Mondkapjesplicht?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Emm27, 26 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

D
    dat weet ik

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar wanneer besluit je dat dit niet meer nodig is? En wat als het niet werkt? Zomaar terugdraaien zal wel niet gebeuren.

SAARC, lidu1, Damay77 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Precies dit. Daarnaast vraag ik mij af of ze de Rotterdammer (en Amsterdammer) nu ook gaan voorzien van gratis mondkapjes? Zou wel zo fair zijn namelijk.

Louise11110, Whysteria en Zonnestralen vinden dit leuk.
  4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat deel dat het voor eigen gezondheid is en niet voor altijd geldt ook voor houd afstand en vermijd drukte. Schijnbaar lukt dat ook niet, voor eigen gezondheid.
    Ik ben niet zo zeer tegen mondkapjes, maar vind het raar dat het overal zo druk is en veel mensen zich niet meer aan de regels houden. En dat daarom mondkapjes ineens nodig zijn. Dat ou niet hoeven als mensen drukte vermijden en afstand houden.

bosi333, Youtan, sillies en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar zoals ze nu in Nederland gebruikt gaan worden, is dat dus niet zo. Ik heb geen weerstand tegen het gebruik van mondkapjes. Maar wel tegen de manier waarop; het is op een plek te druk. Mensen houden geen 1,5 meter afstand. En dan gaan we als schijnoplossing met mondkapjes werken omdat we te bang zijn om te gaan handhaven op afstand en aantal personen.

En als je die 1,5 meter niet durft / kunt handhaven, gaat dat met die mondkapjes wel gebeuren dan?
    Zeker omdat er in Nederland totaal geen juridische basis voor is. Tot 1 oktober in ieder geval niet.

Dus: lekker nog meer mensen in de Kalverstraat en de Koopgoot proppen. En dan iets gebruiken dat minder goed werkt dan 1,5 meter afstand. Waarbij je op je Hollandse klompen kunt aanvoelen, dat een aanzienlijk deel van de mensen zich er toch niet aan gaan houden. Dat zijn namelijk dezelfde aso's die ook al hun kont afvegen met 'keer om als het te druk is', want de brave burgers liepen toch al niet rond in de Kalverstraat en de Koopgoot.

Louise11110, SAARC, Syane en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Maar dat is toch niet te doen? Bij een museum/dierentuin kan je een tijdslot reserveren om zo eventueel de drukte te verspreiden, dat gaat in een winkelstraat niet. Je hebt ook geen ruimte om mensen te laten wachten om gespreid de winkelstraat in te gaan. Winkeliers zijn al hard getroffen dus winkels dicht gooien is ook al geen optie. Dan maar mondkapjes om zo nog iets van veiligheid te geven. (Ben het verder met je eens hoor, maar ik zie niet in wat een andere oplossing kan zijn)

7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    De vraag is natuurlijk hoe deze maatregel gaat werken:
    - als ontmoediging voor ganse dag rondslenterrende mensen en toeristen die vooral even mondkap-loos willen zijn?
    - of uitnodigend?

Als ik de Nederlandse toeristen in het buitenland mag geloven ga je echt niet voor je lol ergens uren rondhangen met een mondkapje, maar hou je het bij zo beperkt mogelijk.

Dat is volgens mij precies wat ze willen bereiken in drukke winkelcentra.

Syane, GossipGirlxoxo, TotalBella en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    ??
    Waarom?

Er zijn veel meer winkelcentra in beide steden dan de drukke toeristen trekpleisters.
    Niemand is verplicht in Kalverstraat te gaan winkelen.

olleke vindt dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk ook dat ze dat willen bereiken, maar ik denk dat we een tegenovergesteld effect krijgen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.734
    113
    Vrouw
    Volledig eens.
    Wil je echt geen mondmasker, dan zijn er plekken genoeg waar je wel heen kan en online shoppen kan ook nog altijd.

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar waarom denk je dat?

Ik zie de Nederlanders niet echt warm lopen voor dit idee, maar we verwachten dat ze wel massaal die ene straat of centrum gaan bezoeken waar mindkapjes op moeten?

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Sorry. Verkeerd gelezen. Ik dacht «als hij het draagt».

Mammielove vindt dit leuk.
  13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom niet? De lockdown is toch ook teruggedraaid?

Louise11110 vindt dit leuk.
  14. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Geen idee. Als jet Covid virus onder controle is? Als er een vaccin is?

15. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Waarom dan? Gordels zijn ook verplicht, heb je ook zelf moeten betalen. Helm op een brommer?

Novi vindt dit leuk.
  16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het met mondkapjes dragen moeilijker is. Er wordt met die mondkapjes ook een hoop angst gezaaid. Veel mensen zullen hem blijven dragen omdat ze bang zijn.
    En veel mensen die hem tegen hun zin dragen zullen moeite hebben om ermee te stoppen vanwege de druk van de dragers.
    Ik denk dat je toch gauw als dwarsligger/gevaar gezien gaat worden.

En daarnaast is een lockdown en mondkapjes natuurlijk geen vergelijking. Een lockdown met allerlei beperkingen en de nodige gevolgen voor psychische gedeelte en de economie of een mondkapje ......

Ik denk zomaar dat als we allemaal verplicht aan een mondkapje moeten, dat niet zomaar even terug gedraaid gaat worden.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als ik zie hoeveel weerstand er hier op het forum al is tegen het theoretische idee van een mondmasker, dan denk ik dat het wel zal meevallen met dat terugdraaien.

Youtan, Trirani en Neuzeke vinden dit leuk.
  18. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Inderdaad. Helemaal mee eens. Maar zoals we zelf ook zien gebeurt dit dus niet helaas.
    Mensen leven hun leven weer slsof er geen Corona is.

Madeliefje06, Neuzeke en Liekje81 vinden dit leuk.
  19. Venelientje

Venelientje Niet meer actief

#239 Venelientje, 30 jul 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2020
    Wij zijn best braaf hoor ;), toch liepen we vandaag door de Kalverstraat... bewust op een rustige dag, dat wel. Kalverstraat was het drukst, verder viel het erg mee: Bloemenmarkt was uitgestorven, rondvaart ging prima, dochter is nog naar een leeg Torture museum geweest en de Dungeon, prima te doen. Lunch gereserveerd bij onze vaste brasserie, boekwinkel was ook lekker rustig. Zelfs Primark ging best redelijk qua aantal mensen. Jammer was alleen dat de Legowinkel veel dingen had afgesloten, daar waren we dus snel weer klaar. Op de binnenplaats van het Amsterdams historisch museum heerlijk op het terras gezeten, ruimte genoeg, eerder 15 dan 1,5 meter tussen de tafels.
    Hadden geparkeerd onder de Kalverstraat dus alles kunnen lopen, geen mondkapje nodig gehad ( en er ook maar weinig gezien trouwens).

Was overigens in 5 maanden ons allereerste gezinsuitje na 5 hele heftige maanden op allerlei gebied dus we hadden het verdiend vonden we ;)

Syane en sillies vinden dit leuk.
  20. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Nee dat klopt, maar voor mensen die het niet breed hebben is het dus gewoon niet meer mogelijk om in je eigen woonplaats te kunnen gaan en staan waar je wil... Persoonlijk vind ik dat een kwalijke zaak.

Ik heb al vaker het ‘argument’ gehoord dat men in Europa op heel veel plaatsen een mondkapjesplicht heeft ingevoerd, maar ik weet dat men o.a. in Madrid vanuit de gemeente maandelijks twee kapjes kosteloos thuisbezorgd krijgt. Het zou de colleges van beide steden sieren om iets dergelijks voor hun eigen minima te regelen.

Deel Deze Pagina