Hi meiden, Ons zoontje is inmiddels een half jaar oud en mag vanaf nu dus officieel bijvoeding. Afgelopen week al een beetje geoefend maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het moet doorzetten. Hij heeft een hapje fruithap gehad maar dat vond ie zo vies, sabbelen aan een banaantje was wel oke, maar een geprakt banaantje spuigt hij weer uit. Ik heb eigenlijk het gevoel dat het van hem nog niet zo hoeft. Hoe zijn jullie gestart met bijvoeding? Ik vind het best lastig. De rapley methode spreekt mij op zich wel aan, al ben ik wel bang dat hij in grote stukken zal stikken of zich verslikt. Graag hoor ik jullie ervaringen! Alvast bedankt!
In ieder geval gewoon lekker doorgaan met borstvoeding. Melk blijft de komende maanden het belangrijkste voedsel. Verder gewoon dagelijks een beetje bijvoeding aanbieden. Wij hebbenin het begin steeds een paar dagen hetzelfde gegeven. Dan kon hij aan de smaak wennen. Dat voelde voor mij logisch. We zijn begonnen met hele zachte smaken, zoals bloemkool en broccoli. Wij hebben in het begin een beetje door elkaar gewerkt met hele stukken en gepureerd eten. Door het te pureren wisten we zeker dat hij in ieder geval iets in zijn mond kreeg en dus wat kon proeven en aan de smaken kon wennen. Door het gepureerde eten deed ik trouwens soms wat moedermelk om het smeuïg te maken en de smaak wat vertrouwder. De hele stukken gaven we in het kader van "zelf doen". Lekker laten spelen / leren. We gaven trouwens alleen banaan en zachtgekookte groenten in het geheel hoor! Appel hebben we een enkele keer ook geprobeerd in hele kleine stukjes. Maar dat vond ik toch eng toen hij zich een keer verslikte en het niet snel opgehoest kreeg.
Ik ben begonnen met een paar hapjes fruit. Dit ging elke dag iets beter. Daarna ben ik begonnen met groente. (bruine bonen met appel is favoriet!) Elke dag ging dat beter! Ondertussen sabbelt ze ook op een broodkorst met boter en ook dat gaat steeds beter. Ze ging eerst gelijk kokken wanneer ze een stukje in haar mond kreeg maar dat doet ze nu niet gelijk meer. (of het moet haar echt dwars zitten) Succes!!
Neem er de tijd voor. Als je het idee hebt dat het nog te vroeg is voor je zoontje, dan wacht je nog even. Wij zijn er bij mijn zoon met 7 maanden mee begonnen en bij mijn dochter heel langzaamaan met 6 maanden. Hij heeft altijd gepureerd eten gehad en zij altijd stukjes. Als je begint met zacht fruit gaat er niet snel iets mis. Ze kunnen zich verslikken, maar ook dat is leren. In het begin is het toch vooral sabbelen op het fruit. Groente kan je bijvoorbeeld gekookt aanbieden, zoals bloemkool en broccoli. Heb vertrouwen in je kindje, ze leren het vanzelf! Voordeel van stukjes vond ik dat mijn dochter heel duidelijk kon aangeven hoeveel ze wilde proberen. Was het genoeg, dan was het genoeg. Zeker in het begin was dat heel erg weinig. Brood zijn we bij beide pas na 7 maanden mee begonnen, in verband met het verteren.
En nu? Gewoon lekker blijven voeden en langzaam wat anders aanbieden. Wij hebben op de rapleymethode bijgevoedt en het duurde toch echt wel een week of 6 voordat hij werkelijk wat binnen kreeg (het bleef bij proeven en spelen). En dat is prima, tot 12 maanden hebben ze genoeg aan jouw melk en dus is er geen enkele haast bij geboden.
Idd gewoon rustig aan doen. Hier begonnen met groente, is lekker mild en na 3 groentes zijn we er fruit naast gaan geven. Banaan was hier in het begin niet zo'n succes, dan nam ze een grote hap en kon ze het slecht kwijt worden maar dat kwam vanzelf. Peer reageerde ze op, appel wilde ze niet gekookt en was anders te hard, die gaf ik geraspt. Groentes was hier al snel een succes. Ik denk dat ze rond 8 maanden echt grotere hoeveelheden at. Ik merkte dat ze hier meer borstvoeding begon te vragen, dat nam later wel weer wat af. Hier is ze nog nooit gestikt. Een paar keer, hooguit 5x dat ze heeft gekokt, het naar voren werkte, uit haar mond haalde en het weer opnieuw probeerde. Heb ik me ook nooit druk om gemaakt. Verslikken deed ze alleen in drinken. Broodkorst gaf ik met 6 maanden, met 7 maanden werd dit een boterham met margarine.
Eerste hapjes | Voedingscentrum Ben ook nog wat aan het zoeken in hoe ik volgende maand ga beginnen. Kreeg vandaag op het cb een folder waar bovenstaande link in stond. Deze gaat er ook vanuit dat je bij 6 maanden begint met bijvoeden.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga idd maar eens heel rustig aan beginnen met groente en fruit introduceren. De meeste moeders kunnen niet wachten met het starten van bijvoeding van mij hoeft het eigenlijk nog niet , de borstvoeding gaat zo goed.
Zoonlief wilde niet veel weten van bijvoeding. We zijn er langzaamaan mee begonnen toen hij 6 mnd was, maar de eerste 1-2 mnd was het echt niet meer dan een paar hapjes die naar binnen gingen. Een half druifje (zonder pitjes en velletjes, mama was erg voorzichtig) of een heel dun schijfje komkommer vond hij wel aardig. Banaan vond hij te goor om vast te pakken, zo leek het En hij heeft ook wel eens een paar hapjes van wortel of sperzieboon uit een potje gehad, dat lustte hij wel, maar niet meer dan 3 hapjes per keer. Mais uit een potje vond hij lekker, maar heeft hij maar een keer gehad (moest daarna spugen en toen kwam mama er pas achter dat mais een bekende allergeen is...). Rustig aan dus, hartstikke mooi dat jij er ook geen haast mee hebt. Hij komt niks tekort, en het zegt niks over zijn latere eetgedrag (zoonlief is een prima eter, wil alles proeven, doet niet moeilijk).