Hey mensen! Vandaag hebben we te horen gekregen dat wij in aanmerking komen voor een mooi huurhuis! Wij staan op de eerste plek en wij mogen dus als eerst de keus maken. Wij wonen nu in een appartement die een stuk goedkoper is, maar helaas word het te klein, aangezien er een 2e op komst is. En bovendien willen we graag een tuin! Maar goed, nu hebben we de woning nog niet eens bekeken, alleen van de buitenkant en het ziet er prachtig uit. Dus we zijn een beetje aan het rekenen met de inkomsten en uitgaven of we het dan gaan redden. Mijn man denkt dat we het financieel gezien "makkelijk" gaan redden. Ik daar in tegen ben een beetje voorzichtig. Nu zou ik van jullie wel eens willen weten hoeveel jullie overhouden als jullie de vaste lasten van jullie inkomsten hebben afgetrokken. Als wij alles van onze salarissen aftrekken: huur (van de nieuwe woning dus), g/w/l, auto,benzine,verzekeringen,boodschappen (300 euro gerekend, varieert van 200-300 euro), telefoon,mobieltjes, televisie, internet, 30 euro sparen voor Olivier, enz. dan houden we nog een bedrag van 400 euro per maand over, waarbij ik kinderbijslag/vakantietoeslagen/belastingteruggaven niet heb meegerekend. Hiervan moeten we dus de kleding, uitstapjes enzo nog van betalen en we sparen iedere maand (een varriabel bedrag, net wat ons uitkomt) Oeps Best een lang verhaal geworden... Maar omdat ik een beetje in de wolken ben over het nieuwe huis ga ik twijvelen of we het maandelijks wel gaan redden, wil niet in de problemen komen. Denken jullie dat we het gaan redden nu we ook nog een kleintje erbij krijgen? Hebben jullie nog tips? Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Liefs Amber
400 euro?!?! Ik wou dat wij dat overhielden in de maand! Kan makkelijk! Gewoon gelijk vanaf het begin consequent zijn met je uitgaven (eventueel bijhouden) en een vast bedrag per week aanhouden.
Ja nou ja, echt 400 euro overhouden is het natuurlijk niet. We hebben nu een aardig spaarpotje opgebouwd voor de verhuiskosten, maar deze zullen wel opgaan doordat verhuizen natuurlijk veel geld kost. maar dat spaarpotje moet natuurlijk wel weer aangevuld worden voordat de baby er is! Dus we moeten EN sparen van dat geld EN kleding EN voor dingen als iets kapot gaat enzo.. Maar jullie denken dus dat het makkelijk kan? Waarom doe ik dan zo moeilijk? hormonen? Tjsa, wil altijd zoveel mogelijk sparen in de maand.. heb ik toch van huis uit al meegekregen.. haha, nog meer mensen tips ofzo? Of moet ik gewoon niet zo moeilijk denken?
Ja opzich wel, maar mijn buik groeit aardig en moet dus kleding aanschaffen, en olivier groeit ook hard.. maar inderdaad, op kleding kunnen we makkelijk bezuinigen!
Ik weet ook zeker dat je het makkelijk moet redden, vooral omdat je zegt dat je eetgeld, benzine ed er al van af is en je dan nog 400 euro over houdt. Zou willen dat ik dat had af en toe
doen hoor! red je makkelijk! gewoon de extra's sparen tot je weer een potje hebt! en voor de kleren eventjes wat goedkopers zoeken. 2ehands of de bekende wibra etc.
Ik zeg maar één woord: kringloopwinkel Als je mazzel hebt en je hebt een goede in de buurt kan je daar echt geweldige dingen vinden, zeker voor kinderen. Zelf lijkt mij 400 euro per maand inderdaad heel ruim, maar ik weet natuurlijk niet wat voor een levensstijl jullie hebben, veel uit eten of bioscoop bijvoorbeeld tikt snel aan.
@ Emmy, dat valt wel mee met onze leefstijl, we doen niet zovaak aan bioscoopjes, moeten we weer oppas regelen, terwijl we het net zo knus vinden om saampjes op de bank een filmpje te kijken. Ach weet je, ik sprak net ook weer met me man dr over. Hij denkt echt dat we het wel makkelijk gaan redden. En hij zegt ook, mochten we er dan alsnog achter komen dat we het absoluut niet gaan redden, kunnen we alsnog gaan verhuizen, het is immers een huurhuis Joepiieee, ben echt heel erg gelukkig! We reageren al ontzettend lang op woningen, en we staan ook al lang ingeschreven, maar steeds niet aan de beurt. En nu eindelijk een woning, ook nog eens nieuwbouw, en betaalbaar, van de buitenkant erg mooi, binnenkant alleen op foto's gezien.. Vind het gewoon erg spannend, hihi... We moesten trouwens eerst nog door een inkomenstoets of we de woning met ons netto inkomen wel zouden kunnen betalen, en hier kwamen we ook wel ruim doorheen! Maar mag ik vragen wat jullie ongeveer overhouden dan?
Ik ben het eens met de meiden hier! Met 400 euro haal je het makkelijk.. Ik weet niet hoe jullie levensstijl is, maar als je denkt dat je het een maand niet haalt of je wilt jullie spaarpotje aanvullen kan je altijd een paar maanden rustig aan doen met de 'leuke dingen' en kleding kopen. Als je dan alleen het hoog nodige doet en koopt dan is dat spaarpotje zo weer aangevuld! Succes!
Nou we hebben afgesproken dat we contact op gaan nemen met de mensen die het nu nog huren, omdat die nog de steutel hebben kunnen we dan een kijkje nemen wanneer het ons beide schikt. De mensen die er nu nog in wonen zijn nu aan het verhuizen en wonen er dus nog half in. Misschien dat de woning per 1 maart op geleverd word, dat weet ik dus niet. Maar wij gaan aankomende maandag lekker een weekje weg, er ff tussenuit, heerlijk . Lekker naar Limburg! En daarna willen we een kijkje nemen in het huis (eerst in alle rust op vakantie ) Liefs Amber
Ik moet bekennen dat ik niet heel duidelijk overzicht heb op wat wij overhouden, behalve het feit dat we altijd rondkomen, ik doe eens in de zoveel tijd overboeken naar de spaarrekening en dat is de ene keer meer dan de andere, maar gemiddeld toch wel 300 denk ik per maand. Nou moet ik zeggen dat ik wel heel bewust koop (of soms niet koop), groenten/fruit op de markt, boeken, kleding vaak in de 'kring', we geven allebei niets om 'bling' ofzo, dus onze maandelijkse uitgaven zijn best laag. Zo bouwen we een lekker spaarpotje op. Hehe, lekker op de bank filmpje kijken vinden wij ook véél leuker dan de bioscoop, maar wij zijn ook heerlijk saai samen.
Tip: alles in Excel zetten wat je aan vaste lasten en inkomsten hebt. Daarna begroting maken voor boodschappen, kleren, sparen, leuke dingen enz. Een tijdje al je uitgaven noteren en kijken of je veel onnodige dingen uitgeeft. Kleding kocht ik bijv. eerst ook nogal makkelijk, maar nu hou ik me aan 80,00 per maand voor ons drietjes en nu draag ik wel alles wat ik koop. Vreemd genoeg geeft mijn foute excel lijstje mij veel rust. Als ik wel eens denk of we het wel redden, of stel dit, stel dat dan kijk ik ernaar en voel ik me echt rustiger
Dat is inderdaad wel een hele goede tip valhalla! Dit was volgens mij namelijk voor het eerst dat wij alles op een rijtje zette wat onze inkomsten en uitgaven zijn. Misschien moeten we het inderdaad eens maanden bij gaan houden, en eens zien of we nog ergens op kunnen besparen. Liefs Amber
inderdaad, ik zeg ook MAKKELIJK! Ik zou ook willen dat wij dat overhielden hoor.. moet ik zeggen dat wij momenteel even volledig draaien op 1 salaris.. en dat is gewoon even rot.. maar wij houden officieel gezien nu even geen cent over voor kleding en uitstapjes hoor! (sparen wel meegerekend) denk ook niet dat dat echt belangrijk is, ik bedoel.. uitstapjes zijn een pluspunt.. een luxe.. een huis met tuin is iets waar je dagelijks plezier van hebt!