ICSI: afwijkingen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door butterfly89, 29 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Ik ben meteen bij de 1e ICSI zwanger geworden. Momenteel bijna 20 weken zwanger, maar helaas heeft mijn kleine kereltje een hele ernstige hartafwijking. Ik weet dus nog niet hoe verder. Of ik hem een kans wil geven, of dat ik hem alle pijn en leed bespaar (er is ook niet duidelijk hoe de levensverwachting is en welke kwaliteit van leven).

De kindercardioloog zei dat er bij ICSI wel een iets verhoogde kans is op afwijkingen. Maar de arts uit de kliniek waar ik zwanger ben geworden, zegt van niet..
    Hoe denken jullie erover? Zijn jullie hierover geinformeerd?

Ik heb nu dus nog 4 ingevroren embryo's. Mijn moeder zegt dat ik die echt niet meer moet gebruiken, aangezien nu dus is aangetoond hoeveel kans er is op een afwijking door ICSI. Maar ik heb meer het gevoel dat 't toeval is en dat dit ook had kunnen gebeuren met IUI.
    Wat zouden jullie doen? Als ik ze niet meer gebruik, zijn er dus 4 embryo's over en zal ik veel pogingen moeten gaan doen met IUI en ik weet uberhaupt niet of dat gaat lukken (ivm PCOS).

2. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ik kan er niks over vertellen maar wil je heel heel heel veel sterkte wensen. Wat sta jij voor een moeilijke keus.

3. bereke

bereke Niet meer actief

Wij zijn hier zeer kort over geïnformeerd. Is maar een licht verhoogde kans volgens mij. Ons ziekenhuis was ook bezig met een onderzoek hier over want zijn nog drie keer terug uitgenodigd voor een kort medisch onderzoek op de dienst genetica.

4. bereke

bereke Niet meer actief

5. bereke

bereke Niet meer actief

Vergeet ik nog het belangrijkste: veel sterkte meid! Wat een vreselijke situatie zitten jullie nu in :(.

6. abi

abi Bekend lid

12 mrt 2013
    886
    0
    0
    schiedam
    Ik ben zwanger van een cryo, ik zou ze zeker nog wel gebruiken en absoluut niet naar je moeder luisteren. Risico's zijn er altijd.. En jij hebt wat dat betreft heel veel pech gehad :( en daar wil ik je ook heel veel sterkte mee wensen.

Als de risico's echt zo groot waren had ik persoonlijk niet eens aan icsi begonnen. Bespreek het met je gyn zou ik zeggen. Meestal gaan de risico's ook over kleinere dingen die verholpen kunnen worden, zoals bij jongetjes dat de plasbuis verkeerd zit of bijv vingertjes die aan elkaar zitten.

Sterkte in het maken van je keuze!

7. MMMmeisje

MMMmeisje Fanatiek lid

22 aug 2013
    1.296
    2
    38
    Phoe... ik ben zelf ook zwanger van een cryo...
    Het enigste waar ik me bewust van was is dat er een iets hogere kans is op een miskraam maar echt ernstige afwijkingen was ik me niet bewust van.

Maar luister naar je gevoel meis en heb een goed gesprek met je behandelend arts.
    Ik duim voor jullie....
    Heel veel sterkte in het maken van je keuze!

PS: met pco's heb je ook een relatief goede kans zwanger te worden door IUI... ligt puur aan het kwaliteit van het zaad en hoeveel je hebt. Ik ken immers meerdere meiden met PCO's die met IUI zwanger mochten worden. Maar ik weet natuurlijk niet wat de afspraken zijn mbt donorzaad of iets dergelijks.

8. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Och wat erg voor je! Wat een zwaar besluit.

De kans is iets verhoogd. Denkt men, maar onderzoeken spreken elkaar tegen. Daarom doen veel ziekenhuizen steeds opnieuw onderzoek. De reden waarom dit wordt verteld is omdat met icsi geen sprake is van natuurlijke selectie. De laborant kiest het beste zaadje. Maar wat op het oog goed lijkt, hoeft niet per se het beste en gezondste zaadje te zijn.

Gooi asjeblieft je embryo's niet weg! Hier nu zwanger van de tweede. Eerste kindje verse icsi en deze een cryo. Dat jouw baby nu een ernstige afwijking heeft is ontzettende pech, maar hangt niet samen met je icsi en zeker niet met de andere embryo's.

Ga in gesprek met je gyn. Ik heb geen odee wat je moet doen in deze situatie. Als je iets niet wil is het wel dat je kind gaat lijden.

Heel veel sterkte en dikke knuffel

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Niet naar je moeder luisteren. Zij is geen deskundige op dit gebied.

Ik zou de cryo's gewoon gebruiken.

Hier gelukkig twee gezonde ICSI-kindjes. Een uit een verse poging en een uit een cryo.

Heel veel sterkte trouwens met je huidige zwangerschap. Het is niet bewezen dat die ernstige afwijking door de ICSI komt, dus de opmerking van je moeder klopt totaal niet. Wellicht had dit ook kunnen gebeuren inderdaad met een IUIzwangerschap en dan had je moeder vast gezegd niet door te gaan met IUI......

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Volgens mij heeft de afwijking helemaal niks te maken met het feit dat het kindje ontstaan is uit ICSI. Helaas pure pech, wat je ook had kunnen overkomen bij een normale zwangerschap of IUI. Het is niet aangetoond dat je een grotere kans hebt op aangeboren afwijkingen als je IVF/ICSI doet.

