Mondkussen, wangkussen, knuffel, handje geven of helemaal niets?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ytest, 12 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Onze kinderen moeten van ons

1. Een kus op de mond geven

2. Een kus (of 3) op de wang(en) geven

3. Een knuffel geven

4. Een handje geven

5. Helemal niets, tenzij ze het uit zichzelf doen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ik heb gekozen helemaal niets.

Ligt er ook een beetje aan hoe oud ze zijn. In het begin moet helemaal niks. Wij zullen wel stimuleren dat ze/hij hallo zegt (beleefdheid) en als ze/hij wat ouder is een hand geeft. Ik vind dat dit bij de sociale omgangsvormen hoort (in NL) en dat moet ze/hij ook leren.

Ik zie in mijn omgeving best vaak dat kinderen ouders/anderen op de mond zoenen. Is het nou zo raar dat ik dat echt werkelijk helemaal niks vind? Ik zou dat bij m'n eigen kind ook nooit doen. M'n partner kus ik op de mond, maar bij anderen voel ik me niet gemakkelijk. En bij kinderen...ik weet niet, ik vind het te intiem ofzo.

2. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    +1 .. Ik vind dat niets, vind dat iets tussen partners! En mijn kant van de Fam. Denkt net zo.. Maaaaar dan hebben we hetzelfde als Be Happy, de in laws doen het wel, maar mijn dochter hoeft haar opa straks echt niet op de mond te kussen dat vind ik niets! Heb al wel te horen gekregen dat ze wel een kus op de wang willen.. Ik zei maar als ze dat straks niet wilt vind ik een handje ook goed, het gaat om wat ze op dat moment menen.. En als ze niets wil ga ik ze niet dwingen.. Maar dat viel ook niet zo goed ;)

3. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik vind da een handje geven gewoon hoort bij de etiquette, dus Fay moet wel een handje geven (als ze wat ouder is en het begrijpt, we oefenen nu alleen nog). Kusjes en knuffels mag ze geven als ze dat wil, maar hoeven niet.

Wij kregen ook heel erge jeuk bij ouders die hun kind op de mond zoenen. Helaas denkt Fay er anders over en zoent zij ons wel op de mond. We hebben geprobeerd weg te draaien, maar dan pakt ze ons letterlijk bij de oren om alsnog een zoen op de mond te geven. Tja, komt wel, we leggen het wel een keertje uit. Ergens is het ook heel erg lief om die plakkerige peuterkusjes te krijgen :D

4. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ah gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt.
    Ik zou m'n kind ook aanleren dat dat je elkaar niet op de mond kust. (dat doen hij/zij later maar bij bij vriendje/vriendinnetje)

Zelf vraag ik wel eens aan neefje/nichtje als ze geen knuffel willen geven of ik dan een hand krijg en als ze dat ook niet willen of ze dan willen zwaaien. Als ze dat ook niet willen: met rust laten.

5. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    mijn dochter mag zelf weten of ze ons of opa en oma een kus geeft.
    verder gedag zeggen aan kennissen/familie is prima.
    hier wel opa en oma zie schooien om kusjes, ze wil dit niet altijd dus dat is lastig vind ik. als ze toch niet wil!!

6. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

Bij vrienden meestal een handje geven. en betreft familie. mijn schoonouders geven de kids altijd een zoen op de mond. ik begon me eraan te irriteren omdat ze dus dit verwachten van mijn kids en ik dit veel te intiem vind dus ik heb het ze verboden om te doen. alleen een kus op de wang.

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik laat ze hier in vrij. De kinderen kussen de opa's en oma's op de mond, geen enkel probleem mee.
    Maar vreemden, of andere familie geven ze vaak een handje ( of een boks :D )
    En kussen op de mond doe ik ook altijd met mijn kinderen, maar ook op de wangetjes. Lekker tûtten.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb niet gestemd, want onze optie staat er niet tussen ;)
    Wij dwingen ze niet tot een kus of knuffel, ik had daar als kind echt een rothekel aan en het heeft daardoor lang geduurd voor ik dat gewoon ging doen. Gaan we dus niet afdwingen.
    Wij laten het een beetje van de situatie afhangen, of we vinden dat ze even een handje moeten geven, of dat gedag zeggen/groeten voldoende is. We vragen dus wel een stukje beleefdheid en communicatie als minimum in sociale situaties, want we vinden wel dat de kids moeten leren hoe je je gedraagt in sociale situaties.
    Dat zoenen komt dan vanzelf wel een keer :)

9. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Het enige wat hij moet is gedag zeggen! Ik ga mijn kind niet dwingen te kussen/ knuffelen.
    Misschien een beetje vergezocht maar als hij dat niet wil is dat op dat moment zijn grens. Als wij hem dan al pushen en dat niet accepteren wat dan als er straks ineens een vreemde iets van hem wilt wat hij zelf niet wilt!!!!

