Herhalende angst 3 jr, bijwerking of leeftijd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Vero0504, 2 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.000
    113
    onze dochter van net 3 (sinds 2 weken) heeft vorige week in t ziekenhuis gelegen met RS (alweer...) zuurstofmasker en al.

Sinds dat we thuis zijn moeten we flixotidd gebruiken (die ventolin spray is al klaar).

Opvallend genoeg hebben we sinds die eerste avond een kind wat angstig gilt over een "slak" in dr kamer. Niet 1 of twee nachten, maar elke nacht sinds thuiskomst, vandaag de 6e keer op rij. Elke keer weer een "slak".

Ze is nog nooit panisch geweest over ook maar iets, had wel een korte periode van nachtterror maar dat is al heeeeeel lang geleden. Er is ook niks wat een slak is, of op een slak lijkt in dr kamer, heb er naast gelegen en zelfs geen gekke schaduw oid op de plekken did ze aanwijst. (ook niet slak gerelateerd oid, voor t geval ze toch iets anders bedoeld).

Heb dr nu aangeleerd dat ze maar "boeeeee" moet roepen, ik weet t anders ook ff niet. (beschermknuffel oid gaat me op termijn anders de nek omdraaien als die een keer niet mee is en je zit ergens onverwacht). Zo nu en dan hoor ik "neeeee slak, boeeeeeeeeh!" en slaapt ze weer verder. Maar elke avond moeten we in elk geval 1x langs voor een slak.

Is dat een leeftijdsding of zou dat een bijwerking kunnen zijn? (een van de bijwerkingen is angst overigens)

Vuurwerk vond ze overigens prachtig, kleine pyrotechnicus in wording. "Nog een, nog een!" En met mega zwaar illegaal knalvuurwerk "hahaha miiiiiiiis!" (zij verwacht kleurtjes). En dit begon al voor her vuurwerk dus daar is t in elk geval niet aan gerelateerd.

2. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Dochter van een vriendin heeft een hele periode gehad dat ze snachts gillend wakker werd en het had over slangen en vissen in haar bed. Was rond dezelfde leeftijd. En dan ook echt niet meer willen slapen.
    Mijn vriendin is toen leuke verhaaltjes gaan vertellen en leuke plaatjes laten zien en haat dochter zelf een verhaaltje laten verzinnen over vissen en slangen. En na een paar weken was ze er ineens niet meer zo bang voor.

3. Spiegel

Spiegel Lid

18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Hey! Klinkt wel gerelateerd aan het rs virus en het zuurstof masker. Je kindje is heel benauwd geweest. Een beangstigende ervaring. Ik zou daarom denken dat de slak een link heeft met wat ze een week eerder heeft meegemaakt (op de een of andere manier die wij volwassenen even niet kunnen bedenken).
    Als het mijn dochter was dan zou ik benieuwd zijn naar haar verhaal. Kinderen uiten hun angsten ook via spel of tekeningen. Je kunt eens opletten wat zij speelt. Evt door mee te spelen en goed te volgen wat zij laat zien. Misschien heeft ze het bv nodig om een tijdje lang hetzelfde spelletje over een slak te spelen. Dat is okey. Dat betekent dat ze op die manier controle probeert te krijgen over haar angst.

Het kan ook zijn dat ik er volledig naar zit. Ik ben wel heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Beausecret vindt dit leuk.
  4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Jr schreef dat de ventolin klaar was maar als ze weer benauwd is mag je gewoon Ventolin geve.
    Fluoride beschermd de longen en voorkomt zoveel mogelijk dat ze benauwd wordt. Ventolin zeg de luchtwegen weer open bij benauwdheid.

Ik neem aan dat jullie zo'n voorzetkamer met masker gebruiken of met een gewoon mondstuk.

Ze heeft best wat meegemaakt. Misschien zag het zuurstofmasker als het aan de muur hing of erhens lag met een gekruld slangetje uit als een slak met een huisje.

5. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Mijn oudste heeft een tijd gehad dat hij gillend wakker werd van de muggen.... er zijn alleen geen muggen nu hahaha.

Ik spuit elke avond met “anti muggen spray” wat in feite dus gewoon een spuitflesje met water en citroensap is :roflmao:. Sindsdien slaapt hij als een roosje :o:

het kan een reactie zijn maar het past ook goed bij de leeftijd dat levensecht dromen.

6. Spiegel

Spiegel Lid

18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    :roflmao::roflmao: grappig verhaal. Dat is waar ja. Peuters en magisch denken.

Deel Deze Pagina