3 jaar terug ivm gevonden sporen moeten testen op gbs, was ff verschrikkelijk maar het was negatief. Maar vriendin van me had het dus wel bleek achteraf en kindje heeft echt slecht gelegen. Maar waarom wordt er niet standaard van te voren oo gbs getest? Zou ik dat kunnen aanvragen?
Hoi Molensteen, je moet heel veel vrouwen testen om er één slecht kindje mee op te sporen en dit is niet rendabel gebleken. Het is niet zo dat je hierdoor statistisch meer kinderen redt. Daarbij hangt er een kosten plaatje aan en als het feitelijk geen meerwaarde heeft, wordt zo'n test niet standaard aangeboden. En GBS komt bij 1 op de 4 vrouwen voor en als je iedereen een stempel geeft, medicaliseer je onnodig veel mensen. Dit geeft weer hele andere problemen. Wil niet zeggen dat ik heel goed snap waar je vraag vandaan komt hoor, want het is een begrijpelijke reactie als je zo'n verhaal dichtbij hebt meegemaakt. Kindjes kunnen heel ziek worden van GBS. Maar dit is naar wat ik weet de achter liggende reden. Je kunt het vragen aan de vk, maar eigenlijk heb je dus een goede reden nodig (vaak blaasontsteking, eerder ziek kind bij/na geboorte etc). Groeten Brigitte