Ik denk dat je moeder reageert uit onwetendheid. Mensen denken vaak dat artsen voor god kunnen spelen en door middel van IVF/ICSI een zwangerschap en kindje kunnen afdwingen. En dat je daardoor een veel grotere kans op afwijkingen hebt, omdat je de natuur omzeilt. Dat is helemaal niet zo. Bij IVF/ICSI kun je een handje helpen om de kansen op een bevruchting groter te maken. Maar voor de rest heb je er totaal geen invloed op. Ik zou dus gewoon doorgaan met de cryo's en eventueel een nieuwe ICSI-behandeling en het advies van je moeder naast je neerleggen. Dat is namelijk nergens op gebaseerd. Ik zou haar aanraden om zich wat meer in te lezen in dat onderwerp.

Heel veel sterkte & succes met de beslissingen die je moet maken. En wat verdrietig dat jullie dit moet overkomen na al zo'n moeilijke weg. Hou je taai!

11. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Heel veel sterkte meid, een hele moeilijke beslissing :(

Wbt dat je met icsi meer kans op afwijkingen hebt zijn de meningen idd over verdeeld. Ik heb 3 jongens en alledrie icsi wondertjes :) De oudste twee zijn gezond maar de jongste is geboren met meerdere afwijkingen (waarvan maar 1 bekend tijdens de zwangerschap) , maar niet levensbedreigend en kan ook gewoon 100 worden ;)
    De klinisch genetica vertelde ons dat de kans dat het door de icsi komt heel heel erg klein is, uitsluiten kunnen ze het niet maar er zijn ook veel kinderen die dit hebben die op de natuurlijke manier zijn ontstaan. Dus je cryos mooi in de vriezer laten zitten!

12. Dat er -gelukkig- een heleboel gezonde ICSI-babytjes geboren worden, betekent natuurlijk niet dat er geen verhoogd risico is. Daarom krijg je toch ook een GUO, in plaats van een gewone 20-weken echo?

13. Roos25

Roos25 Niet meer actief

Ik heb 2 kindjes uit dezelfde cryo lichting. Wij zijn in een bijzin voorgelicht over ietsje verhoogde kansen op afwijkingen. In juli hadden we een GUO en toen hebben wij gevraagd of zij nou meer afwijkingen vond bij ICSI kinderen. Ze zei van niet, maar ze gaf aan dat de techniek nog relatief jong is en dat ze daarom nog steeds GUO's aanbieden.
    Verder wil ik je heel erg veel sterkte wensen met deze ongelofelijk moeilijke keuze.

14. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    Tegen ons is er gezegd dat er geen verhoogde kans op aangeboren afwijkingen zijn. Helaas is dit echt pure pech en ik zou zeker door gaan met de cryo's mocht het zo ver komen. Heel veel sterkte

Onderstaande stukje staat op dit op de site van UMCG:

Op dit moment tonen de meeste onderzoeken aan dat
    ICSI-kinderen niet meer kans op een aangeboren
    afwijking hebben dan op andere wijze verwekte
    kinderen. Zo is voor kinderen uit de algemene bevolking
    de kans op een aangeboren afwijking zo’n 3%. Sommige
    onderzoekers vinden meer kleine aangeboren
    afwijkingen na ICSI, maar anderen kunnen dit niet
    bevestigen.

http://www.umcg.nl/SiteCollectionDocuments/Zorg/ZOB/I/ICSI%20VLC277%200507.pdf

Tevens heb ik nog nooit van GUO gehoord en krijgen wij gewoon de standaard 20 weken echo en staan wij gewoon onder controle bij een verloskundige net als andere "normale zwangere"

15. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Panter Als je zwanger bent geworden van een ICSI-behandeling, dan heb je een medische indicatie voor een GUO. Een GUO is een extra uitgebreide 20 weken-echo. Deze wordt vaak in het ziekenhuis gedaan door een gyn, die daar speciaal voor opgeleid is. Een gewone 20 weken-echo heet een SEO.

Het is wel normaal dat je onder controle staat van een verloskundige als je IVF/ICSI gedaan hebt. Als alles goed gaat, mag je na 12 weken gewoon naar een verloskundige.

16. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    @shaddix, wat ik begrepen heb is dat ze een GUO adviseren omdat er geen sprake is van een natuurlijke selectie, de kans op afwijkingen kan daardoor misschien hoger zijn maar dat is nooit bewezen omdat ze het gewoon niet weten en niet kunnen bewijzen zeg maar.

En in de zwangerschap van mijn oudste zoon kreeg je bij IVF en ICSI standaard een GUO, toen ik zwanger was van mijn tweede zoon kreeg je alleen een GUO als je een ICSI behandeling had gehad, bij IVF kreeg je een SEO.......al zal dat misschien per zkh weer verschillen?
    En ik was bij alledrie onder controle bij de verloskundige, alleen bij de derde vanaf 30 weken onder controle bij de gyn

17. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Thanx voor de berichtjes!

Verschillende info dus en blijkbaar is het dus ook gewoon nog niet duidelijk wat de risico's zijn..
    Ik ga het morgen iig overleggen bij de kindercardioloog en t.z.t. ook nog wel met de arts van de kliniek e.a.

18. Palmboom

Palmboom Bekend lid

28 sep 2012
    858
    0
    16
    Noord-Holland
    Sterkte! Het lijkt mij een verschrikkelijke moeilijke beslissing! Dikke digitale knuffel!

19. mari

mari Fanatiek lid

9 jun 2007
    1.078
    0
    0
    noord-holland
    wat een moeilijke keuze.
    maar geen verhoogde risico door icsi. meer kans op miskraam

heel veel sterkte!

Deel Deze Pagina