Mooi gedicht voor mensen die in de zorg werken Voel jij je ook wel eens machteloos Als een bewoner verdrietig is of boos En je komt er maar niet achter waarom Begrijp ik het niet of ben ik nou zo dom Voel jij je ook wel eens verdrietig Als een bewoner waaraan je bent gehecht Steeds verder achteruit gaat En tenslotte niets meer zegt Voel jij je ook wel eens opstandig Als het met steeds minder moet En er steeds meer blijft liggen Hoe goed je je best ook doet Voel jij je ook wel eens boos Als er weer iemand komt klagen over iets Wat voor je gevoel zo belangrijk is Dat het bij al het andere valt in het niets Voel jij je ook wel eens belazerd Als je weer die dienst niet krijgt waar je om hebt gevraagd En je toch maar weer "ja" hebt gezegd Omdat het anders ten koste van de bewoners gaat Voel jij je ook wel eens heel optimistisch Als het een dag heel lekker gaat En je alle aandacht kunt geven Waar de bewoner steeds om vraagt Voel jij je ook wel eens pessimistisch Als je in de kranten leest Dat de politiek wel alle problemen begrijpt Maar een verhoging van de ziekenfonds premie vreest Voel jij je achteraf wel eens gebruikt Als je iets moet doen wat je niet mag of wil Maar omdat er niemand anders is Sta je er maar even niet bij stil Voel jij je ook wel eens warm Als een bewoner geniet van jouw arm Die je om haar heengeslagen hebt, bedoeld Om haar te troosten zodat ze zich veilig voelt Voel jij je ook wel eens koud Als iedereen tegen je snauwt De bewoners,collega's, terwijl niemand merkt Dat je al zeven dagen hebt gewerkt Voel jij je ook wel eens miskend Als je je benen uit je lijf hebt gerend Als mede door jou inzet, je kunt zeggen: we hebben het weer gered! Maar er is niemand die dankjewel tegen je zegt Voel jij je ook wel eens een tevreden mens Als je na je dienst naar buiten gaat Dat lijkt me een fijn gevoel, een wens Zodat je de volgende dag weer naast de bewoner staat.....
Voel jij je ook wel eens verdrietig Als een bewoner waaraan je bent gehecht Steeds verder achteruit gaat En tenslotte niets meer zegt erg toepasselijk. Ik heb toevallig gister afscheid genomen van een bewoner die waarschijnlijk vandaag niet heeft gehaald. Dat doet je toch wel wat Hope
Veel sterkte! Ik heb het afgelopen jaar ook van 2 clienetn afscheid genomen (verstandelijk gehandicapten) en ik vond dat niet altijd makkelijk.
Erg mooi en zo herkenbaar. Ook ik heb afgelopen jaar afscheid genomen van een meisje van mij groep...ze was pas 6 jaar oud. Nu is er ook een kindje van de groep er slecht aan toe en weten we da ze waarschijnlijk het einde van het jaar niet haalt...blijft moeilijk, je raakt zo gehecht aan die kids!
Wat een herkenning zeg! Heb jaren in de gehandicaptenzorg gewerkt en ja hoor.....alles heb ik uit het gedicht gevoeld! Arme, arme mensen die aangewezen zijn op zorg van anderen. Wat gaat de zorg achteruit, alleen maar door geld!
heb hem meteen naar al mijn collega's veroznden en ook ik heb hem uitgeprint en ga hem maandag op de zusterpost hangen. echt een super gedicht!
goed idee, ga ik ook doen. En die bewoonster is idd dezelfde avond nog overleden. Voor haar is het goed zo............ Hope