Mondkussen, wangkussen, knuffel, handje geven of helemaal niets?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ytest, 12 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Onze kinderen moeten van ons

1. Een kus op de mond geven

2. Een kus (of 3) op de wang(en) geven

3. Een knuffel geven

4. Een handje geven

5. Helemal niets, tenzij ze het uit zichzelf doen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    mijn optie stond er niet echt tussen...

Maar mijn dochter mag mijn vader en moeder en mijn smoeder een kus geven.....ze moet het niet... ;)

De rest mag ze zelf weten wat ze doet.

Soms heel spontaan krijgt iemand een knuffel, of een kus (ligt eraan hoe goed ze die persoon kent)

En soms zeg ik wel eens, geef je even een handje....maar dan doet ze het juist niet!

Dus het mag, maar moet niet hier...

2. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik vind een handje geven gewoon een kwestie van goede manieren, dus dat 'moet' ze wel degelijk van me. Of ze dat aanvult met een knuffel of een kus ofzo, dat mag ze zelf weten.

Althans, tot op zekere hoogte, mijn dochter heeft namelijk een omgekeerd probleem, die wil iedereen knuffelen, ook de postbode, de winkelmevrouw, de bloemist en wie ze maar tegenkomt. Ik ben dus druk bezig haar het verschil uit te leggen tussen vreemden, en vrienden/familie. Bij de laatste groep mag ze doen wat ze wil, maar bij de vreemden blijft het toch echt bij een handje.

3. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Een handje geven laat ik ze wel doen. Een kus en kroel mogen ze zelf weten maar ze zijn daar best gul mee. De leidsters van het kdv, opa's oma's oom tantes neefjes nichtjes alles willen ze kroelen haha

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Laatste optie. Handje geven doet hij netjes als dat gewenst is, maar ik ga hem niet dwingen te kussen. Hij zit nu in een fase dat hij dat sowieso niet prettig vindt, zelfs niet van opa en oma.

5. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Kussen hoeven ze absoluut niet van mij!

Een handje geven moet daarintegen wel, dat vind ik erbij horen. Als volwassenen geef je elkaar ook een hand bijv. Bij een eerste ontmoeting. Stukje normen en waarden vind ik.

6. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    Opa's en oma's krijgen een kus.
    Maar willen ze niet,dan willen ze niet..
    Meestal stuiven ze zelf al op opa en oma af om een kus te geven. Bij het aankomen en weggaan.

Voor de rest moeten ze niets van mij.
    Moeten ze doen waar ze zich prettig bij voelen.

7. tulip

tulip Niet meer actief

ik hoef haar niet te dwingen, maar ik "eis" dat ze van haar eigen opa's en oma's en oom en tante (waar ze heeeel vertrouwd mee is) fatsoenlijk afscheid neemt. Dat hoeft niet per se een kus te zijn, mag ook een knuffel. Zelf geeft ze wel vaak kusjes.
    Bij fam/kennissen die verder weg staan verwacht ik dat ze netjes dag en hallo zegt, verder niet. Op verjaardagen enz, de jarige feliciteren en verder gedag zeggen in het algemeen.

Mijn neefje en nichtje moeten bv heel de kring af op een verjaardag om handjes te geven, dat hoeft van mij niet.

8. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    opa's oma's een kus, verder in iedergeval een hand geven.... dat vind ik wel beleeft....

9. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Dit dus!

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hmm, mijn nichtjes zijn dikke knuffelkonten en wij (inclusief mijn man), krijgen een mondkus van hun. Nooit anders geweest, nooit raar over gedacht of bij stilgestaan. Mijn zus heeft nog nooit aangegeven dat niet te willen dus ja ... Wij doen niet aan formeel feliciteren vanuit huis, en ik geef mijn eigen moeder ook nog steeds een kus op de mond (alsmede mijn stiefvader). Wij hebben het dus ook vanuit huis meegekregen en misschien daarom dat wij het niet raar vinden.

Ik zie wel dat mijn zusje, zeker bij haar oudste, nu wat meer aan het stimuleren is om formeel voor te stellen of te feliciteren bij mensen die ze minder goed kennen, dus handje, je voorstellen (en feliciteren eventueel). Maar familie is altijd heel "lebberig"...

11. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Opa en oma krijgen een mondkusje. Doen ze zelf. De rest een handje want ze geven alleen opa oma mama en papa een kusje :d

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dat verwacht ik van mijn dochter ook, maar dat doe ik zelf ook, zo ben ik opgevoed en dat vind ik wel zo netjes. Dus lopen we samen het kringetje rond :)

13. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Van mij moet ze niks, behalve dat ze absoluut niet zomaar iedereen een kus op de mond geeft..

Verder als ze maar hallo zegt (tegen de tijd dat ze dat kan;))..

Gr.
    Carlien

14. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ik ben ook wel zo opgevoed, maar laat t de laatste tijd los. Geen zin meer in. Onzin dat ik op een verjaardag jan en alleman moet gaan feliciteren met degene die jarig is. Doe de de jarige, partner en eventueel ouders (kinderen zijn meestal druk aan t spelen) Verder roep ik in t algemeen gefeliciteerd en zwaai even.
    Denk niet dat wij ons kindje gaan leren iedereen langs te gaan, maar we zullen zien.

15. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Ik heb geleerd dat ik iedereen een handje moest geven. Kusjes en knuffels hoefde ik nooit als kind te geven. Daar hield en houd ik ook helemaal niet van. Geef nu ook alleen nog handjes tenzij mensen mij 3 zoenen geven, dan doe ik wel mee.

Ik zal mijn kinderen ook meegeven dat ze iedereen op visite een handje moeten geven. Kussen hoeft niet, tenzij ze dat zelf willen (ook niet bij iedereen hoeft dat)

16. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ze mogen het zelf weten, maar opa en oma's moeten van mij minstens een handje krijgen. Mijn oudste is het knuffelen en kussen een beetje beu en hij vind het stom ;) maar handje geven om te groeten moet van mij. Dat doet ie overigens ook prima;)

17. Appels

Appels Niet meer actief

Bij familieleden moet mijn dochter netjes gedag zeggen, zowel bij aankomst als het weg gaan. .. gewoon met een kus op de wang of een knuffel.. Is ze nou echt niet in de stemming vind ik het ook prima als ze gewoon hallo zegt. Maar dat komt gelukkig niet zo voor. Het is voor ons een teken van waardering en weten wie je familie is.

Bij onbekenden of kennisen moet zij gewoon gedag zeggen..

18. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Opa, oma en andere dichtbijstaande vrienden of familie geeft ze vaak wel een kusje. En als ze dat niet wil, dan is het voor mij ook klaar, dan maar een handje. Ook al is ze zo klein, als ze dat niet wil, dan niet.

Maar bv als we bij de ha of vk binnenkomen geven wij altijd een hand, dat verwachten we ook van onze dochter. We vragen/zeggen, ga je ook een handje geven en dan loopt ze er al naar toe.

Op een verjaardag de hele kring af.. Ligt eraan hoeveel mensen er zijn en hoe goed ze die kent, als t druk is, is het gewoon even zwaaien.
    Maar zoals gister op de trouwdag van mijn schoonouders waren er 3andere mensen buiten ons "eigen gezin" om, dan gaat ze wel even het kringetje rond voor ze naar bed gaat.

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Een kus hoeft niet, mag wel meestal op de wang. Ze beslissen zelf wie wel niet. Zo geven ze opa, oma en ooms en tantes een kus maar ook goede vrienden. Dit hoeft van ons niet maar doen ze wel. Willen ze geen kus geven, moeten ze wel een hand geven. Maar zelfs onze zoon van 10 kiest in de meeste gevallen voor een kus op de wang bij mensen die dicht bij ons staan. Het is heel even weggeweest maar kwam vrij snel terug.

Op verjaardagen moeten ze ook een hand geven aan visite. De jongste nog niet maar moet wel met mij mee lopen. Zo heb ik dat bij de oudste twee ook gedaan en die gingen toen ze er klaar voor waren zelf ook een hand geven.

20. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Bij Iris op school, moeten ze dus verplicht 's ochtends en 's middags goedemorgen of goedemiddag zeggen tegen de juf.... de juf zegt het eerst en dan moeten de kleuters het terug zeggen, als een soort sociale les......veel ouders leren hun kinderen het kennelijk niet meer aan anderen netjes te begroeten..... wat vinden jullie hiervan.....

Iris was behoorlijk verlegen in het begin en duurde het soms wel even voor er een zacht goedemorgen uit kwam haha..... nu weet ze niet meer beter.....

Maar hier is het dus een moeten en de juf blijft wachten tot ze antwoord terug heeft.....

Deel Deze Pagina