nog even een leuke voor je, mijn buurjongetje ( mijn grote liefde noem ik hem) daar krijg ik meestal een knuffel of (en met flinke massel ook een) kus, nu heeft hij ook niet altijd zijn dag en dan is het een box (sinds kort met de tjssss, erachter) of een knipoog (met beiden ogen), en als laatste keuze de handkus. Dat zijn ook leuke dingen om aan te leren om gedag te zeggen. zo kan je het ook voor de kinderen nog wel eens leuk maken. ze kiezen zelf hoe ze gedag zeggen, als ze maar gedag zeggen. Dan moet oma ook maar genoegen nemen met een stoere box of handkus
onze dochter is opgegroeit met een handje geven. op het KDV is dat begonnen omdat ik vond dat ze de leiding een handje moest geven bij het wegggaan om hen te bedanken voor de fijne dag. vaak deed ze dat dan als ik haar op de arm had. als we dan op een verjaardag kwamen en wij zelf iedereen een hand gaven stak ze zelf ook haar handje uit. toen ze 2.5 was liep ze zelf de kring rond zonder dat we zeiden dat we even een handje gingen geven, en bij het weggaan ook. nu zit ze op school en daar is het de gewoonte dat alle kinderen bij binnenkomst de juf een hand geven en goedemorgen zeggen. onze dochter heeft daar geen moeite mee. ik vind dat wel goed want alle kinderen worden gezien bij binnenkomst, niemand is "onzichtbaar" en ook de ouders hebben even kort contact met de juf als dat nodig is. familie mag ze kussen en of knuffelen als ze dat wil (meestal wel) tegenwoordig verlaat ze de school ook niet zonder de juf te knuffelen of op de wang te kussen. Mijn nichtjes en neefjes kussen mij ook op de mond en ik heb daar geen probleem mee, mijn man wel dus die laat zich op de wang kussen. onze dochter kust ons ook lekker op de mond.
Ze geven hier opa en oma enzo wel een kus bij binnenkomst. Wij zelf doen dat ook bij onze ouders. Verder mogen ze het zelf weten. Bij vreemdem gewoon een handje
Het enige wat ze van mijn MOETEN, is gedag zeggen. Opa's en oma's vragen nog weleens om een kus of knuffel, soms krijgen zie wel en soms niet. Meestal doen de kids het uit zichzelf moet ik zeggen. Bij andere niet, dan is een handje meer dan genoeg. Oh en ouders en kinderen die elkaar op de mond kussen, dat doen wij hier dus wel Bij mijn eigen kinderen dan, bij mijn ouders doe ik t niet, ook nooit gedaan. Mijn man doet t nog steeds bij zn moeder. Daar steekt niks achter en lijkt echt niet op de manier zoals wij elkaar kussen
Bij ons hetzelfde Bij binnenkomst op zijn minst hallo zeggen en bij weggaan gedag en als hij er zin in heeft mag hij opa's/oma's tante/oom een kus geven. En dat is gewoon op de mond een dikke kus!
hier ben ik heel makkelijk in niets hoeft alles mag, het is maar net hoe hun zich erbij voelen, oma bijvoorbeeld krijgt een dikke kwijlzoen op haar mond, en mijn broer krijgt een knuffel de kinderen voelen zelf aan bij wie ze zich prettig voelen, dwingen word nooit gedaan als zij niets willen doen of zeggen is dat hun recht, het is hun lichaam en hun gevoel
Dat vind ik ook! Dat is trouwens ook geweldig lief, zon handkusje kan ook lekker van veraf die ga ik haar leren!!!