Je vergeet de grote groep: kritische mensen met een gezond verstand Heel veel mensen die niet bij jouw genoemde groepjes horen en zich toch niet laten vaccineren. Heeft niks met anti vaxxers enz te maken. Verreweg de meeste mensen die ik ken, zouden zich niet laten vaccineren. Omdat ze kritisch zijn. En dat heeft NIKS met jouw voorbeelden te maken of dat ze denken het beter te weten dan de wetenschappers. Begrijp best dat mensen zeer kritisch zijn over een vaccinatie waar eigenlijk nog weinig over bekend is. Bedoel, van de week was er een wetenschapper op tv die vertelde dat het vaccin wel getest werd op dieren en nu op mensen. maar dat zo'n korte termijn productie van vaccin ook als gevolg had dat er minder bekend was over evt gevolgen/bijwerkingen op lange termijn. Normaal aantal jaren testen en nu een aantal maanden. Die bijwerkingen gingen ze ook na massale vaccinatie nauwlettend in de gaten houden/registreren. Nou dank je de koekoek, maar ik sla over. Ik laat normaal al geen griepprik zetten omdat ik nooit ziek ben en de 3x dat ik hem wel heb genomen er alleen maar problemen van had. laats staaneen vaccin wat nauwelijks getest is en waar weinig van bekend is. Ik ben pro vaccineren maar ben wel kritisch.
Idd precies, hier de normale vaccinatie altijd gedaan bij de kids, zonder enige twijfel. Maar dit vaccin weet ik echt nog niet. Lees maar eens terug over het Mexicaanse griep vaccin, daar toch voor aardig wat mensen behoorlijke bijwerkingen. Dus eerst maar eens gedegen testen.
Nou ik had onder mijn collegas een kleine enquete gehouden, allemaal hoogopgeleide jonge mensen ... en meer dan de helft zou zich niet laten vaccineren als er nu een vaccin was. Dus ik denk dat die 5% wel echt een verkeerde inschatting is.
Ik verwacht dat risicogroepen anders naar een vaccin kijken dan de gemiddelde Nederlander. Het is een luxe als je nee kunt zeggen, maar mijn ouders nemen hem, dat weet ik zeker.
Ik heb volgens het RIVM gevaccineerd maar ik geef mijn jongste die in aanmerking komt voor het corona vaccin hem ook niet. Puur omdat ik eerst wil zien wat het daadwerkelijk doet (buiten gesloten deuren) en niet omdat ik de wetenschappers niet vertrouw maar heb toch ergens argwaan aan de snelheid van de productie etc.
Precies. Zelfs van m'n 15 collega's in de wijkverpleging zegt bijna niemand zich te laten vaccineren. 1 collega twijfelde en 1 zegt hem zeker te nemen. M'n collega sprak van de week collega van ander team en daar was er ook zeer weinig animo. M'n huisarts zei zelfs dat ze hem absoluut niet zou nemen. Onder m'n cliënten die bij de risico groep horen heb ik er al een aantal gehoord die hem absoluut niet wilde hebben.
Ik denk dat dit wel meevalt hoor. Mensen die het niet zo breed hebben gaan niet uitgebreid shoppen in de Kalverstraat of lekker daar lunchen of zo. Die blijven vaak in en rondom hun eigen wijkje. Daarnaast maken veel mensen gebruik van metro en tram in Amsterdam, dus dan heb je ook al een mondkapje nodig. Maar misschien gaat de gemeente nog iets regelen. Het is pas net besloten allemaal en dat is niet in 1 dag geregeld.
Maar het gaat in Rotterdam niet mis in de koopgoot, maar in de privesfeer, feestjes ed. Zo is er uitbraak onder studenten. En daar dragen mensen geen mondkapje. Maar dit is te handhaven (als is een boete voorlopig niet rechtsgeldig) en die feestjes niet. Zo lijkt het net of ze wat doen om de besmettingen terug te dringen, maar de oorzaak pakken ze niet aan.
Ja, ook dat. Ik geloof dat nu de helft van de nieuwe besmettingen komt van plekken waar mensen sowieso geen mondkapjes gaan dragen. Van die andere helft is trouwens niet helemaal duidelijk waar mensen besmet zijn. Dus de kans is groot dat daar wel veel mensen besmet zijn geraakt tijdens meer vluchtige contacten. Een feestje herinner je je wel. Maar wanneer je precies in de supermarkt was en welke winkels je nog meer bezocht, zal niet iedereen een ruime week later nog even precies weten. En je kunt al helemaal niet zeggen wie je daar allemaal tegen kwam. Maar goed, hoe dan ook lijken die mondkapjes me een schijnoplossing. Als je, zoals nog steeds geadviseerd wordt, drukte netjes vermijdt en dus 1,5 meter afstand houdt, voegt zo'n mondkapje in het openbaar niks meer toe. Dan kom je niet eens in een situatie waar je hen moet dragen. En als je je aan die afstandsregel houdt, is een barbecue met 20 man of een studentenfeest waarschijnlijk ook ineens geen optie meer. Ik blijf erbij dat het merendeel van de besmettingen kon plaatsvinden door een gebrek aan afstand. Wat maar weer bewijst dat die regel werkt. Laten we ons daar dan aan houden, in plaats van iets verzinnen dat minder effectief is.
Uiteraard... sorry. De jong hoogopgeleide kritische prikkers. (Gezond verstand laat ik liever weg) Dom van mij dat ik die niet nader omschreven heb, maar die vallen uiteraard onder de groep mensen die “het beter weten dat de wetenschap”. Maar dan is er toch altijd nog optie twee! De Mondkapjes
Ik begrijp de zorgen, en kijk er zelf absoluut niet licht naar. Sowieso verwacht ik dat mijn gezin (gelukkig) ergens achteraan moet aansluiten qua prioriteit om te vaccineren. Maar wat is jullie alternatief? We willen geen vaccinatie, geen beperkende maatregelen, geen reisbeperkingen, geen economische schade. Wat moet men WEL doen? (Voor de goede orde: er wordt ook heel veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van een medicijn, maar die kan ook niet uit een toverhoed worden getrokken)
Maar een vaccin voor gezonde jonge mensen is toch ook niet nodig. Het gaat juist om de risicogroepen, een van de doelen van alle maatregelen is om deze te beschermen. Als deze beschermt worden door een vaccin, hoeft niet iedereen hem te krijgen. Dat laatste is sowieso voorlopig onmogelijk, denk ik. Want met het aantal beschikbare vaccins tzt zullen keuzes gemaakt worden qua prioritering.
Ik lees dat Aboutaleb voor een algehele mondkapjesplicht is. Ik vraag mij af of het dan bij winkelcentrums gaat blijven.
Ja precies mijn gedachte. Want als te weinig mensen de vaccinatie nemen, dan is er onvoldoende bescherming onderling. Dan bestaat er een zeer reeële kans dat we de ziekte vroeg of laat krijgen en moeten doormaken. Én dus gezinsleden/familie/vrienden besmetten, etc. Dus voor degene met het kind dat in de risicogroep behoort: Als jij je niet laat vaccineren dan vergroot je de kans dat je je kind besmet (want ook niet gevaccineerd). We weten inmiddels wel zoveel dat deze ziekte geen lieverdje is en aardig wat schade kan aanrichten. Ik denk ook zeker niet dat ik in de eerste ronde zit qua vaccinatie, maar als ik een risicoberoep of een gezinslid zou hebben dat in de risicogroep zit, dan zou ik hem dus absoluut wel nemen. Ik wil het niet op mijn geweten hebben anderen te besmetten die grotere kans hebben er aan te overlijden.
Ja maar in prive situaties kan hij het toch niet gaan verplichten en daar zijn veruit de meeste besmettingen....
indd. Maar ik vermoed wel dat de verplichting gaat komen op plekken waar mensen gratis op uitje gingen. Daarom vind ik het idee van @Mississippi goed. Ik zie nu dat het ook op boodschappenplekken ook verplicht gaat worden. Mensen die het krap hebben kunnen niet makkelijk overstappen op online bezorgen of zo.
Online bezorgen is toch niet duurder? Je doet geen impulsaankopen en bezorgen kost je 10 euro per maand. Dat bespaar je wel aan de impulsaankopen. Maar als het gaat verplichten in de parken, dan gaan mensen eerder binnen of in hun eigen tuin afspreken, waar minder afstand wordt gehouden, want minder ruimte. En binnen lijkt me juist niet slim.
Ik ben wel bang dat we deze kant opgaan richting de herfst, als ook alle normale verkoudheden weer opkomen. Maar als ik in een supermarkt oid loop, snap ik wel dat het in winkels verplicht zou worden. Zo veel mensen die echt door je aura heen lopen! Gisteren lagen we aan een meertje, heel netjes iedereen op gepaste afstand. Maar zodra mensen naar het water willen, het toilet of weg, stappen ze nog net niet óver je heen!
Nu nog wel, maar straks als mensen weer verkouden worden en hoestend en niesend boodschappen doen wordt die kan toch groter. Ik heb trouwens wekelijks een vast bezorgmoment hoor. Dus buiten de vakanties kom ik erg weinig in een supermarkt. Maar ik snap wel dat de mondkapjes daar verplicht zouden kunnen worden.