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Waarom krijg je daar jeuk bij? Je merkt namelijk al aan je dochter dat die dat zelf wel doet, wat mij teken lijkt dat het heel natuurlijk gedrag is... :)
    Ik heb zelf meer dat ik het tot een bepaalde leeftijd normaal vind en op een gegeven moment groei je daar uit met je kind.
    Mijn stiefkids zoenden ook altijd op de mond, maar hielden daar op een gegeven moment mee op en daar zijn wij gewoon altijd in mee gegaan. Dan worden ze zo groot dat ze dat zelf niet meer willen, (ze zijn nu 10 en 12), en heeft dat ook weer een natuurlijk verloop, zeg maar :)

11. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ben zelf absoluut niet van het gelebber:D.
    Zelf zoen ik ook geen kindjes die ik niet heeeeel goed ken.
    Een handje is prima, dat vind ik ook fijn en wil ik mini-us ook gaan aanleren.
    Geven ze uit zichzelf een kusje, ook prima.
    Maar ben dan wel van plan, mijn kindje aan te leren om niet iedereen te zoenen. (opa en oma en ooms en tantes die je vaak ziet etc. prima, maar niet de buurman zal ik maar zeggen;))

12. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    ik wil ze wel meegeven dat je gewoon een handje geeft of hallo zegt, ma ik ga ze niet pushen. ik zeg dan : zeg eens hallo tege... of geef eens een handje knuffel kus (ligt eraan wie het is) aan ... ma als ze niet willen dan hoeft t van mij niet

13. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Tsja, de vraag is wat je kindjes MOETEN. Die van ons dus helemaal niets. Ik zal ze voorstellen om een handje te geven, maar laat aan hen over of ze dat ook willen doen. Gedag zeggen doet de oudste sowieso al :).

Moet zeggen dat het wel 2 kroelkonten zijn. Dus opa's en oma's, 'ooms en tantes' krijgen genoeg knuffels en kusjes.

14. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ze moeten van mij helemaal niks maar ik ga er wel een beetje vanuit dat ze uit beleefdheid misschien een handje geven o.i.d. omdat ze dat voorbeeld ook van ons krijgen. Maar ik dwing ze tot niets.

15. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Wij zijn niet zo van de iedereen persoonlijk groeten als we binnenkomen. Zeggen gewoon hallo. Als we weg gaan geeft ze meestal opas en omas een kus gedag op de mond. Ze wil dat zelf graag, ze mag van mij ook op de wang of soms heb ze er geen zin in, is dat ook prima. Als ze maar dag zegt en even zwaait vind ik genoeg.

16. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ouders geen moeite mee maar daar blijft het voor mij bij.Voor de rest vind ik het eigenlijk ook een beetje weerzinwekkend als mijn kind iedereen op de mond zit.

Zou ze bij ons op een gegeven moment dat ook niet meer willen dan vind ik dat ook haar keuze en haar goed recht. Nu geniet ik nog volop van het 'kusjes pikken' :D.

17. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Mijn kids moeten netjes een handje geven. Verder mogen ze zelf weten of ze wel of niet een kus of knuffel willen geven.
    Mijn zoontje (6jaar) zegt regelmatig nee als overgroot oma om een kusje vraagt. Wel wil hij dan een handje of een knuffel geven.
    Vind het heel goed dat de kinderen zo leren beleefd een handje te geven en duidelijk hun grenzen durven aangeven. (wel op een beleefde manier natuurlijk)

18. 2011Mamma

2011Mamma Fanatiek lid

4 nov 2009
    4.805
    96
    48
    Fulltime Mama en adviseur
    't gezellige Brabant
    Mag ze zelf weten, ga haar niet pushen.

19. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik heb het laatste ingevuld, heb er zelf namelijk een hekel aan!

20. Channes

Channes Fanatiek lid

24 jul 2008
    3.170
    0
    0
    Verkoopmedewerkster
    Groningen
    Liam moet van mij helemaal niks. Maar hij is een extreme knuffelkont dus iedereen die weg gaat krijgt een knuffel. Opa's en oma's ooms en tantes vaak een knuffel en een kus. Als hij dat niet wil dan lekker niet. Dan geeft hij maar een boks of hi five..

Deel Deze Pagina