EED enkelvoudige ernstige dyslexie en vergoedingen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamameer, 16 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    heej dames,

mijn oudste heeft EED, 2 jaar geleden gediagnostiseerd. Daarna ca. 1 jaar via het gemeente potje externe hulp gekregen. en ondertussen betalen we deze behandelingen zelf. maar ik vroeg mij af of er niet nog andere potjes, of financiele hulpmiddelen zijn om dit te betalen.
    Dyslexie behandeling voor maar 1 jaar levert vooruitgang op, maar om je kind daarna maar verder weer te laten "zwemmen" in de eeuwige taalstrijd is ook lastig, daarom zijn we daarna maar zelf de lessen gaan betalen. maar ondertussen worden die lessen ook steeds duurder, lees 50 euro per week, voor 25 minuten behandeling en dan thuis opdrachten. we zien nog wel vooruitgang mede dankzij de extra lessen.

Het kan ook zijn dat jullie zeggen, ja je moet het doen met dat jaar, of waarom geld bij de gemeente geld vandaan willen halen, maar als het er misschien wel is, maar wij weten niet waar we moeten zijn.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    School kan soms een arrangement aanvragen, daarvoor kun je bij de IB-er informeren.

mamameer vindt dit leuk.
  3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Geen idee eigenlijk. Ik denk inderdaad dat school een potje krijgt voor extra ondersteuning op basis van het aantal kinderen met een diagnose. Meestal laten ze daar meerdere kinderen gebruik van maken, zodat zoveel mogelijk kinderen geholpen kunnen worden.
    Wellicht kunnen zij wat extra's bieden.
    Het programma TaalExtra is ook een mooie methode om te oefenen en minder duur dan de wekelijkse trainingen.
    Onze dochter heeft 10 maanden dyslexietraining gehad, daarna niet meer, ook niet op school.

mamameer vindt dit leuk.
  4. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier oefent zoon met een logopediste onder schooltijd. Dit wordt vergoed vanuit de zorgverzekering . Hij heeft geen diagnose maar zij doet o.a. taal in blokjes met hem.

mamameer vindt dit leuk.
  5. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    er zijn geen potjes vanuit de gemeente daarvoor. Je krijgt inderdaad een jaar vergoed vanuit de gemeente, dan is het klaar. Daarna is het de bedoeling dat je het met school weer verder oppakt. Wat het meeste effect heeft bij dyslexie is toch echt het oefenen... Dus blijven lezen (zet vooral in op leesplezier!) en voor school bij de spellinghulp de lijn van de behandeling voortzetten als je kind daarmee vooruit gaat.

mamameer vindt dit leuk.
  6. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Tv programma kassa ging vanavond over dyslexie, erg interessant.

mamameer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina