Elektrische fiets, ik kom er niet uit!

Discussie in 'De lounge' gestart door Picolientje, 3 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Ik wil mijn auto de deur uit doen. Ik gebruik hem alleen voor het brengen en halen naar school en gooi elke maand onnodig geld weg. Een zuinigere auto is nu ook even geen optie en ik wil eigenlijk helemaal geen auto voorlopig, we hebben nog een auto staan dus we zitten niet helemaal zonder.

Mijn kinderen zitten op 8km afstand op school. Een gewone fiets is niet te doen, ook niet met een fietskar. Een bakfiets wil ik niet. Ik ben dus voor een elektrische fiets aan het kijken. Ik wil dit icm een fietskar doen, maar aangezien ik geen zin heb om elke keer dat ding mee te sleuren vind ik het ook fijn om de kinderen dmv een zitje mee te nemen. Er moet dus een kinderzitje achterop en als het even kan ook nog een zadel op de stang in het midden. Maar, ik heb werkelijk waar geen idee waar een kinderzitje achterop kan. Ik ben bij een dealer geweest en deze gaf aan dat mijn keuze wat beperkt is omdat ik best wel klein (1,65) ben en mijn zadel dus niet hoog genoeg kan om daar een zitje onder te bevestigen. Door de accu achter komt het zitje wat hoger te zitten en dat past dus niet als het zadel op de laagste stand staat. Toch zie ik her en der op fora dat er wel meer mogelijkheden zijn en ben dus benieuwd naar jullie eventuele ervaringen.
    Het gaat dus vooral om de combinatie kinderzitje en de lage stand van het zadel.

De modellen die ik nu heb gezien is de Sparta Amazone 4 Life, maar deze heeft een lange levertijd waar ik niet op wil wachten. En de Batavus Quip E-Go, deze heeft de accu op het middenframe zitten waardoor het kinderzitje achter kan, maar dan kan er weer geen zadel voor (ik wil beide opties kunnen gebruiken)

Iemand tips?? :)

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    #2 chrystel73, 3 mei 2018
    Laatst bewerkt: 3 mei 2018
    Ik heb een electrische fiets.

Voor de zitjes van Yepp heb je een speciaal montage stuk voor electrische fiets en samen met yeppdrager XL kun je dus nakkemakk een easy fit zitje en ook nog eens een fietstas achterop hebben.

https://www.internet-bikes.com/m/21146-yepp-easyfitdrager-xl-zilver/?dfw_tracker=12092-21146&gclid=Cj0KCQjw5qrXBRC3ARIsAJq3bwrY8T0qIRPfbpOJpaNNQIlAvdkdRXWvDxodRCaV_oWuTZUaFaFUwUwaAoNQEALw_wcB#

Op deze manier hoef je helemaal niets onder je zadel bevestigen.

Vreemd dat je fietsenmaker dit niet weet.
    Die van mij had het toen zo geregeld.

https://www.internet-bikes.com/m/173262-steco-adapterplaat-voor-opdrager-e-bike-zilver/

3. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Bedankt voor de tip! Welke fiets heb jij als ik vragen mag?

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Ik heb m'n post aangepast met linkjes.

Ik heb een gazelle orange symergy .
    Inmiddels bijna vijf jaar en de kinderen zitten inmiddels niet meer achterop.

Heb de drager net verkocht...

5. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Hier kan ik wat mee, dankjewel!

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Ik heb een electrische gazelle miss grace. Op internet stond dat er geen zitje achter kan maar dat kan wel. Ik ben 166 en heb frame maat 48. Ik ben er zo blij mee heerlijke fiets.

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik heb dit ook op mijn Batavus CNCTD E-go, framemaat 49cm en in de Yepp Maxi zitten ze dan heel hoog; een stuk hoger dan mijn zadel. Ik vond dit niet heel stabiel en heb nu een Yepp Junior erop zitten zonder Easyfit.
    De jongste zit nog voorop, maar zal tzt over moeten naar de Yepp Maxi, maar daar laat ik dr zo kort mogelijk in en dan mag ze naar de Junior. (ik denk met 4.5/5 jaar).

Fietstassen mis ik niet, want ik heb een grote krat voorop.

Maar laat je de kinderen dan zelf fietsen straks? 8km is idd best een eind. Hier is het ruim 4 km. De oudste gaat zelf naar school en de middelste fietst met mij mee.

8. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Wil je een fietskar achter een elektrische fiets hangen? Vind ik persoonlijk niet heel veilig en zou het ook echt afraden. Een elektrische fiets gaat best wel hard. Deze mening is overigens totaal niet onderbouwd maar gewoon mijn boerenverstand en eigen ervaring op een elektrische fiets. Ik heb zelf trouwens de diva van Batavus en mijn fietsenmaker zegt dat daar gewoon een zitje achterop kan. Ik ben 1.61.

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Waarom wil je geen bakfiets?

