Mondkapjesplicht?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Emm27, 26 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De Belgische overheid was dan wel rijkelijk laat, maar dat is hier inderdaad gebeurd. Iedereen heeft eentje van de overheid gratis gekregen, en de meeste gemeenten hebben óók nog eens minstens een (wij twee) per inwoner uitgedeeld.

Mississippi vindt dit leuk.
  2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    En jij denkt dat iedereen dat vaccin gaat nemen?

3. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.735
    113
    Vrouw
    In België kreeg je er ook.
    1 herbruikbare van de gemeente (voor het hele gezin dus 2 grote en 3 kinder modellen in ons geval).
    En 1 van de overheid (enkel voor volwassenen).

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Mondkapjes is ter bescherming van een ander. De handhaving werkt niet... en mensen houden gewoonweg geen afstand meer.

En die schijnveiligheid? Daar zijn veel landen en mensen (ook in het OMT) het niet mee eens. Ook daar zijn ze verdeeld.
    Als ik het goed begrepen heb is het mondkapje erbij en ter vervanging van de andere maatregelen.
    Maar je hoeft het nog niet op te zoeken he, er is een keus. Als je wel gaat die je een mondkapje op, maar je kan er ook voor kiezen niet te gaan.

Madeliefje06 en Neuzeke vinden dit leuk.
  5. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Haha, iets met appels en peren :roflmao:

nelta en tuc vinden dit leuk.
  6. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Dat vind ik netjes! En ook logisch wel :)

7. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.735
    113
    Vrouw
    Het enige probleem was, dat je die nogal laat kreeg :D.
    Dus je moest er toch zelf 1st aankopen.
    Mensen hebben daar volgens mij ook niet echt op gewacht.
    De zoektocht was wel een beetje pittiger als nu, want nu kan je ze overal krijgen.

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Natuurlijk niet! We hebben nog steeds de hardcore anti-vaxxers in Nederland, de complotdenkers, de 5g-haters en de mensen die denken dat ze slimmer zijn dan de wetenschap. Als we hopen dat deze groep niet groter is dan 5%, dan hebben we nog 3% over voor de mensen die niet ingeent kunnen en mogen worden... Dan komt het goed.

Er vanuitgaande dat er een vaccin tegen COVID-19 te ontwikkelen is natuurlijk.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk idd dat de grote weerstand tegen mondkapjes snel verdwijnt. Zie maar eens grote getale mensen die toch naar het buitenland op vakantie zijn gegaan ondanks dat ze wisten dat je dan op bepaalde plekken een mondkapje moet dragen.

HappyRabbits en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Waarom precies? Die helm is ook voor je eigen veiligheid. Waarom moet de overheid altijd alles betalen voor iedereen? Ik begrijp dat echt niet.
    Als je het echt niet heb, kun je in Rotterdam vast wel op verschillende plekken terecht. Verder zijn er ‘mondkapje-apparaten’ bij de winkelcentra waar je er een uit kunt halen. Die zullen evht niet meer gaan kosten dan €1 of €2

olleke, Syane en amdaa vinden dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dat lukt ze met koningssdag / huldiging Ajax ook heel goed dus waarom is dat niet te doen?

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dan is de hele heisa ook geen issue meer.

Een openbare vrijtijdsbestedingsplek bezoeken blijft gelukkig een eigen keuze.
    Als mensen ervoor kiezen precies dat ene plek te bezoeken waar die dingen op moeten dan is dat hun bewuste en vrijwillige keuze.
    Ik ga er bijvoorbeeld niet heen als ik weet dat ik winkel X mondkapje op moet. Gelukkig hebben we in Nederland meer dan genoeg alternatieven.

Net als ik op het strand bewust ervoor kies of ik in een strandtent ga zitten waar ze "niet in de badkleding" regel voeren, of dat ik ervoor kies ergens te zitten waar het wel in een bikini mag.
    (Ook interessant dat nog nooit iemand heeft geklaagd dat ie hierdoor belemmerd is in zijn grondrecht oid)

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is ook zo hoor. Ik vermijd dus die plekken waar het moet, en deed dat sowieso al, omdat dat drukke plaatsen zijn en ik die al van begin af aan vermijd.
    Waar ik mij zorgen om maak is dat mensen het mondkapje minder een probleem vinden, meer naar drukke plaatsen gaan waardoor de 1,5 meter niet meer haalbaar is en dan is een mondkapje ook niet meer afdoende.

GossipGirlxoxo en amdaa vinden dit leuk.
  14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ze hebben het trouwe s de hele tijd over "pakket van maatregelen waar een mondkapjes-plicht op specifieke plaatsen een onderdeel van kan zijn".

We weten nog helemaal niet waarmee het in samenhang zal gaan. Iedereen lijkt nu zich te focussen op dat ene woord in de hele uitspraak.
    Het kan ook zijn dat er druktebeperking op straat meer wordt gehandhaaft EN mondkapjes in bepaalde winkels of gebouwen bijvoorbeeld.

Daarnaast zou het best kunnen dat "gedragsbeinvloeding" ook als gevolg zal hebben dat mensen de 1,5m regel meer gaan opvolgen. "Want anders moeten we dadelijk overal een mondkapje".

Dit zie ik vandaag erg terug in de reacties op social media. De "anti 1,5m" kamp stort zich nu volledig op de mondkapjes (je moet ergens tegen zijn immers ;)), en wordt er ineens veel milder over de 1,5m gepraat.
    Hopelijk duurt het niet lang totdat het kwartje valt dat we "geen maatregelen" gewoon nog niet aankunnen.

Trirani en Syane vinden dit leuk.
  15. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dan heb je het over eenmalige acties. Hoe zie je dat voor je in een winkelstraat?

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het zo werkt. Maar ik denk dat mensen die zich nu niet houden aan de maatregel “keer om bij drukte” zich ook niet houden aan de regel “draag een mondkapje”. Ik denk dat het makkelijker is op het aantal mensen in een straat dan op mondkapjes. Mondkapjes zijn namelijk hoe dan ook (nog) niet verplicht.

WinterBird en amdaa vinden dit leuk.
  17. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Mag ik weten van waar je die kinder mondkapjes hebt?

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
  19. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ali expres, heb ze nog niet binnen maar heb te veel besteld. Als je me pb stuurt wil ik wel wat naar je toesturen.

Vitamientjuh vindt dit leuk.
  20. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Lief!! Maar is niet nodig, dank je! Ik ga ook even speuren op internet :p.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina