Overheersende opa

Discussion in 'De lounge' started by Irisje24, Jul 30, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Gisteren hadden mijn schoonouders een barbecue georganiseerd voor ons en mijn ouders. Was verder echt heel gezellig alleen er was 1 dingetje en ik vraag mij af hoe jullie hier mee om zouden gaan? Er wat van zeggen ja nee?

Mijn schoonvader is echt dol op onze zoon, hij heeft hem dan ook bijna de hele avond vast. Mijn schoonmoeder krijgt hem alleen vast als hij er even geen zin in heeft of bezig is en soms pakt hij hem ook zo weer van haar terug. Zij gaat hier niet tegen in want zij gaat nooit ergens tegen in (heel onderdanig en veel te lief voor anderen). Ik probeer het vaak zo te sturen dat zij hem ook wat meer vast heeft.

Gisteren waren mijn ouders er dus ook. Zij zien hem echt veel minder dan hun omdat ze wat verder weg wonen dus ik vind het dan wel zo eerlijk als zij hem ook echt even lekker vast kunnen houden en mee kunnen spelen. Maar ook zij kregen hem amper in handen.. en dat stoorde mij super erg maar ik durfde er niks van te zeggen omdat hij echt mega dominant is, iedereen in huis is een beetje bang voor hem omdat zijn humeur zo snel om kan slaan en ik wil geen ruzie veroorzaken dus ik hou maar gewoon mijn mond. Ik weet wel dat hij het zo doet omdat hij gewoon gek op onze zoon is maar ik begin mij wel steeds meer hier aan te irriteren. En ook doet hij soms super lomp met hem, hij gooide hem een keertje soort van omhoog wat ik gewoon niet prettig vind en hij geeft hem soms grote stukken eten. Heb er een keer wat van gezegd en dan reageert hij daar super sarcastisch of beledigd op. Maar goed mijn moeder had ik nog even op de app gesproken en ik kon wel echt merken dat hun het niet zo leuk vonden.. mijn vader heeft hem nog geen 10 minuten vast gehouden.

Hoe zouden jullie hier mee om gaan?

Misschien heeft hij het niet eens door. Maar ik wil dit voor de volgende keer gewoon anders aanpakken want het begint mij echt te storen. Maar hij is echt mega dominant, tegenspraak kan hij niet goed mee om gaan en is snel op zijn teentjes getrapt.

2. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Wat heeft jouw vriend/man gezegd? Het is immers zijn vader. Kan hij hem niet een beetje sturen tijdens dit soort gelegenheden?

3. Lilium

Lilium Niet meer actief

Je zult dit toch moeten bespreken, vrees ik. Het feit dat je schoonvader niet tegen kritiek kan, is wel lekker makkelijk voor hem. Niemand durft in discussie..
    Dit is jouw kind, kom voor jezelf op.

Dat kan overigens ook op een normale manier.
    Als ik dominante mensen ergens op wil aanspreken, doe ik me vaak een beetje dommiger voor dan ik ben en geef ze het idee dat ze mijn plan zelf hebben verzonnen.

"Goh wat ontzettend goed van jou zeg. Van jou kan ik wat leren! Als we dan toch bezig zijn.., mag ik jou dan ook een tip geven?"

Works everytime..

4. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Hij vind het ook vervelend maar durft ook niet zo goed er wat van te zeggen. In dat huis durft niemand tegen die vader in te gaan. Ik weet niet of er ooit wat is voorgevallen vroeger dat iedereen zo bang voor hem is maar ik weet wel dat als hij een kut humeur heeft dat iedereen dat ook de hele dag mag voelen. Ik ben eingelijk de enige die daar zijn mening durft te geven. Hij doet ook altijd heel lullig tegen mijn schoonmoeder en dan daarna naar ons lachen enzo om te kijken of wij het er mee eens zijn. Van dat soort dingen.

5. xElles

xElles VIP lid

May 24, 2013
    9,575
    2,232
    113
    Je kunt er nu niets meer aan veranderen.
    Ik zou gewoon een dagje naar je ouders gaan, of je zoontje een dagje bij je ouders brengen, zodat zij wat tijd met hem kunnen doorbrengen.

W.b. je schoonvader..
    Als het echt tegen je gevoel in gaat zou ik er gewoon wat van zeggen.
    Dat in de lucht gooien zou ik bijv niets van zeggen. Doe ik ook vaak bij m’n zoontje. Die lacht de hele wereld bij elkaar dan.
    Maar grote stukken eten geven is gewoon gevaarlijk. Daar had ik dan dus wel wat van gezegd.
    Gewoon simpel houden. Geen verwijten.
    Die stukken zijn wat te groot voor hem. Zou je het nog een stukje kleiner willen snijden en dan willen geven?

En ik had waarschijnlijk ook wel een opmerking gemaakt over dat zoontje nu even naar jouw ouders gaat.
    Dat iemand dominant is wil niet zeggen dat je nooit iets mag zeggen wat hij niet leuk gaat vinden..
    Dan houdt ie er maar een rothumeur aan over.
    Nu ben jij degene met een schuldgevoel naar je ouders toe. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Bailey07, kleinepien, jojo85 and 2 others like this.
  6. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Ja ik moet ook er gewoon wat van zeggen en normaal vind ik dat echt niet lastig maar bij hem wel.. Ja is wel makkelijk voor hem haha zo gaat het al jaren daar in huis heb altijd medelijden met mijn schoonmoeder die is zo onderdanig als wat, gewoon een sloofje moet elke keer drinken pakken voor hem enzo. Hoe zou jij het zeggen dan?

7. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Het ligt meer aan de manier waarop denk ik. Hij is vrij lomp, ziet nergens gevaar in. Hij is dan vaak ook aangeschoten. Ik zei gister ook dat ik de stukjes wat groot vond maar dan gaat hij daar heel raar op reageren alsof ik achterlijk ben. Dat doet hij ook altijd bij mijn schoonmoeder als zij ergens wat van zegt. Het is wel gek want normaal durf ik altijd tegen iedereen in te gaan maar bij hem is het gewoon net wat lastiger want hij reageert zo overdreven ofzo. Zo had zijn vrouw hem te laat wat drinken gegeven en daarna ging hij de hele avond chaggerijnig doen tegen haar.. dan denk ik echt wtf je kan zelf toch ook drinken halen? Lastig vind ik het maar wil altijd iedereen tevreden houden.

8. Lilium

Lilium Niet meer actief

Vervelend!! En erg irritant gedrag zeg..

Ik denk dat ik het ongeveer zo zou aanpakke zoals ik in mijn eerdere post zei.
    Het principe erachter is dat je een domimant iemand zich belangrijk kan laten voelen, je diegene bijna overdreven prijst om zijn kennis/goede idee en vervolgens zelf een ideetje planten bij diegene op het moment dat hij in zijn element is.
    Misschien kun je met een situatie komen die zijn gedrag direct spiegelt.

9. Lilium

Lilium Niet meer actief

Bij nader inzien, na het lezen van je laatste post, weet ik niet of het zou werken.
    Ik denk dat ik liever een schep in zijn nek zou leggen.

Nellie4, kleinepien, Miek89 and 4 others like this.
  10. Fennec

Fennec Fanatiek lid

Dec 30, 2016
    2,480
    2,974
    113
    ICT-er bij overheid
    :roflmao:

OT: Ik heb echt sch**t aan dat soort mensen. Het is mijn kind. Ik bepaal wat ermee gebeurt.

Ik zou zeggen: "Zo, *naam opa*, nu mag opa *andere opa* even met kindje op schoot." En dan gewoon afpakken en aan mijn vader geven.

Als de opa in kwestie hem na 5 minuten dan weer afpakt zou ik zeggen: "Hey *naam*, mijn ouders zien de kleine niet zo vaak als jij. Dus zij vinden het ook leuk om hem even een tijdje vast te houden." En dan zou ik mijn kind zo weer afpakken en weer terug geven aan mijn ouders.

Grote bek of boos op mij doen? Zijn probleem. Het is mijn kind en ik bepaal wie het vasthoudt, wat voor eten het krijgt etc. Problemen mee? Jouw probleem.

Maar ik ben ook wel een beetje een relteef in dat soort dingen :p:cool:

Poppy4, Meca, Stampertje1 and 13 others like this.
  11. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Hahaha nou ja hij kan ook wel aardig zijn hoor, hij doet heel veel voor ons en helpt ons met alles altijd maar ja het zijn wel heel vervelende karakter trekjes die hij heeft.

12. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

Apr 18, 2017
    763
    298
    63
    Hahaha oh heerlijk. Mooi ik wou dat ik ook een beetje een relteef in mij had :p

Fennec likes this.
  13. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Dit inderdaad. En dan ook soms juist doen alsof zij de redelijkheid zelve zijn: "ja, andere mensen snappen dat misschien niet zo goed, die willen zelf de hele tijd met hun kleinkind op schoot zitten, maar jij snapt gelukkig dat anderen dat ook graag willen toch?"

Een beetje alsof je tegen een klein kind praat... "Wat kun jij dat goed" *zucht* Heel vervelend soort mensen wel, ik kan me voorstellen dat het lastig is om dat als schoonvader te hebben.

Ik zou denk ik geen discussie voeren over zijn gedrag in het algemeen, maar meer op het moment zelf heel argeloos reageren.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,215
    23,287
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dit inderdaad. Kom op zeg, wat een hork die man. Dan is ie maar chagrijnig. Er zouden eens vaker mensen tegen hem in moeten gaan, dan leert ie het misschien eens af. Zulk gedrag kan ik echt niet tegen.

nizzie86 likes this.
  15. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Je ouders (of jij namens hen) hadden zelf ook aan hem kunnen vragen: Mogen wij ons kleinkind ook even?
    Als niet dan hoef je geen ruzie te maken maar weet je in elk geval waar je aan toe bent.

16. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

Aug 2, 2016
    1,149
    722
    113
    Gewoon de controle overnemen. Als hij te grote stukken geeft zeg je: wacht even, die stukken zijn te groot daar kan hij in stikken. Dat willen we niet he ik maak ze even kleiner. En het eten dan meteen kleiner maken.

En bij het vsthouden: ik neem......even van je over en geef hem aan mijn moeder. Ze zien hem zo weinig.

Zo ligt de actie bij jou en hoeft hij verder niks te doen. Mocht hij het er niet mee eens zijn dan is dat jammer voor hem.

Mijn schoonvader wil mijn kind vaak veel koek en ijs geven en als mijn zoontje boos is omdat hij iets niet msg van mij/man dan wil hij hem troosten (meestal met lekkere dingen) dan zeg ik gewoon heel duidelijk dat ik het niet wil hebben en dat hij mijn zoontje op dat moment moet laten. Vind hij ook niet leuk maar het is nou eenmaal ons kind.

Poppy4, jojo85, Syane and 1 other person like this.
  17. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Hebben wij dezelfde schoonvader?

Ik zou je man een goed gesprek met hem laten voeren.

18. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,868
    113
    Precies zo doe ik het ook. Vriendelijk doch duidelijk.

19. Lilium

Lilium Niet meer actief

Dit is idd wat ik bedoel met schep in zn nek haha.
    Zoals jij besachrijft ben ik ook in 2 situaties: als de vreedzame oplossing niet werkt, of wanneer je echt fucking irritant bent. :roflmao:

Fennec likes this.
  20. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    He, jouw kind toch?

Hier pakt niemand ongevraagd een baby op. Zeker niet nadat ik daarover uit mijn dak ging tegen mijn schoonzus die ongevraagd mijn oudste, als baby, uit de wagen haalde.
    Baby is bij mij of mijn man en alleen bij een ander als wij hem geven.
    Heb je ook nooit dit gezeur.

kleinepien likes this.

Share This Page