Je hebt geen goed zicht op de kinderen... Auto’s kunnen wel eens te snel willen optrekken omdat ze geen fietskar meer verwachten. Ik heb beiden, maar de fietskar vind ik echt niet fijn.

Kinderen passen nog langer in een bakfiets dan in een fietskar. Straks zijn jouw kinderen de fietskar uitgegroeid maar zijn ze zelf nog niet sterk genoeg om elke x acht km te gaan fietsen, laat staan om jou op je elektrische fiets bij te houden ;)

Mocht je toch een bakfiets overwegen: vergelijk de modellen goed en vooral ook hoeveel ruimte kinderen met hun hoofd in de bak hebben wanneer de tent er op staat.
    De fietsfabriek Classic is een ruime bakfiets en de tent is lekker hoog. Je kunt daar kinderen tot wel tien jaar in verplaatsen. Bovendien als je je auto weg doet is het wel handig om je bakfiets te kunnen volproppen met boodschappen ;)

Champetter vindt dit leuk.
  10. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.118
    1.824
    113
    Je hbt ook een bak fietbs op 2 wielen dus een fiets met een lange bak.

Heb je al eens daar naar gekeken?

11. Picolientje

Picolientje Actief lid

14 mrt 2017
    301
    261
    63
    Mijn oudste is 8, maar vrij klein van stuk. Ik heb nog even gekeken naar bakfietsen, maar ik zou niet weten waar ik het kwijt moet, ook naar werk etc.
    Voor de boodschappen hoe ik het ook niet te doen, ik laat dat thuisbezorgen en we hebben nog een auto.

De vraag is ook of het te doen is om één van 8 en één van 4 tegelijkertijd op een elektrische fiets. Ik twijfel nu om maar een goede gewone fiets aan te schaffen met meer versnellingen.
    Daarnaast zit je natuurlijk ook met kinderen van school die komen spelen, maar om daar nu een auto voor te houden, vind ik ook zo wat.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

hier geen ervaring met elektrische fietsen, maar afgelopen maand stond in de kampioen (het ledenblad van de ANWB) een uitgebreide test + cijfers van heel veel soorten elektrische fietsen. Misschien heb je daar wat aan? heb je de kampioen? of iemand in je omgeving? Evt opvragen bij de ANWB? Eventueel wil ik je het artikel wel opsturen.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zou op mijn fiets geen kind van 8 en een van 4 vervoeren. Zelfs de jongste twee heb ik niet tegelijk op mn fiets.

14. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    West je zeker dat je de auto kwijt wilt? Het is nu goed weer maar dat blijft het niet. Wij hebben 2 jaar geen auto gehad en mijn zoon op 6km afstand op school, en in de winter met sneeuw (of ijzel!!) Of als het de hele dag regent en hard waait is het zwaar, ook als je elektrisch fietst. Kan wel hoor, verschilt pp maar wees je ervan bewust. Kun je bijv ook met het openbaar vervoer of kan je man rijden met slecht weer?
    En koop sowieso goede regenpakken.

Succes met kiezen!

15. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    548
    270
    63
    Weet je zeker dat je het gemak van een auto kwijt wil. Ik heb een elektrische fiets maar toen ik laatst 2 weken op mijn nieuwe auto moest wachten heb ik de auto erg gemist. Ik heb overigens de cortina U5 met een urban iki zitje achterop.

16. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Je kunt ook eens kijken naar een fiets met dubbele bagagedrager. Dan kunnen er twee kinderen achterop.
    Ik kan nu online natuurlijk niet vinden wat ik bedoel maar het is geen opzetstuk over je bagagedrager. Echt een langere en stevige bagagedrager met twee paar voetensteuben.

Ik weet niet of die elektrisch zijn maar misschien wil je oudste over een tijdje wel zelf fietsen en dan kan ze je niet bijhouden...

17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar je kunt ook fietsen met je motor uit of in de allerlaagste ondersteuning. Hier kunnen ze dan prima mee fietsen.

18. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Ik heb de Sparta Amazone 4 life.
    Ik ben 1.61 en dat gaat prima op deze fiets. Ik heb een zitje achterop voor mn 5 jarige en 1 voorop voor mn 2 jarige.
    Ik zou absoluut niet met een 4 of 8 jarige op deze fiets gaan fietsen. Veel te zwaar.

19. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Met twee kinderen van 4 en 8 zou ik echt niet gaan fietsen.

Dat heb ik op m'n elektrische fiets nooit gedaan.

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Tsja, als je een beter merk koopt (geen Babboe dus ;)) kun je ze ook buiten laten staan, al dan niet onder een afdekzeil. Zelf zet ik hem altijd in de garage, maar er zijn ook mensen die hem buiten laten staan.
    Het mooie is dat je met zo’n fiets ook gewoon vriendjes kunt meenemen. Zelf race ik op mijn elektrische bakfiets echt overal heen. Voor mij is het geen enkel probleem om hem ook te gebruiken om mee naar het werk te cruisen. Ik heb dan ook uiteraard de elektrische variant ;)

Deel Deze Pagina