Voor wat voor basisonderwijs heb jij gekozen, en waarom?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamzb, 18 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzb

Mamzb Niet meer actief

Daar ben ik even benieuwd naar:)

We twijfelen sinds vorig jaar al over deze school en sinds dit jaar is het gevoel alleen maar sterker dat ze hier niet op haar plek zit.
    Ik zie mijn dochter bijvoorbeeld op een Montessorischool of Jenaplan veel beter op haar plek zitten. Haar neefje verteld wel eens over zijn school (hij is wat ouder en zit op een Montessori) en dat spreekt haar wel aan heb ik gemerkt. Ze zit nu op een 'gewone' school.
    Maar er is zoveel verschillend soort onderwijs, ik zie door de bomen de scholen niet meer:p

Ik ben dus erg benieuwd naar ervaringen met ander soort onderwijs. Of zijn jullie kinderen zelf weleens gewisseld, en waarom?

Bedankt!!

Liefs Mamzb

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij hebben voor een 'gewone' openbare school gekozen. Het is wel zo dat de school werkt met cooperatief onderwijs, wat inhoudt dat de kinderen veel samenwerken ook tussen de groepen.
    Thijmen vindt school helemaal geweldig, dus ik denk dat dit de goede school voor hem is.

3. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Wij hebben gekozen voor Jenaplan. Daar zijn ze sterk sociaal georiënteerd, dat vind ik fijn. Combinatiegroepen van 3 jaren bijvoorbeeld, zodat ze op alle niveaus kunnen leren samenwerken (soms de jongste en soms de oudste zijn). Expressie staat ook erg centraal, het ontwikkelen van een eigen identiteit. Allemaal dingen die ik héél belangrijk vind. Het regulier onderwijs vind ik vaak te veel gericht op onderwijsresultaten en te weinig op persoonlijkheidsontwikkeling. Montessorionderwijs hebben we ook naar gekeken, maar dat is (in tegenstelling tot Jenaplan) juist heel solistisch. Daar doe je echt je eigen ding als kind, want (zo is de filosofie kort door de bocht) iedereen heeft zijn eigen leerweg en die is puur persoonlijk. Snap ik ook, maar wij vinden dan Jenaplan toch beter bij ons passen. Succes met je zoektocht!

4. Damali

Damali Fanatiek lid

18 aug 2008
    1.238
    170
    63
    Mijn kinderen zaten eerst op een gewone school en ik ben dit jaar over gegaan op Jenaplan.
    Ik ben zo blij en de kinderen ook!
    Hier een goede keuze geweest.

5. lies276

lies276 Niet meer actief

wij hebben de school voornamelijk uitgekozen, zodat het past bij ons geloof.
    Het is wat verder weg en ze blijven elke dag over, maar wij zijn er erg tevreden over.
    De school past niet alleen perfect aan bij onze thuissituatie, maar geeft kwalitatief ook zeer goed onderwijs en heeft het afgelopen jaar het predicaat excellente school gekregen:).

6. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik heb voor een Katholieke basisschool gekozen. Niet omdat wij nou zo religieus zijn (zijn we namelijk niet :)), maar omdat deze school by far de beste evaluaties kreeg van alle scholen bij ons in de buurt. Het leek me verder ook een hele fijne school met lieve en gemotiveerde juffen en meesters.

7. Feilo2015

Feilo2015 Lid

22 mei 2015
    86
    0
    6
    NULL
    NULL
    Er waren twee scholen in de buurt waar we uit konden kiezen, maar de keuze was gevallen op een Oecumenische school. Maar dit was puur omdat onze dochter hier meteen op haar plek leek te zijn tijdens de open dag. En gelukkig nog steeds.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier voor een reguliere basisschool. Dalton zou ik ook kunnen kiezen. Montessori zou ik nooit kiezen.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.995
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Ik vind de sfeer belangrijker dan het etiketje. De jenaplan school hier werd ik niet warm van. Maar de reguliere school in de buurt doet ook aan coöperatief leren met verschillende leeftijden bijelkaar en daar vonden we de sfeer veel beter. Hoe ziet het lerarenteam eruit, wat voor ouders staan er op het plein, ziet het lesmateriaal er mooi uit, is de schoolgids een beetje diepgaand... Dat soort criteria maakt meer uit dan het naampje wat er bij staat voor mij.

10. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Voor iets anders dan standaard basisonderwijs konden wij niet kiezen. Hier geen Dalton, Jenaplan, Montesori of wat dan ook.
    Wij hebben gekozen voor de school die op dat moment de beste deal had, zeg maar. Dus geen 30+ klassen, maar een combiklas van 24. En geen allebepalende cito's. De eindcito doen ze niet aan mee, ook een pluspunt.
    De kinderen gaan tot nu toe met plezier heen.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Wij zijn wezen kijken bij een (katholieke) Daltonschool, een (openbare) Jenaplan school en een reguliere (openbare) school. De Datlon school viel direct af, er hing geen echte sfeer en mijn man en ik werden erg kriebelig van alle regeltjes. De Jenaplan school was super. De onderwijsvisie sluit volledig aan bij hoe wij dingen zien en de sfeer er was ook erg goed. Bij de reguliere school viel ons heel erg mee hoe zij over dingen dachten, dit ging behoorlijk richting Jenaplan. Deze school stond dus op een goede tweede plek. Uiteindelijk hebben we ivm praktische redenen voor de reguliere school gekozen.

Op zich heeft onze dochter het er erg naar haar zin, toch twijfel ik wel eens of Jenaplan niet beter bij haar zou passen, maar op de school waar ze nu is krijgt ze ook veel ruimte, moet ze ook dingen zelf plannen, moeten ze ook regelmatig samenwerken, is er ook aandacht voor alle ontwikkelgebieden, enz. Maar bv. het ontbreken van stamgroepen en vieringen vind ik jammer.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.945
    113
    De school waar onze kinderen straks naartoe gaan is een reguliere basisschool. Een openbare. Want als je het mij vraagt snap ik niet waarom niet alle scholen openbare zijn. Ze leren er allemaal lezen en rekenen, normen en waarden hebben we allemaal mee te maken en in de maatschappij krijgen ze later ook met alle stromingen te maken en daar leven we ook niet in aparte werelden.
    Dalton vind ik een heel goed omderwijsconcept. Gelukkig hebben heel veel reguliere scholen tegenwoordig veel kenmerken van Dalton. De grote plus van Jenaplan vind ik de verschillende leeftijden in 1 klas. Op 'onze' school zijn combinatiegroepen. Montessori vind ik een mooie visie maar sluit in mijn ogen te weinig aan op de werkelijkheid. Een reguliere school sluit in mijn ogen het meest aan op de maatschappij waarin onze kinderen straks moeten leven.
    De school die wij gekozen hebben is gelukkig ook de dichtstbijzijnde, want kindnabij onderwijs vind ik ook erg belangrijk.

13. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

TS, mag ik het topic met je delen? Ik heb namelijk een soortgelijke vraag. Bij ons in de wijk zitten een grote daltonschool en een kleine met kenmerken van dalton protestantse school. Het liefst willen wij in de wijk ook ivm bso en vriendjes etc al gaat dat natuurlijk niet op als het niet klikt.

Maar goed: dalton met veel kids en openbaar. Ik hoor veel enthousiaste verhalen
    Of kleinschalig maar protestants

Ik twijfel omdat ik het idee heb dat mijn zoontje wat beter acteert in kleinere settings al is dat moeilijk te zeggen bij een 1 jarige. Als hij op mij lijkt niet maar als hij op m'n man lijkt wel ;) De kleinere school us alleen protestants en wij zijn van huis uit wel protestants maar doen er bewust helemaal niets mee. Dus dat staat me dan ergens weer tegen ofzo om mijn zoontje dan op een dergelijke school te plaatsen.

Beide al wezen kijken en beide goed gevoel en enthousiast over dalton.

Maar wat is wijsheid he? Ik vind het maar lastg!

14. tuc

tuc Niet meer actief

ik heb op een kleine protestantse dalton school gezeten. Kan ik je echt aanraden.

15. Vrolijkheid

En ben jij gelovig? Ik vind namelijk niets mis mee met godsdienstige vorming: heb ik ook gehad, zelfs altijd tot mijn 18e naar de kerk geweest maar daarna bewust gekozen dat het niet bij mij past en mijn man idem. Wij zijn dus ook niet voor de kerk getrouwd etc. Maar ik heb er dus ook niets op tégen maar betwijfel of hij dan op zijn plek op een dergelijke school zit of dat dit gek is als wij totaal niet gelovig zijn.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Zijn er wachtlijsten/moet je hem zo vroeg al inschrijven? Anders zou ik gewoon nog even wachten. Dan heb je een beter zicht op hoe je zoon zich ontwikkelt en ook op hoe de scholen tegen die tijd zijn. Daarnaast zou ik ook informerem maar groepsgrootte, het komt regelmatig voor dat juist een kleine school erg grote groepen heeft (wat in mijn ogen vaak meer van invloed is dan schoolgrootte) wat dat betreft daar dus juist slechter af bent.

17. Vrolijkheid

Ja, haha belachelijk vroeg he? Een buurvrouw wees me ineens op het feit dat 1 school een wachtlijst heeft en je ze rond 1,5 moest inschrijven. Ik dacht echt WTF 😂

Goed punt wat jij aangeeft dat zei mijn man inderdaad ook. Slim om het zo te bekijken.

18. Mamzb

Mamzb Niet meer actief

#18 Mamzb, 19 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2015
    Het is lastig inderdaad. Even op de vraag waarom niet elke school een openbare is omdat ze tenslotte allemaal hetzelfde moeten leren; ik begrijp wat je bedoelt, maar het is een verschil in de manier van lesgeven en indeling van de dagen. Dit klassikale onderwijs en heel veel luisteren en theorie, blijkt in ieder geval tot nu toe, niet bij mijn dochter te passen. Ze raakt haar concentratie erg snel kwijt, ze vindt het ontzettend vermoeiend en gaat al 5 weken huilend naar school en heeft diep verdriet bij het afscheid nemen. Ze vindt het allemaal erg saai en te lang duren. Daarbij heeft ze last van faalangst en is ze erg perfectionistisch. Wij proberen haar daar op verschillende wijzen mee te helpen, maar tot op heden geen succes. Ze 'vindt school gewoon stom!'. Na meerdere gesprekken met de juffen, zien we nog steeds niet dat ze daar iets mee doen.

Het is een intelligent meisje, een doordenker en is gek op lezen en rekenen, maar maakt op school fouten die ze thuis bijvoorbeeld gewoon kan. Ze raakt in paniek als ze iets niet weet en mag van zichzelf geen fouten maken.

We benadrukken juist ook dat fouten maken mag en erbij hoort. Iedereen maakt fouten. De juf heeft het ook besproken in de klas en meerdere kinderen gaven aan dat ze het soms moeilijk vinden. Ze leek even gerustgesteld maar de volgende ochtend was het weer raak. Het blijkt achteraf een prestatiegerichte school te zijn die ernaar streven dat zoveel mogelijk kinderen een hoog niveau behalen. Ze kijken, ondanks dat ze dat wel zeggen, niet naar het kind zelf.

Bovenstaande klinkt wellicht tegenstrijdig..maar ze is een pienter meisje waar heel veel uit te halen valt. Alleen de manier van lesgeven wat ze saai en vermoeiend vindt, haalt niet het 'beste' in haar naar boven, omdat ze het op deze manier niet kan behappen. Het wordt teveel. Dan komt haar perfectionisme en faalangst om de hoek kijken en voelt ze zich nog slechter. De juffen doen hun best, maar het is het soort onderwijs wat niet aansluit op de interesses van mijn dochter.

Er zit hier een Sterrenschool in de buurt, waar ik dinsdag ga kijken. Dit spreekt me heel erg aan!

19. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.945
    113
    Manier van lesgeven wel of niet klassikaal heeft toch niks te maken met of het een katholieke, protestantse of openbare school is?
    Volgens mij heb je in alle stromingen verschillende onderwijsconcepten..

Ik legde alleen even uit waarom wij voor een openbare school hebben gekozen.
    Of je kind zich beter thuis voelt op een traditionele school, een da,ton of jenaplan, heeft mi met hele andere dingen te maken.
    Sommige oiders kiezen in eerste instantie tussen openbaar of christelijk en kijken vervolgens wat het beste bij hun kind past. Anderen maakt het niet uit openbaar of christelijk maar willen bijv perse montessori.

Als je denkt dat jouw kind niet thuis is op een school waar traditioneel/klassikaal wordt lesgegeven zou ik kijken naar een ander onderwijsconcept en de geloofsovertuiging op de tweede plek zetten.
    Voor mij zou mijn kind altijd op de eerste plaats staan. Onze oudste moet nog 4 worden dus nog geen ervaring, maar de school waar ze straks naartoe gaat lijkt een prima school voor haar en voor ons als ouders.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Nee ben ik niet...ook niet van huis uit mee gekregen. Mijn ouders hebben voor deze school gekozen omdat het in de buurt veruit de beste school was. Maar ik ben wel heel blij dat ik protestants onderwijs gehad heb. Ik kan nu nl echt voor mijzelf bepalen wat ik van het geloof vind. Ik vond de de bijbelverhalen en liedjes echt prachtig en echt een aanvulling op de rest van het onderwijs. Een mooie ervaring die ik niet had willen missen.

Deel Deze Pagina