Mongolenvlekje?

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Hanaan1992, 19 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanaan1992

    13 okt 2020
    29
    3
    3
    Vrouw
    Vandaag bij het cb geweest. (Baby 2 maanden) En opeens zeiden ze :eek:h blauw vlekje... denk een mongolenvlekje. Ik schrok me een hoedje? 1. Blauw plekje?
    2. Wat een lullige benaming ervoor...

    dus ik ging google en komt vaak voor bij getinte babytjes.

    ze zei dat het donkerder kan worden en het later keer weggaat. Bij de volgende afspraak nog eens samen kijken en dan weten we t zeker. Vind het ook totaal niet op een normale blauwe plek lijken.

    iemand die hetzelfde heeft?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Waar zit het vlekje? De Mongolenvlek heet nu archipelvlek, omdat mongool erin een beetje naar is.... het is een blauwe vlek die vaak op de onderrug boven de billen zit van Indonesische kindjes (soms ook bij Turkse of Afrikaanse kindjes) sommige oudere Nederlanders noemen Indische mensen daarom wel eens ‘een blauwe’. Maar gelukkig zijn die termen allemaal niet meer zo in zwang :roflmao:
     
  3. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
  4. Hanaan1992

    13 okt 2020
    29
    3
    3
    Vrouw
    Die zit bij haar boven in de rug bij dr schouderblad zegmaar. Kwam daar ook wel eens voor volgens cb.

    idd! Archipelvlek dat woord zocht ik ff! ja ook bij noord afrikaanse... en dat zijn wij...
     
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Mongolenvlek komt van het woord mongoloïde. Het heeft niets te maken met het syndroom van down. De vlek wordt vaker gezien op mensen van het mongoloïde ras (Aziatisch) vandaar de naam.

    Mijn kinderen zijn half Zuid Oost Aziatisch. Mijn oudste heeft hem ook, vlak boven de billen. Mijn jongste heeft er geen.
    Je ziet hem vaak vlak boven de billen maar hij komt ook op andere plekken voor. Mijn nichtje heeft hem op haar onderbeentje zitten.
     
  6. Mj89

    Mj89 Fanatiek lid

    28 nov 2011
    2.591
    653
    113
    Groningen
    Mijn 2 jongsten hebben het ook. Bij de middelste is het nu bijna weg omdat ze al “bijgekleurd” is.
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik vond/vind het ook een stomme naam, ook al begrijp ik de oorsprong. Mijn oudste had bij de geboorte een flinke plek op haar onderrug/bil, trok met een paar jaar helemaal weg. Voor haar geboorte had ik er nog nooit van gehoord (wij zijn Nederlands, maar mogelijk ergens ver(der) weg Indisch bloed).
     
  8. Hanaan1992

    13 okt 2020
    29
    3
    3
    Vrouw
    Dank dames!

    Ben benieuwd hoe het vlekje zich gaat ontwikkelen.
     
  9. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Hier geen ervaring met zo een vlek, hier is zoon 1 wel geboren met een pigmentvlek in de vorm van een hartje op z'n bil.

    En zoon 2 had op z'n oogleden en dacht ook in z'n nek een ooievaarsbeet en op z'n bovenbeen een aardbeienvlekje, het vlekje lijkt echt kleiner te worden en de ooievaarsbeten zijn verdwenen.
     

Deel Deze Pagina