Hallo, Ik ben nieuw hier. Zou iemand mij kunnen vertellen wat cryo's precies inhoud? Is dat iets met ingevroren eitjes? Hoe zit dat precies.
Hoi Baby81, Cryo's zijn embryo's die na IVF of ICSI bevrucht zijn. Sommige embryo's voldoen aan alle eisen en kunnen ingevroren worden, voor eventueel een nieuwe poging met cryo's of voor een later broertje of zusje. De hele naam is cryopreservatie. Op google vind je een hele uitgebreide uitleg. Helaas is het niet zo dat cryo's vanzelfsprekend zijn. Het komt vaker niet dan wel voor. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Groetjes, Elvira
Hoi hoi, Cryo's ontstaan na een IVF of ICSI-behandeling. Tenminste... dat kan... maar in veel gevallen lukt het ook niet. Als er embryootjes ontstaan die zo'n goede kwaliteit hebben en ze houden die over (stel: er ontstaan 2 supergoede embryootjes en slechts eentje wordt er teruggeplaatst) dan kunnen ze proberen die in te vriezen. Het voordeel van een cryo-behandeling is dat het geen poging 'kost' voor de verzekering en de vrouw hoeft dan niet nog een keer alle ellende van hormonen en punctie te ondergaan. Ik hoop dat het zo duidelijk is! Groetjes, Josien
Ik ben helemaal niet zo thuis qua IVF, maar misschien gaat het er binnenkort van komen. Als er cryo's zijn van goede kwaliteit, moet je dan weer de punctie ondergaan of is dat niet nodig? Sorry dat ik veel vraag.
Maakt niet uit meid, daar zijn we voor! Als er cryo's zijn hoef je dus niet nog een keer een punctie te ondergaan. Ze ontdooien de embryootjes dan en plaatsen die dan als ze goed ontdooid zijn weer terug. Helaas lukt het niet bij alle stellen om embryootjes in te vriezen. Gelukkig wordt de techniek steeds beter, maar het lukt toch nog niet altijd. Ik hoop voor jou meid dat IVF niet nodig hoeft te zijn en wens je graag alle succes toe! Groetjes, Josien
Josien bedoeld dat we allebei tegelijkertijd ongeveer hetzelfde posten en dat we het met elkaar qua inhoud eens zijn. Ik heet Elvira, maar iedereen noemt me Vier of Viertje. Snap je hem nou? Maar mbt je vraag. Als je bijvoorbeeld 10 cryo's hebt en je hebt meerdere cyclussen gehad met tp, en het is niet geluk ten de cryo's zijn dus op. Dan moet je weer aan een nieuwe poging beginnen. Het is ook altijd de vraag of de cryo's goed ontdooid worden, soms lukt het en soms niet. Groetjes, Elvira
@ Josien en Elvira. Heel erg bedankt voor de informatie. Ik ben een stuk wijzer, maar heb nog veel vragen. Wat kan ik beter doen, gewoon iedere keer een punctie of cryo's laten invriezen?
Dat is iets wat de artsen bepalen. Je moet ook echt geen rekening houden dat je cryo's hebt. Ze stellen zulke hoge eisen aan cryo's. Je moet maar het geluk hebben dat de eicellen bevrucht raken en dan ook nog goed genoeg zijn en je nog overhoud die goed zijn om in te vriezen. Ik ga altijd uit van een hele nieuwe poging en als er wat ingevroren zou worden is dat mooi meegenomen.
@Elvira, echt een geweldige uitleg bedankt. Ik ga dan ook maar nergens van uit. Ja ik mag inderdaad van geluk spreken als er een bevruchting plaatsvind. Nog 1 vraagje voor vandaag haha, is een cryo ook een hele nieuwe poging?
Vraag maar raak hoor meis. Het ligt aan de zorgverzering. Ik weet niet waar je verzekerd bent. Bij sommige is het zo dat je iedere cryo terugplaatsting bij die poging kan rekenen. Dus als je 1 poging hebt gehad, en je heb hieruit cryo's over, zeg even 2 en die ontdooien goed en laat je terugplaatsen horen ze bij poging 1. Helaas zijn er te veel verzekeraars die het wel als nieuwe poging zien, dus wat dat dan betreft kan je die kosten dan beter zelf voldoen.
bij die van ons niet. als je zo'n bevroren eitje wilt laten terugplaatsen, kan je dat beter zelf betalen, dat kost ongeveer 200;. dan heb je toch nog 2 pogingen over!
HIer ook eentje met een terugplaatsing van een ingevroren embryo. Deze viel ook nog steeds in de eerste poging. Groetjes, Danielle PS. Wij zitten bij FBTO
Bedankt voor alle informatie, ik heb nog heeel veel vragen haha. Ik ga vragen of mijn zorgverzekeraar de cryo's vergoed, als een eerste IVF behandeling. Ik zit bij de CZ. Ik vraag me ook af hoevaak je cryo's mag terugplaatsen, tot ze op zijn zeg maar? En moet je bij een cryo ook weer hormonen spuiten, progestan, pregnyl, punctie enz?
ik zit ook bij cz en die rekenen de cryo's bij de ivf behandeling. ik gebruik het schema met hormonen voor de cryo's omdat ik geen eigen cyclus heb en dan neem ik progestan, progynova 1 en 2 meer niet. en de cryo's blijven terug geplaatst worden totdat je zwanger bent of geen meer hebt veel succes meid
ja hoor tuurlijk mag je me pben ik heb 3 cryo behandelingen gehad en ben bij cz verzekerd dus als je nog wat wilt weten kan ik je misschien wel een antwoord geven