Ik was wat aan het google, en kwam wat handigs tegen voor het ongemak van pijn achter de oren door de mondkapjes.. Wou het even met jullie delen. Is denk ik wel handig om te gebruiken als je al een mondkapje gebruikt zag ook dat je plastic stukjes kan kopen maar even haken is net zo snel toch! Bekijk bijlage 658657
Die plastic dingen heb ik met een aantal collega’s veel geprint met onze 3D printers op school. heel handig, jouw gehaakte versie ook!
Kak ja, mocht je niet kunnen haken dan... Misschien met een stukje stof en 2 knoopjes erop genaaid hetzelfde effect
Serieus? Er lopen al sinds de uitvinding van de slechte ogen miljoenen mensen (volwassenen en kinderen) rond met een metalen/plastic constructie i.c.m. glas op de neus en oren. En dit continu vanaf het moment van ontwaken tot het naar bed gaan. Dat heet 'een bril'. En daar hoor je relatief weinig mensen over klagen. Maar nu met die mondkapjes van 0,02 gram per stuk moeten er ineens oorstukjes gehaakt worden? Die dingen wegen zwaarder op de oren dan het elastiekje en het mondkapje samen...
Dat heb ik van de week getest na een tip van hier op het forum van @Damay77 . Werkt prima. Oud lapje stof, 2 knopen erop en ik kan echt niet goed naaien (met naald en draad) en mij lukte het zelfs.
Ik draag ook vaak een zonnebril maar die zit niet helemaal om je oren en daar krijg ik geen flaporen van die elastieken van die kapjes gaan helemaal rond je oor en trekken je oren naar buiten kan me voorstellen dat als je dat langere tijd achter elkaar moet dragen dat je best pijn achter je oorschelpen kan krijgen.
Je weet nu duidelijk niet waar je het over hebt Deze dingen zijn geen oorstukjes. Deze dingen draag je op je achterhoofd/nek. 1 zo'n stukje. Aan elk knoopje komt een elastiek van het mondkapje. Het heeft als voordeel dat de elastieken niet aan je oren trekken of snijden. Vooral voor mensen in de zorg die zo'n ding uren achter elkaar moeten dragen is dit een verademing. Maar de voornaamste reden van zo'n hulpstukken is om het mondkapje goed op z'n plek te houden! Door zo'n hulpstukje wordt het kapje iets strakker als normaal naar achteren getrokken dus je krijgt geen gleuven en kieren EN het voorkomt afzakken waardoor je dus continu met je handen aan het kapje moet zitten om hem recht te zetten. Gevolg: besmettingsgevaar. Ik draag tijdens m'n werk ook een hulpstukje. Als je al een hekel aan zo'n kapje hebt dan zit hij met zo'n stukje vele malen beter en kapje blijft netjes op z'n plek zitten.
Je zou ook nog de elastieken kunnen verruilen voor lintjes boven en onder die je achter je hoofd knoopt, dan krijg je hetzelfde idee als bij chirurgische kapjes. Die zitten zonder problemen of irritatie vele uren goed.
Nee, dat wist ik inderdaad niet (vond het ook al zo'n aparte constructie ). Ik geef eerlijk toe dat ik met zo'n ding op veel meer bezig ben met het feit dat ik niet fatsoenlijk kan ademen (al helemaal niet met de hittegolf momenteel), dan over eventuele druk op mijn oren, vandaar mijn reactie. Ik trek dat kapje dus continu juist wat verder van mijn neus weg (gebruik dat ijzertje dus ook juist op de omgekeerde manier om een soort 'luchttunnel' te creëren), dus een hulpstuk om het kapje juist wat strakker aan te trekken lijkt me persoonlijk niet heel aantrekkelijk. Maar ik kan me voorstellen dat je er in de zorg baat kan hebben. Persoonlijk sla ik nog even over...
Ik gebruik een Buff sjaal zodat er geen elastiekjes achter mijn oren hoeven. Alleen op vakantie in de winkel of een museum trouwens, ik werk niet in de zorg.
Mocht je onderweg in de ellende komen en voorlopig nog niet verlost, veter. Ik heb ze hier ook met lintjes trouwens, man is brildrager en zag m al bedenkelijk naar de elastiekjes kijken.
En dat lintje of die veter die haal je dan door de elastiekjes heen om hem daarna achter op je hoofd vast te knopen?
Voor nood onderweg wel. Maar voor de zelfgemaakte maskers hanteer ik het model van Belgie, die hebben op de hoekpunten lintjes zitten en dat bevalt mn man een heel stuk beter.
Wat een toon weer zeg, tjonge jonge... Ik draag dagelijks een bril, al 31 jaar en een mondkapje is echt niet hetzelfde.
Het is wel een beetje mosterd na de maaltijd, deze reactie. Zie ettelijke posts hiervoor. Maar hopelijk geeft de 'tjonge jonge' reactie je een fijn gevoel. Maar: ik draag inmiddels alweer 41 jaar een bril/lenzen, en een mondkapje is inderdaad écht anders. Daar geef ik je gelijk in.
Ik had ook altijd last van mijn bril lang leve de nachtlenzen! Maargoed. Ik snap deze ook niet helemaal. Maar ik draag dan ook amper een mondkapje!
Je kan ook mondmaskers kopen die met linten of elastieken helemaal met je hoofd gaan, ipv achter je oren. Die vind ik zelf veel prettiger dragen.
Ik heb mondkapjes gemaakt van de knipmode en die heeft een lint. Heb het zelf wel iets anders gedaan met de touwtjes,ik heb het strik gedeelte onder in plaats van boven. @Lotte Bedankt voor het delen, vast handig voor mensen die de andere kapjes dragen!!
Dankjewel, zelf heb ik indd ook mondkapjes met linten maar heb er ook een aantal die achter de oren moeten.. met linten is indd ook makkelijker wat dat betreft maar voor degene die mondkapjes gebruiken voor achter de oren is dit wel een fijne oplossing tegen enig ongemak