middagslaap weg

Discussion in 'Baby en dreumes' started by JinxieWeasel, Aug 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

Oct 16, 2008
    414
    0
    0
    Hallo dames, ik heb slaaptips nodig voor mijn kleine van bijna 1 jaar.

Eerst ging het slaappatroon zo:
    ongeveer 0630 wakker,
    rond 10-en weer tukkie doen
    rond 1130/1200 weer wakker
    dan weer rond 1500 een uurtje
    en zo rond half8 naar bed!

Nu wil ze niet meer in de middag slapen. Dus haar ochtend slaap rek ik wel wat uit. Meestal tussen 11 en 12 gaat ze dan slapen. Na 2 uurtjes slapen wordt ze dan weer wakker.
    Geen middagslaap dus, met het gevolg dat ze om een uur of 1800 echt afgeknoedeld is. Vanavond ging ze dan ook al om half 7 naar bed.

Is dit gewoon even een kwestie van wennen voor die kleine? Van vrienden om me heen hoor ik toch steeds dat het slaap patroon rond 1 jaar veranderd!

Hoe gaat het slapen bij jullie?

Groetjes

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Gaan ze niet over naar 1 slaapje om ongeveer 1 uur? Dat deden mijn broertjes en zusjes althans wel... En om half 7 naar bed is toch niet super vroeg? :) Ik ging als klein kind om 7 uur naar bed.

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Op het KDV hebben ze volgens mij ook rond 1 uur de middagslaap... Weet niet meer zeker of het precies op dat tijdstip was, maar in ieder geval wel in de middag.

4. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Hier rek ik 's ochtends ook en geef hem dan rond 12 uur een boterham en daarna meteen om bed. Rond half 1`/kwart voor 1 ligt hij er dan op en dan slaapt hij vaak tot rond half 4. Om half 7 in de avond is het dan ook weer op. Chris is nu 13 maanden. Soms slaapt hij overigens ook wel gewoon 2x nog.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ duikster: zo, die slaapt lang! Lekker hoor!

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ duikster: trouwens, hoe doe je dat eigenlijk met dingen ondernemen? Allemaal om die middagslaap heen? Want eigenlijk kun je dan 's middags niets meer doen... of wel? Ik zou dan bijv. niet weten wanneer ik dan bij mijn ouder (1 uur rijden hier vandaan) langs zou moeten gaan... 's ochtends heel erg vroeg ofzo?

7. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ik denk inderdaad dat ze aan het schuiven is met haar slaapje. Vaak duurt het een paar weken (vind ik hier) voor ze aan het nieuwe eigen ritme gewend zijn. Dus tijdelijk even eerder naar bed en dan komt het vanzelf goed.

8. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Merijn: mijn oudste slaapt ook tussen ca. 1 en 3 uur, dus tja....dan kan ik zowiezo niet weg. Als ik echt weg wil, maak ik Chris gewoon eerder wakker en dat houdt hij dan ook wel vol, maar hij heeft die slaap eigenlijk wel nodig. Vanaf november zal hij het trouwens met minder moeten doen in elk geval 1 x per week omdat Nick dan van 13.15 tot 15.45 op de PSZ zit en dan kan Chris die dag hooguit 2 uurtjes slapen.
    Gelukkig wonen hier de ouders en vrienden allemaal binnen een half uurtje rijden, dus dat is geen probleem. ik ga dus ook rustig nog om half 4/4 uur even weg.
    Overigens is dit fijner dan als Chris 2x slaapt en Nick 1x want dan zit ik echt tussen half 11 en 5 thuis zeg maar....

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ duikster: pfoe, jee, inderdaad... hm, ik had hier helemaal nog niet zo bij stil gestaan. Mijn zoontje slaapt nu nog altijd en overal, zonder een echt duidelijk ritme en hij slaapt ook gewoon een uur in de auto. Ik heb echt geen idee hoe we dat straks zullen doen... Aangezien hij ook om 7 uur weer in bed ligt... Moeten onze ouders maar hierheen komen ofzo :(

10. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

Mar 5, 2008
    1,492
    0
    0
    mijn dochter is inmiddels 9.5 maand maar die slaapt al vanaf 7 maand nog maar 1 x op een dag... ze wordt ongeveer om half 7 a 7 uur wakker en slaapt dan niet eerder als 11.00 tot een uur of 1 en daarna niet meer...wel leg ik haar altijd op een vaste tijdstip naar bed, 19.00 uur a 19.30 uur... hoe moet dan wel niet als ze 1 jaar is ?

11. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    mijn dochtertje is nu 15 mnd en zij gaat om 12.00 weer naar bed en slaapt dan tot 15.00, en als ik weg wil dan maak ik haar om 14.00 weer wakker. `s avonds begin ik rond 18.30-18.45 met het avond ritueel zodat ze om 19.00 weer lekker in haar bed ligt.
    het heeft hier een paar dagjes geduurd voordat ze aan het nieuwe ritme gewend was. om 11.30 geven we haar haar boterham enze is nu al zo gewend aan het ritme dat ze om 11.30 begint met hap hap!!!

groetjes joyce

12. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Merijn: je leert er vanzelf mee omgaan....Chris kan ook nog steeds in de auto slapen hoor en ook Nick wil soms nog wel in de auto in slaap vallen. een beetje flexibiliteit kunnen -de meeste- kinderen wel hebben. En Nick blijft nu soms ook gewoon hele middagen wakker, en dat lukt dan ook wel. Ja soms zijn ze dan aan het eind van de dag wat chagrijnig...so be it.
    Chris is in de wandelwagen een slechte slaper, die vind alles om zich heen erg interessant, maar anders gaat dat vaak ook nog wel.
    enne...als wij verder weg gingen of zo planden we ook vaak dat we gingen rijden rond slaaptijd, zodat ze in de auto konden slapen. Je groeit daar vanzelf in.

13. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    magdalene: klinkt alsof jij je middagrust al vrij vroeg kwijt zal zijn....
    Nick is tweeenhalf en slaapt dus nog elke middag lekker 2 uurtjes. Heerlijk. Soms protesteert hij wel, maar meestal gaat hij dan toch wel lekker slapen. Wij hebben dat gewoon echt er in gehouden.

14. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter is sinds dat ze 1 was smorgens niet meer naar bed gegaan.
    ze slaapt sinds dien alleen nog van 13.00 tot 15.00 (soms langer soms korter)

@merijn:
    als ik smiddags weg wil dan leg ik mijn dochter eerder op bed zodat ze ook eerder wakker word.
    nu hebben we vakantie en als we dan weg gaan slaapt ze in de auto.

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Ik zou het ochtendslaapje steeds verder proberen te rekken zodat het bijvoorbeeld rond half 1 slapen word?

16. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

Mar 5, 2008
    1,492
    0
    0

ben bang dat het niet langer slapen wordt naarmate ze ouder wordt..:)
    als ik lees en hoor van kindjes die rond 1 zijn dat ze nog 2 x per middag nog slapen..in totaal 3 a 4 uur..dat red esmee echt niet..soms best jammer.. wacht meestal als ze ligt te slapen met het huishouden..
    dus als ze slaapt , het huishouden doen , half uurtje voor me zelf en dan is ze al weer wakker...maar ja.. ze heeft gewoon niet meer slaap nodig..;)

17. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    sterkte alvast! ik vind het ook heerlijk om effe snel het huishouden te doen als ze liggen te slapen, dus wat mij betreft mag Nick ook nog echt effe zijn middagslaapje houden...maar ja...soms hebben we het niet voor het kiezen he!

18. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Hier vanaf 1 jaar slapen van ca. 12.30 u tot max. 15.00 u. Inmiddels (20 maanden) is dat soms nog maar een kleine anderhalf uur slapen. En dan 's avonds om 20.30 u naar bed tot ca. 8.00 u.
    Het is wel even wennen ja, de omschakeling. Even doorbijten, zijn ze zo aan gewend. Dan ben je blij dat je nog maar aan 1 slaapje gebonden bent. Wij plannen wel alles om het slaapje heen want ik vind het wel belangrijk dat hij die rust nog even krijgt.

Share This Page