Hoi allemaal, Ons zoontje heeft door een voorkeurshouding een lichte afplatting van het hoofdje. Door het vaak terug draaien van het hoofdje is zijn voorkeurshouding afgeleerd en ligt hij nu links, midden en rechts. Dus prima. Zijn afplatting is ook heel beduidend minder geworden. Maar nu.... er zit nog wel een klein deukje aan 1 kant. Als je hem niet kent dan zou je het zo niet zien (ook door zijn haartjes). Maar ik zie en voel het deukje wel (misschien ben ik er ook wel te erg op gefocust?). Nu is hij bijna 5 maanden en ik vraag me af wat ik zal doen. Ik heb namelijk het vermoeden dat het te minimaal is voor een helmpje. Zal het allemaal nog gaan bijttrekken dat laatste stukje of zal ik toch langs de arts gaan? Het gaat mij naast het cosmetische voor later vooral ook om dat hij er geen last van gaat krijgen (hoofdpijnen ed). Zijn er moeders met soortgelijke ervaringen met hun kindje, dus met nog een hele kleine lichte afplatting? Wat hebben jullie toen gedaan? Afgewacht of toch actie ondernomen? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Hi, Ik begrijp je helemaal en ook je afweging al heb ik er zelf (nog) geen ervaring mee. Ik denk dat ik zelf wel naar een arts zou gaan, al is het alleen maar ter controle. Sterkte ermee!
Gewoon even navragen bij het CB of de HA. JE kan beter iets teveel na laten kijken, dan dat je straks misschien te laat bent en je er spijt van krijgt!
Vooral NIET aan het CB vragen! Kamiel had ook een voorkeurshouding en het cb bleef maar aangeven dat het niet zo erg was allemaal. Uiteindelijk hebben we besloten om toch naar een chiropraktor te gaan (die heeft gekeken of er iets mis is met zijn nekje, wat niet het geval was) en vervolgens naar een kinderfysiotherapeut geweest. Die heeft ons een aantal maanden geholpen met oefeningen om zijn houding te veranderen (want niet alleen je hoofd verandert, ook de spieren in je hele lichaam kunnen niet meer symmetrisch zijn, wat bij Kamiel het geval was). We moesten door die asymmetrische manier van gebruik van zijn spieren oefeningen met hem doen. Kamiel heeft nog steeds geen recht hoofdje, dankzij TE lang wachten, maar de rest van zijn lichaampje is nu weer helemaal in 1 lijn. En daar zijn we erg blij mee! Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Heel veel succes ermee! Als je nog wat wilt weten, pb me maar hoor!