Harry Potter deel 4 geschikt voor 8 jarige?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Droppie Drie, 23 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Mijn dochter van 8 is sinds een paar weken fan van Harry Potter. Ze is nu het derde deel aan het lezen en heeft het bijna uit. Nu heb ik begrepen dat deel 4 niet geschikt is voor kleine kinderen. Ik heb het zelf niet gelezen, kan iemand mij uitleggen wat er voor vreselijks in voor komt zodat ik kan inschatten of het geschikt is voor haar? Let op: ik heb het dus over het BOEK, niet de film.

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind deel 4 ook te heftig voor mijn zoon van bijna 8. Hij heeft de eerste 3 boeken gelezen en films gezien en moet nog even wachten om verder te gaan.

In deel 4 komt de zwarte magie terug.
    Het hele sfeer verandert, en ik vindt het vanaf deel 4 steeds minder een kinderboek. Het verhaal wordt steeds zwaarder.
    Voldermort gaat 'herrijzen' op de graf van zijn vader, vermoordt een kind, neemt bloed van Harry, een ander hakt zijn hand eraf enz. En dat is maar 1 scène .

3. Ohm

Ohm Bekend lid

21 jun 2017
    526
    464
    63
    De hierboven beschreven scene is wel meteen de ergste en in de context valt het mee. Het einde van boek 3 is ook niet kinderachtig. Jij kent je kind het beste en weet dus of ze dit aan kan.

Lees het anders eerst zelf even.

4. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Het grootste verschil (en de reden waarom wij nog even wachten) is dat je in deel 4 echt geconfronteerd wordt met de dood van een leeftijdsgenoot.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het boek start met moord op een oude man in het geboortedorp van ouders van Voldermort, gaat vervolgens over de periode waarin hij zijn vader en opa heeft vermoord, op welke manier en wat voor impact het had op de mensen die ze hebben gevonden.
    Daarna werd 'Berta' gemarteld en vermoord om aan informatie te komen.
    Enz

Leeftijdsadvies is niet voor niks tussen boek 3 en 4 gesprongen van 9 naar 12 jaar.
    Het is natuurlijk verschillend per kind, maar het context van het verhaal is sterk veranderd vanaf boek 4. Was destijds ook uitgelegd door de schrijfster.

6. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Dank voor de info, denk dat ze nog maar even moet wachten dan!

7. Ohm

Ohm Bekend lid

21 jun 2017
    526
    464
    63
    Tja, ik denk dan, wat zien en horen kinderen allemaal in het nieuws? Wat kijken ze op televisie/YouTube/Netflix? Wat horen ze voor (religieuze) verhalen? Hoe reageren ze daar op?

Ik kan alleen voor mezelf spreken. Als ik kijk naar wat ik zelf allemaal las toen ik 8 was (echt alles wat los en vast zat), dan zou ik het voor mijn 8 jarige zelf wel vinden kunnen. Maar nogmaals, ik zou het echt eerst zelf lezen.

8. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ja klopt. Ligt heel erg aan je kind. En de fantasie denk ik. Ik verbaas mij ook altijd over oude kinderliedjes. Luister eens naar die teksten, bijvoorbeeld daar was laatst een meisje loos.(heel wat anders hoor)

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Ik zou het ook zelf even lezen en dan beslissen. Het is heel erg afhankelijk per kind. Mijn oudste is voor alles bang en mijn 7 jarige nergens voor.

Wel een goed idee voor haar denk ik, de Harry Potter boeken.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Mijn oudste dochter heeft alleen deel 1 en 2 gelezen. Ik vind 8 te jong voor dergelijke verhalen (als in deel 4)...

11. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier mogen ze alleen deel 1 en 2 lezen (en zien). De andere delen vind ik echt nog veel te eng voor ze. Die vind ik zelf nog eng, haha.

12. Janna

Janna Fanatiek lid

Persoonlijk vind ik de serie vanaf boek vier niet meer geschikt voor kinderen. Mijn dochter mag van mij tot haar tiende niet beginnen aan de serie, want om haar na boek drie jaren te laten wachten voor het vervolg, vind ik ook zo wat... Tegen die tijd ga ik wel eens kijken of ik denk dat ze het aan kan.

Waar je mee geconfronteerd wordt vanaf boek vier:
    - martelingen
    - rituelen van duistere / zwarte magie (inderdaad een ritueel op een kerkhof, waarbij voldemort herrijst m.b.v. botten uit zijn vaders graf, bloed van harry en vlees van een van zijn volgelingen, die daarvoor "vrijwillig" zijn eigen hand afhakt)
    - moorden
    - tovenaarsgevechten tussen harry en volwssen tovenaars, waarbij harry vreest voor zijn leven
    - een compleet andere sfeer. Het is niet meer "leuk, een kind naar een toverschool", maar een spannende, duistere sfeer, van een (dreigende) oorlog tussen goede en kwade tovenaars, vrienden en volwassen rolmodellen van harry die dood gaan, enz.

Het lijktunu misschien of ik heel negatief ben over harry potter. Dat is echter zeker niet zo. Ik vind het een fantastische serie en ik heb hem zowel in het Nederlands als in het Engels in de kast staan. Ik vind het alleen niet geschikt voor kinderen. Afhankelijk van het kind en wat dat aankan zou ik de serie als geheel pas laten lezen vanaf een jaar of 10-12.

13. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Mee eens.
    Ik heb de serie zelf ook met plezier van begin tot eind gelezen. Persoonlijk denk ik dat de serie geschikt is vanaf de leeftijd van Harry in het betreffende boek (plus of min enkele jaren, afhankelijk van het kind)
    Die van mij houdt wel van spanning, gevechten en is niet snel bang. Hij kan ook goed echt en film of boek ondetscheiden. Dus hij mocht deel 1. En na 1 wilde hij 2 etc.
    Hij is t/m deel 6 gekomen. Toen kwam hij zelf tot de conclusie dat deel 7 nog maar even moest wachten. De reden..... In deel zes gaat het ook deels over relaties en dat vond hij toch wel erg saai. :D
    Maar ik ken deel 7, dus prima dat die nog effe blijft liggen.
    Ik moet er wel bij zeggen dat ik al die boeken aan hem heb voorgelezen.

Nu is zoon begonnen aan de serie de grijze jager. En die is wel heel geschikt. En spannend genoeg voor meneer.:D

Deel Deze Pagina