Inmiddels ben ik uit mijn depressie aan het komen en kan ik eindelijk genieten. Ik heb nooit ingezien dat een baby leuk kon zijn, aangezien ik alleen de ellende zag... Nu ik kan genieten ben ik over een tweede kindje aan het nadenken maar vraag me af hoe groot de kans is op een tweede depressie. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik heb de laatste paar dagen veel op het internet gelezen over postnatale depressie. Ik heb ook ergens gelezen (weet alleen niet meer waar) dat de kans best hoog is om bij een tweede kindje terug te vallen in een depressie.
Je word wel extra onder controle gehoudn zodat een huisarts er oiptijd bij is en je optijd behandeld kan worden
Ligt misschien ook aa de reden, als je die weet tenminste... bij mij had de eerste depressie een duidelijke oorzaak; traumatische bevalling en huilerige baby. Je hebt wel een verhoogde kans maar het hoeft niet weer te gebeuren. Hier bij de 2de nergens last van en is het vanaf dag 1 genieten.
ik weet niet hoe de statistieken zijn rondom depressie. maar ik ben zelf niet echt het vrolijkste voorbeeld denk ik. ik kreeg na de bevalling van mn eerste kindje een flinke depressie, en nu zit ik er wederom tegenaan nu ik zwanger ben van de 2e (mijn zoontje is nu ruim 9 maanden). zo ongeveer vanaf het moment dat die rothormonen m'n lichaam over gingen nemen kwamen die vreselijke negatieve gevoelens weer terug ik heb nog stille hoop dat het met wat weken minder zal worden, zo niet dan moet ik misschien toch medicatie tijdens mn zwangerschap overwegen ik kan me geen 2e PD veroorloven met 2 kleine kindjes waar ik overdag in mn eentje voor zorgen moet.
Ik ga momenteel naar een haptonoom voor mijn begeleiding. Zij gaat voor mij uitzoeken of ik hormoomtherapie kan krijgen na een tweede bevalling. Ik krijg dan hormonen in de vorm van tabletten die een depressie kunnen voorkomen!
Laatst las ik iets over het slikken van visolie om de kans op een postnatale depressie te verkleinen. Ik vond het wel een plausibel verhaal... Zelf slik ik sinds het begin van de zwangerschap visolie en ik heb veel minder last van zwaarmoedigheid (hetgeen ik daarvoor wel had).