Voor wie hem nog niet gezien heeft: vanavond zendt BBC4 de documentaire "Blackfish" uit. https://www.youtube.com/watch?v=G93beiYiE74 De harde waarheid over orka's in gevangenschap van Seaworld, oud-trainers aan het woord en het verhaal van Tilikum. De mannetjes orka die 3 mensen heeft gedood in gevangenschap en nu eenzaam achter slot en grendel wordt gehouden.
Mooi documentaire! Super interessant ook nog eens, maar zielig ja. Dat wel. Ik vind het een aanrader. Echt waar!
Ik heb deze docu laatst gezien via Netflix. Had er ook een topic over geopend. Echt vreselijk, ik heb me er echt rot over gevoeld. Arme beesten.
Mumija, je ziet geen enge beelden. Maar de verhalen die verteld worden zijn om te huilen. Ik zat met tranen in mijn ogen Baby orka's die weggerukt worden bij hun moeder en doorverkocht, omdat ze "de show verstoren". Moeder orka's die daarop hard gaan roepen en "huilen". Tilikum die 3 trainers doodde, in een kleine tank gegooid wordt hierna en alleen nog fungeert als zaadbank. Walgelijk... En de keiharde leugens van SeaWorld. Een orka zou in het wild ook maar 30-35 jaar oud worden volgens hun (ze kunnen ruim 80 worden) enz enz. Het is een documentaire die je gezien moet hebben... Gelukkig mogen trainers nu niet meer in de zwembaden bij de orka's zwemmen.
Dat is het natuurlijk. Hoeveel miljoenen omzet heeft zo'n park hé? Logisch toch dat dit in stand blijft zolang er mensen willen betalen om te gaan kijken naar dieren die veel te weinig ruimte hebben en zitten opgesloten?
Laatste op Netflix gezien. Zeer indrukwekkend! Ik denk dat het noodzakelijk is dat mensen dit soort docu's zien voordat ze besluiten naar een 'amuzements'park te gaan. Wees bewust waar je je 'steun' aan geeft door middel van het kopen van een toegangskaartje.
Ik vind het inderdaad ook erg raar dat het circus met allerlei dieren verboden wordt en ondertussen wel zeehondenshows gedaan worden in Nederland. Vinden die dieren het dan wel leuk?