Hyper/hypoventilatie

Discussie in 'De lounge' gestart door Aylen, 3 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aylen

Aylen Niet meer actief

Gisterenavond dacht ik dat ik een hartaanval kreeg, maar dat bleek het niet te zijn. Ik voelde me echt stom omdat ik de ambulance had laten komen. Ik snap er nog steeds niks van, van die hyperventilatie. Dit was nu de 4e "aanval" en hij kwam telkens juist NIET tijdens stress of een stressvolle periode. Ik herkende het helemaal niet als hyperventilatie en ik ademde ook helemaal niet snel, mijn man zei zelfs dat ik heel rustig aan het ademhalen was en telde zelfs de seconden in- en uitademen. De druk op mijn borst was gigantisch en ik had ook pijn in mijn schouders en kaken. Maar op het hartfilmpje was dus niks te zien... De ambulancebroeder zei dat ik vandaag contact moest opnemen met mijn huisarts. Die zou mij misschien wel ademhalingstherapie voorschrijven omdat ik vermoedelijk zelfs te diep of te traag adem haal :(

Wie heeft dit nog meer gehad, hoe ging je ermee om en hoe ben je hier uiteindelijk voor behandeld?

2. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

ik ken het. Heb het zelf ook. Is een heel beangstigend gevoel en op dat moment denk ik ook vaak dat ik dood ga neervallen.
    De huisarts heeft mij doorgestuurd naar de psycholoog en heb net mijn 1e gesprek gehad.

Bij mij is het angstaanvallen/hyperventilatie

Wat echt een aanrader is is Hyperfree tegen hyperventilatie | Alfaco

Als je dan zo'n aanval heb kan je door dat ding ademhalen en is je ademhaling weer snel normaal zo kom je dus eerder uit die aanval.
    Ik heb dat ding altijd mee en vind het ook een fijne gedachte want als je in paniek bent door zo'n aanval is het best lastig om normaal te ademhalen.

en daarnaast kan je jezelf al trainen door elke dag 3x 10 minuten op je bed te liggen en heel rustig door je neus inademen en heel langzaam net of je door een rietje blaast uitademen.

En ik heb het ook heel vaak in rust. Meestal s'avonds of als ik net op bed lig.

En wat ik ook een fijne site vind is die van Geert Verschaeve.

3. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Jup, ik kan mijzelf gelukkig prijzen met de chronische versie.
    En hyperventilaite steekt ook vaak de kop op de momenten dat het helemaal niet logisch is.

Ik heb zelf een hoop therapie-sessies gehad bij een cesartherapeute in Oss.

Zou wel even contact opnemen met je huisarts idd, voor je het weet gaat het van kwaad tot erger.

4. Aylen

Aylen Niet meer actief

@fightforlove Zo'n cassette heb ik gisteren inderdaad gekregen van het ambulancepersoneel. Hij zit in mijn tas en dat is wel een fijne gedachte. Het rustig ademen is eigenlijk geen probleem. Ik adem juist iets te rustig, dat kan hetzelfde resultaat hebben als snel of paniekerig ademhalen, kennelijk. Ik word 's nachts ook wel eens wakker met dat drukkende gevoel op mijn borst.

@marlies85 Ik woon zelf ook in Oss, toevallig zeg! Hoe heet je therapeut en wat doe je daar precies? Ik heb contact opgenomen met de huisarts, maar kan er helaas pas maandag terecht.

5. Aylen

Aylen Niet meer actief

Bah, zit op mijn werk en voel me nog steeds niet goed :x
    Pijn in mijn rechterschouder, raar slap gevoel en benauwd. Ik moet nog 3 uur lesgeven en 2 uur vergaderen, potverdorie!

6. marlies85

marlies85 Niet meer actief

hihih dat toevallig!

Op deze site vindt je vast een hoop informatie: Groepspraktijk Oefentherapie Cesar Joyce Ruys

Ik heb vanalles geleerd daar. Vooral ontspannings-technieken en ook diverse oefeningen om aan te voelen of je ademhaling goed is en hoe je dat weer corrigeerd. De therapeute waar ik ben geweest is echt fijn, legt het ook echt duidelijk uit :)

Jammer dat je maandag pas terecht kan. Maar de eerste stap is genomen ;)

Na zo'n aanval kun je je best nog een tijd rot voelen. Maar het kan helaas ook weer een nieuwe uitlokken. Hopelijk voel je je snel beter

7. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Kan het geen angor of zo zijn? Hebben ze echo of dergelijk genomen in het ziekenhuis?

Bij angor kan pijn uitstralen naar je nek, tanden, armen.

Veroorzaakt angst, zweten.
    Kan gevolg zijn van stress, voeding, koude,...

(moet dit toevallig kennen voor examen (verpleegkundestudent) binnen 2 weken :) vandaar)

Deel Deze Pagina