Verschil tussen openbaar en thuis. En dus of de mensen die erbij betrokken zijn, zelf een keuze hebben. Met mijn schoonfamilie (6 volwassenen, 3 kinderen) hebben wij ook afgesproken om ons -nu alle volwassenen gevaccineerd zijn- niet meer aan bezoekbeperkingen te houden. Daar kiezen we allemaal voor, we staan er allemaal achter. En aangezien we gevaccineerd zijn en testen bij klachten, is de kans dat we de zorg belasten ook minimaal. Als ik zonder mondkapje rondloop op een plek waar wel een verplichting geldt, kan ik dat niet van te voren met alle andere bezoekers afspreken. En daar zullen genoeg mensen bij zijn die het wel prettig vinden. Die kunnen er dus wel last van hebben als ik dat niet doe. En aangezien een mondkapje meer doet om de ander te beschermen dan jezelf, is dat ook terecht. Maar ik heb sowieso niet zoveel moeite met het dragen van een mondkapje. In combinatie met maatregelen als afstand houden, handen wassen en ventileren, geloof ik echt wel dat het helpt de cijfers te drukken. Dus draag ik graag een steentje bij. Uit respect voor zorgmedewerkers. Uit compassie met mensen die zorg nodig, die je niet (opnieuw) wilt uitstellen. En om te voorkomen dat hardere maatregelen nodig worden.
Toch acht ik de kans groter dat je iemand tijdens de verjaardag toch per ongeluk besmet dan dat ik in de winkel zou doen. Zeker als men gewoon de afstand nog steeds/of weer houdt. De kans is dan zo nihil, dat ik daar dan ook niet echt verschil in zie om het ene wel na te leven en het andere niet.
Ik vind er verschil in zitten dat bij wel of geen mondkapje dragen je onbekenden tegenkomt. Die misschien kwetsbaar zijn. Waardoor ik voor hen een risico ben. Zonder dat zij dat willen. Wbt visite ontvangen terwijl dat afgeraden wordt: ik ben niet iemand die ieder weekend met grote groepen samenkom voor feestjes ed. Maar straks heb ik wel 2 jarige kinderen. Daarvoor ga ik gewoon de familie uitnodigingen. Dan maak je dus onderling de afspraak dat we wel/niet de afstand houden. En lopen we niet nog onbekenden tegen het lijf. Misschien wel heel fout, maar diegenen die we uit gaan nodigen zijn net als wijzelf volledig gevaccineerd. We vinden het niet meer dan logisch dat we bij klachten thuis blijven.
Ik vind dat je gewoon moet doen waar je je goed bij voelt. Ik weet alleen nog heel erg goed dat ik een keer vertelde dat ik geen afstand hield met vrienden die ik regelmatig zag, er heel wat overheen vielen, want dat was echt not done. Of je dus een mondkapje wel of niet opzet of je wel of niet aan de bezoekersaantallen zal houden maakt voor mij dus echt geen verschil. Ik quote nu jou, maar bedoel het in het algemeen.
Nog even over je laatste alinea. Ik meen me te herinneren dat jij niet wist van iedereen in je familie of die wel of niet gevaccineerd is. Nodig je nu dan enkel gevaccineerden uit of wel gewoon je hele familie met de verjaardagen? Maak je daar dan onderscheid in? Ik weet het wel van veel, maar niet van iedereen. Maar ik zou er nooit naar vragen mbt tot een uitnodiging van een feestje of iets. Vandaar mijn vraag
Gehoorzaamheid komt dus vaak voort uit angst. De regels zijn nu eenmaal zo dus doe ik het gewoon want anders kan ik een discussie/boete krijgen. Daarnaast vinden vele het een kleine moeite. Ik vind niet dat ik een kapje moet dragen, iedereen die bang is voor mijn aerosolen is vrij een ffp2 snavel op te zetten, die zijn namelijk wel effectief schijnt het. Het hele principe van de horg ontlasten is voor mij al la g geleden gecrasht omdat er al grote tekorten waren, nu moeten we dealen met de shit daarvan. Ik ook als mij iets overkomt. Daarnaast vind ik het een uitermate kwalijke zaak dat de politiek kan doen wat ze goed dunkt en dat er stapsgewijs steeds een stapje verder wordt gegaan in het inperken van de vrijheid. Zo werd door onze Hugo een half jaar geleden nog gezegd dat er nooit gebruik zou worden gemaakt van een vaccinpaspoort noch dat er sprake zou zijn van uitsluiting en drang of dwang en moet je nu eens zien wat er gebeurd. Dat vind ik heel kwalijk en gevaarlijk want niemand die onze grondrechten hierin benoemt, het lijkt wel of er alleen maar ja knikkers in Den Haag zitten en iedereen het met elkaar eens is. Of er is een discussie voor de discussie maar echt iets anders wordt het niet. In zulke gevallen vind ik dat iedereen voor zichzelf moet nadenken waar de grens ligt. De één is daar sneller als de ander. Het is dus voor mij geen recalcitrant gedrag, meer een gevolg van mijn eigen inzichten en mening. Voor mij is het dan ook duidelijk dat alle maatregelen niets meer met de volksgezondheid te maken hebben. En ik hoop met heel mijn hart dat iedereen die gewoon de regels volgt gelijk heeft en dat het wel om onze gezondheid gaat etc. Daarnaast hoop ik ook dat iedereen voor zichzelf vroeg genoeg zijn grens trekt as deze wel bereikt wordt.
Ja ik draag hem wel als het moet. Ik werk in de zorg en vind het enorm irritant dat ik best vaak mensen erop moet wijzen dat wij een mondkapjesplicht hebben binnen ons verzorgingshuis. Dit is gecommuniceerd via mail en er hangt een kaart aan de deur. Ze weten het dus en weigeren het te doen. Nu hebben wij maar te maken met een handjevol van dat soort mensen maar kan me voorstellen dat het extreem vermoeiend is voor een winkelmedewerker om dat tientallen keren te moeten herhalen op een dag en dan ook nog discussies te moeten voeren erover. Kleine moeite om hem even op te zetten als je bijv boodschappen doet. Want wat is nou een half uurtje…
Bedankt voor iedereen die op mijn vraag gereageerd heeft. Maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Of regels zijn regels en je houdt je eraan of niet. Je kunt in mijn optiek niet een ander gaan verwijten dat hij zich er niet aan houdt terwijl je dat zelf met een andere regel ook niet doet met een redenering/motivering die het voor jou dan oké maakt.
Haha of als je vorig jaar een foto op social media poste waarop je dicht naast elkaar stond.. had je alle poppen aan het dansen 'dat is geen 1,5 meter he'.
Het IS ook een vreemd verhaal. Mensen aanvallen omdat zij beredeneerd hebben dat ze geen nut zien in een mondkapje. Maar zelf beredeneren dat je allemaal gevaccineerd bent en dus je niet aan bezoekersaantallen hoeft te houden. Terwijl de kans dat je besmet wordt in een winkel te verwaarlozen is. En dan komt natuurlijk straks weer met dat infantiele plaatje waar 2 mensen in hun broek staan te plassen
Jazeker. Dat gaat over de beperking van artikel 11 van de Grondwet. Recht op onaantastbaarheid van het lichaam. Dat is ook de reden dat er een wetswijziging nodig was voordat ze de mondkapjes konden verplichten.
Ja dat weet ik, maar serieus, waar gaat het over? De hele wereld ligt overhoop, mensen gaan dood, bedrijven over de kop…en dan doen we moeilijk over een mondkapje.
Nou dit. Wat een geneuzel zeg ze verplichten je niet om je lichaam aan de medische wetenschap af te staan terwijl je nog leeft ofzo. Doe niet zo moeilijk. Als het er weer komt heb ik zo’n medelijden met al het personeel wat die mensen moeten gaan aanspreken, zo sneu.
@Merlino, ik heb duidelijk omschreven hoe ik erin sta en voel geen noodzaak tot discussie waarvan ik weet waar deze heen leidt. Een mondmasker plicht gaat zeker over een grondrecht heen namelijk dat je vrij bent om je te kleden/bedekken zoals je wilt behalve de burka die schijnt verboden op een aantal plaatsen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezichtsbedekkende-kleding-in-de-media-boerkaverbod/gezichtsbedekkende-kleding-gedeeltelijk-verbieden Ik vind dus niet dat het mijn (maar niemands) plicht is om zich aan ongrondwettelijke regels te houden en ik zie het al helemaal niet als mijn plicht om gewillig mee te werken aan discriminatie, kul regels en ander soortige bullshit. Ik zie het eerder als mijn plicht dit te herkennen en niet mee te doen. Waar de regels heen leiden dat willen de meeste hier niet horen en dat valt bij alle goed gelovigen onder het kopje complot….ik zie het eerder als vooruit denken want in de laatste 1,5 jaar zijn toch vele van de aangeduide theorieen waar geworden maar dat schijnt er niet toe te doen want dan valt het ineens onder de morele plicht regels gewoon op te volgen. De toekomst zal het leren maar het zal voor vele ook neerkomen op „de kikker langzaam koken“ dan merken ze niet dat het water steeds heter wordt. De beste strategie ooit om de glijdende schaal langzaam op te voeren.
In dat kader geeft dit informatieve stuk van het college voor de rechten van de mens wel een goede achtergrond: https://mensenrechten.nl/nl/coronavirus-en-mensenrechten. Het is immers nooit zo zwart wit en onderdeel van de grondwet is bijvoorbeeld ook dat de overheid maatregelen moet treffen ter bevordering van de volksgezondheid.
Ik zal wel moeten als t in openbare ruimtes verplicht wordt. Heb echt een gruwelijke hekel aan dat kreng maar werk in een winkel waar wij wel t voorbeeld zijn voor de klanten en m dus zal moeten dragen. Betekend ook dat ik alle dagen dat ik gewerkt heb knallende koppijn heb aan t eind van de dag
Maar wie ben jij om voor iemand te bepalen hoe erg een mondkapje voelt als een beperking? Jij jouw mening. Een ander zijn mening. Ja de regels zijn er. Maar een beetje begrip voor mensen die anders denken, het anders ervaren kan ook geen kwaad.