Hallo, Ik zit met de volgende vraag, ik heb 2 maanden terug een echo gehad op een maandag hier hadden toen ze opgemeten dat ik 9 weken en 2 dagen zwanger was . Een paar weken erna (met de termijnecho) werd er weer op een maandag een meting gedaan dit kee was ik 12 weken en 5 dagen, ikzelf dacht dus dat het 12 weken en 2 dagen moest zijn. Men zegt dat de echo die gemaakt is met 12 weken betrouwbaarder is als die van 9 weken maar is dat ook echt zo. Ik heb namelijk teruggerekend vanaf die 12 weken en 5 dagen echo en die dag heb ik veilige contact gehad en de dag die men eerst dacht dat ik zwanger was die van 9 weken en 2 dagen had ik geen veilig contact. Ik snap er dus helemaal niets meer van, ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op mijn vraag. Groetjes Felien
hoi felien Die echo's blijven vaak verschillen. Ik heb een eerste echo gehad, daaruit bleek ik een week korter te zijn dan ik dacht, dat zou betekenen dat ik na 1 week al een pos zwangerschapstest had, dat vond ik zo raar. Nu heb ik vorige week weer een termijnecho gehad en daar was ik wel een week verder. Nu maandag weer een gehad en daarbij was ik weer4 dagen korter. Dus het zegt eigenlijk nog helemaal niets. Ik hoor van iedereen dat er vaak een aantal dagen verschil tussen al die echo zitten. Groetjes
volgens mij is het zo dat zolang er geen week tussenzit ze gewoon de berekende datum aanhouden. Het opmeten van de grootte van je hummeltje is milimeterwerk, het is dus niet zo raar dat ze er een paar dagen naast kunnen zitten.
Tsja, het blijft natuurlijk een schatting. Net als het bevruchtingsmoment. Zaad kan volgens mij wel 72 uur overleven dus jouw terugrekening naar wel / niet veilig contact zegt ook niet zo veel.
Heb je met het terugrekenen wel rekening gehouden met het feit dat je 2 weken 'cadeau' krijgt bij je zwangerschapsduur? Er wordt namelijk vanaf je laatste menstruatie gerekend, terwijl je eisprong een week of 2 later pas plaatsvindt.