We willen dit jaar onze achtertuin gaan opknappen, dus ik ben begonnen met wat inspiratie zoeken e.d. Ben benieuwd hoe jullie achtertuin er uit ziet En of jullie nog tips hebben? Iemand ervaring met een tuinarchitect? Is dat de moeite en het geld waard? We hebben een vrij kleine achtertuin met alleen maar tegels. En die tegels passen niet eens bij elkaar Waarschijnlijk stond er hier en daar ooit een kleine border die later verwijderd is en waar wat restanten van tegels op zijn gesmeten Saaie boel dus. Tegelijkertijd hebben we weinig zon in de achtertuin, dus vind ik het ook wel lastig qua planten en groen. Beetje dubbel.
Ik volg graag mee! Die van ons is redelijk groot maar nog wel saai. Gewoon veel gras nog, maar ik hou van wilde Zuiderse tuinen. Ik kijk veel op Pinterest voor ideetjes ook. Op Instagram zit Angelo dorny, die heeft echt een prachtige tuin, en geeft ook online Tuinadvies. Misschien een goede stap tussen zelf ontwerpen en een tuinarchitect.
Ik vind dit heel handig. https://www.sprinklr.co/collections/borderpakket Kun je kiezen voor hoeveel zon en er komt een plan bij en info over de verzorging van de planten. verder zou ik kijken wat jullie graag gaan doen in de tuin. Een plek om te zitten, en wil je dan graag op de zonnigste plek zitten of juist een koeler plekje in de zomer, wil je iets van een zandbak/glijbaan/trampoline kwijt in de tuin? Moet je ergens langs met een fiets? En dan hoekjes gaan indelen
Ik ben heel blij met onze kleine achtertuin. Ik wil wel een foto in PB sturen later vandaag. We hebben een eethoek, loungehoek onder een pergola met doek zodat we schaduw kunnen creeeren, ingegraven trampoline en genoeg planten. Ik heb zelf op Pinterest gezocht, de tuin op schaal getekend en toen gaan indelen. Voor tegels zijn we naar een speciaalzaak gegaan, maar ik wist al dat ik de VT wonen tegels het allermooiste vond, en dat was ook zo. Ook hebben we houtlook tegels.
Hier vooral nog aan t dubben voor tzt graszoden te gaan doen of de switch naar kunstgras. Veld zit ook vol met die dikke bruine larven (emelten geloof ik) maar daar kan je kennelijk met aaltjes mee aan de slag (ander seizoen). Gras verkoeld wel lekker in de subtropische zomers, wat doet kunstgras? Iemand ervaring?
Kunstgras word wel warm. Niet zo heet als tegels maar echt in de brandende zon kun je er niet lekker op lopen (vond ik bij ons vorige huis in elk geval, die tuin was op het zuiden)
Ik hoop dat dit werkt. Hier de link van mijn pinterestbord van onze tuin. De klimplanten zijn inmiddels een stuk groter langs de pergola, en de overkapping is aan de voorkant ook helemaal begroeid nu https://pin.it/4cy9OQA
Hier een hovenier in de arm genomen (het betrof nieuwbouw, dus wilden alles in één keer goed laten doen waaronder drainage). Erg blij met het eindresultaat.
Ik heb bij de volksuniversiteit een cursus tuinontwerp gedaan bij zo'n vrouw die dat als werk had. Was wel leuk en leerzaam. Ze had veel tips, inderdaad, welke functies wil je, hoe staat de zon, hoe zorg je voor privacy, waardoor lijkt je kleine tuin groter, op welke dingen kun je besparen en waarop beter niet enz.
Hier een tuin door tuinarchitect aangelegd. Ik zou altijd adviseren dat te doen, ze denken aan dingen waar je zelf niet aan dacht!
Ik lees mee. We hebben een hele kleine tuin met border, kleine schuur, schuurtje met fietsen. Een aantal jaar geleden nog borders weggehaald. Ze hadden een ruim 2x1 meter border gemaakt. aan de andere kant ook een border,smal met beide eindes een grote bak. Inmiddels grote border weg, de bak van de border is nu weg en recht. Zit er aan te denken om aan de andere kant die bak ook weg te halen. Lees dus mee voor inspiratie.
Onze tuin is nu nog een berg zand en aarde. Er staan wel al wat grote bomen en struiken, die we direct na de bouw van het huis hebben laten plaatsen, omdat we nu ivm de schuttingen niet meer bij kunnen met machines ed. Verder komt er kunstgras en een pad en daaromheen struiken en kleinere planten. Vrij veel groen dus.
Mag ik hem ook in PB? Wij hebben ook een kleine achtertuin (5x9m met daarin een schuurtje). Wie weet wat inspiratie.