Puregon : Hoeveel spuiten jullie?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door maritu, 9 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maritu

maritu Actief lid

15 jun 2010
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik lees hier al een tijdje mee.
    Ik ben onderweg naar mijn eerste IVF-poging en heb hier al veel bijgeleerd uit jullie ervaringen. Ik hoop dan ook dat jullie mij kunnen helpen met mijn vraag.

Eerst even mijn situatie schetsen :

Reeds 5 jaar proberen we zwanger te worden. Voorgaande onderzoeken hebben geen noemenswaardige problemen opgeleverd. Zoals bij velen onder jullie. Toch worden we niet zwanger. :( Onze leeftijden (ik 37 en manlief 56jaar) spelen uiteraard niet in ons voordeel. Vandaar dat we IUI overslaan en onmiddelijk met IVF (ev. ICSI) starten.
    Momenteel zit ik aan de pil (nog tot 12/8) en sinds gisteren ook Suprefact.
    19/8 hebben we een afspraak voor echo en BN. Als het goed is zal ik nog diezelfde dag met Puregon starten.
    Maar nu komt het : volgens mijn schema zou ik dagelijks 200iu spuiten! Dit lijkt me zoveel!!:( Ik ben bang voor overstimulatie. Of een te snelle groei van de follikels zodat de eitjes niet rijp zijn bij de PU.

Of is dit een normale hoeveelheid?

Wat is jullie ervaring?
    Graag jullie mening.

Liefs,
    Maritu

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Weet je nu al hoeveel je moet spuiten? Bij mij werd dit pas duidelijk na de uitgangsecho namelijk. De gynaecologe zei toen hoeveel ik moest spuiten en dat ik dezelfde dag nog moest starten.

Ik spoot tot en met vanochtend 150 IE Puregon. Ik mag er nu mee stoppen, want heb woensdag de punctie.

150 IE is volgens mij standaard, maar het kan van persoon tot persoon verschillen. De een heeft meer of minder nodig dan een ander. Volgens mij is het ook nog eens afhankelijk van je hormoonwaarden in je bloed (ik moest op cyclusdag 3 namelijk bloedprikken.)

3. maritu

maritu Actief lid

15 jun 2010
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Be happy,

Thanx voor je snelle reactie!

Mijn schema geeft dit aan, maar misschien is dit ook maar een indicatie en zal het idd. nog aangepast worden afhankelijk van mijn bloedwaarden op 19/8. Trouwens, ik vraag me ook af of ik absoluut eerst ongi moet worden. Waarschijnlijk wel, hè? Waarschijnlijk ook een mega-domme vraag! hihi
    Ik heb ook al een afspraak voor een nieuwe echo en BN, precies een week later. Ik hoop maar dat mijn lichaam meewerkt om dit schema zo precies te volgen, hoor.

Woensdag PU! Suc6, hoor!!
    Hoelang heb je dan 150iu gespoten? En hoeveel follikels had je bij je laatste echo?
    Ik duim alvast voor een mooie oogst en mooie emmietjes.

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Het klinkt gek, maar volgens mij klopt een schema meestal wel. Alhoewel ik ook denk dat die 200 IE wellicht nog wel aangepast wordt hoor! Ze gaan vast eerst kijken hoe het met jouw eierstokken voor staat.

Volgens mij moet je eerst nog wel ongi worden. Maar jij moet ook eerst de pil slikken zie ik? Dat heb ik ook gehad. En toen ik daarmee moest stoppen, werd ik na een paar dagen ongesteld. (Alhoewel dat in mijn ogen dus gewoon een pilbloeding is geweest, maar blijkbaar hoort dat zo.)

Voordat ik aan de pil begon, moest ik trouwens al bloedprikken. Dit was dus nog tijdens mijn echte menstruatie op de 3e cyclusdag.

Na die pilbloeding moest ik op de 6e cyclusdag naar het ziekenhuis voor de eerste inwendige echo/follikelmeting. Dit om te zien of alles wel goed stil lag. (Ik spoot Decapeptyl trouwens.) Daarna werd meteen bepaald hoeveel Puregon ik moest spuiten en daar moest ik gelijk mee beginnen.

Vandaag had ik de laatste follikelmeting. Aan een kant heb ik 10 follikels, aan de andere kant een stuk of 6. Er zijn een aantal rond de 25 mm en een paar rond de 18 mm en een aantal kleinere. Nu is het dus nog afwachten of ze goede eitjes bevatten. Daar zullen we dus woensdag achter komen tijdens de punctie.

Succes met je IVF-traject!

5. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    IK heb aldoor 250 ie gespoten, id hangt mis ook van het ziekenhuis af.

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    200 is op jouw leeftijd niet eens zo heel gek hoor!!

Ze bepalen vaak aan de hand van je uitgangsecho EN aan de hand van je FSH en/of AMHwaarde hoeveel je moet spuiten.

Ik spoot 300 eenheden en ben 25 jaar. Daarom denk ik dat als er met jou weinig aan de hand is 200 niet eens zo heel veel is. 150 is het gemiddelde bij de wat jongere dames...
    Niet lullig bedoeld dat je oud ofzo bent ;)

7. Tjika

Tjika Lid

20 mei 2010
    48
    0
    0
    Winsum
    Hoi Maritu,

Ik heb bij de 1e en 2e behandeling 250 eenheden puregon gespoten. Ik ben 33 jaar.

8. maritu

maritu Actief lid

15 jun 2010
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    @maartje84, geeft niet, hoor, leeftijd is maar een cijfertje, toch? Hoewel, in fertiland is het een vervelend klokje dat tikt!

@Be Happy, ook ik heb BN gehad op CD3 voordat ik met de pil begon. Waarschijnlijk is mijn schema ook daarop gericht. Dank je, voor de tip; had hier eigenlijk niet meer bij stil gestaan, omdat dit al een tijdje terug is gebeurd.
    Minstens 16 follikels, lijkt me ideaal! Ik duim voor minstens 16 rijpe eitjes! ...en dan een beebje natuurlijk! Nogmaals veel succes!!!

@Marnat, dank voor je reactie! Jij hebt ook al een hele lange weg afgelegd; jij moet wel een echte ervaringsdeskundige zijn! Misschien niet echt een eer; ik vind het jammer voor je. Vergeet niet, de doorzetter wint! In oktober ICSI 2 : moet de goeie zijn! Fingers crossed!!

Ik vertrouw erop dat mijn ferti-arts niet zomaar een schema opstelt. Elk van ons krijgt een schema op maat.
    Natuurlijk is een eerste poging altijd een beetje een gok. Het is moeilijk te voorspellen hoe iemand op de hormonen reageert;

m.a.w. ik moet gewoon geduld hebben!! hihi, laat dat nu net het moeilijkste te zijn van heel dit traject. En het houdt ook nooit op, hè!
    Maar we zullen wel goed getraind zijn; we worden de meest geduldige mams ever!!

Blijkbaar is 200iu toch zo gek veel nog niet.

Misschien ben ik ook een beetje misleid door de Puregon-waarden die bij IUI gebruikelijk worden. Dan mogen er niet meer dan 2 follikels groeien dus is de stimulatie veel milder.

9. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Maritu@ Ik ervarings deskundige?? zo lang zitten we nog niet in mmm 10 aug een jaar.

10. maritu

maritu Actief lid

15 jun 2010
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    oh, ben ik weer te snel geweest met mijn conclusie? Las '12 jaar hopen', maar dat zegt natuurlijk niets; sorry, hiervoor.
    Wij zijn ook al 5 jaar aan't hopen, maar pas 1 jaar in de mmm...

...maar ik ben wèl heel erg blij met dit forum! Mekaars ervaringen delen is gewoon zo waardevol in deze spannende tijden!!!!

11. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen

Geeft niks meis, het klopt wel dat we al zo lang hopen.
    Maar de spontane hoop is al weg hier.
    Id elkaars ervaringen delen is waarde vol.
    DE STEUN EN TIPS DOEN OOK VEEL ALTHANS VOOR MIJ.

12. marjah

marjah Fanatiek lid

12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Ook hier een "mmm-collega" van Maartje. Ik spuit ook 300IU Puregon (ben 33 jaar). Dat komt omdat ik een beetje (boel) in de overgang ben. Vandaar dat mijn eierstokken trager en minder reageren dan die van mijn leeftijdsgenoten. 200 IU is dus echt niet belachelijk veel.

Succes, meid!

13. Sikki

Sikki VIP lid

20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    Dan gooi ik mijn ervaring er ook maar even in :)

Ik heb bij mijn eerste poging 150EH Puregon gespoten en bij mijn tweede poging zelfs 450EH.
    En bij beide pogingen had ik rond de 5 follikels.
    En ik ben 30 jaar (over 2 weken alweer 31 :(;))

Daarna overgestapt op 300-375EH Menopur en hier reageer ik iets beter op.

Mij klinkt 200IU Puregon ook nog niet zo gek hoor, maar alles hangt af van de staat van je eierstokken :D

Deel Deze Pagina