Oh wat is een naam toch moeilijk. Bij mijn eerste zoontje waren we er binnen 2 weken uit. Maar het was ook de enige naam die we allebei top vonden. Nu bij de tweede komen we er niet uit... De ene naam is te kort en de andere kan niet bij de naam van m'n zoontje etc. Nu is er 1 naam die ik heel erg leuk vind, en die superleuk in ons gezin past, maar een ander kleinkind van mijn vader heet al zo. Mijn vader is al 15jaar samen met zijn vrouw, die heeft een dochter, die heeft 3 kinderen waarvan de oudste (nu 11) die naam al heeft... Ik zie zelf mijn "stiefzus" en haar kinderen 2x per jaar dus wat dat betreft geen showstopper om ook die naam te nemen. Maar mijn vader ziet alle kleinkinderen iedere week (bijna nooit samen, mijn zoontje speelt wel samen met haar jongste van 3). Mijn vader en zijn vrouw zijn voor ons een grote hulp en steunpilaar... Dus ik probeer de naam steeds weer uit mijn hoofd te zetten, wat anders te bedenken en verder te zoeken... Maar ik kom steeds terug bij alleen die ene naam. Mocht ik de naam kiezen dan was ik wel van plan om dit vantevoren op tafel te gooien incl het inlichten van "stiefzus". Ik zou het niet achter hun rug om doen. Ik heb het vorige week voorzichtig op tafel gegooid tijdens een etentje maar vooral de vrouw van mijn vader reageerde er voorzichtig negatief op... Het gaat om een hele populaire jongensnaam die al jaren in de top 10 staat. Zelf heb ik overigens dezelfde voornaam als de zus van mijn man, en mijn schoonouders zeggen dat als ze onze naam gebruiken dat ze altijd weten uit de context over wie het gaat zonder het verder aan te duiden... Maar ja wat moet ik nou?
Zelf zou ik geen zelfde naam doen als nog een kleinkind van je vader. Maar als het voor jou de naam is en je ziet ze toch nooit kan je het altijd voorstellen Kunnen wij je niet helpen met namen?
Je schrijft dat je ook mog andere namen hebt, waarvan je 1 te kort vindt en de andere niet bij de naam van je zoontje vindt passen. Maar.... wat is te kort? En hoezo moet de naam van een kind bij de naam van andere kinderen in het gezin passen? Het zijn toch gewoon 2 indivdueën? Ik zou eerder toch nog eens on die hoek zoeken, dan dezelfde naam geven als van een ander kleinkind.
Ik weet niet wat de naam is maar misschien met een kleine aanpassing Daniel noemen en als roepnaam daan Lucas noemen en als roepnaam luc Jesse -> jelle of jesper Noah -> Manoah / Jonah Finn -> Finley Milan -> Milo Sem -> sam Levi en bram geen idee
Nee een andere naam met roepnaam iets verkort vinden wij niets. Die andere naam die we hadden past niet bij mijn zoontjes naam omdat het dan klinkt als jut&jul/tim&tom etc. Te kort is 2&3 letters. + dat de initialen dan BH zijn dat levert bij mij ook protest op... Mijn zoontje heeft overigens geen top 10 naam. Daar is deze naam ook niet op gekozen natuurlijk. Daarnaast heeft "stiefzus" 3 top 10 namen, dus ze houdt wel wat bezet
Ik begrijp het wel. Ik vind stiekem de naam van mijn nichtje (dochter van stiefzus) ook heel leuk! Ik zou hem alleen niet meer kiezen nu omdat het voor mij toch te dichtbij staat.
Ik zou het niet doen, dit vind ik te dichtbij. Wij hebben dezelfde naam gegeven als de vriend van een nicht van mijn man, zelfs daar had ik moeite mee. Misschien kan je denken in de trant van: stel dat het jullie 3e zoon zou zijn en de 2e heeft deze betreffende naam gekregen, hoe zou je de 3e dan noemen? Er moeten toch wel meer namen zijn die jullie mooi vinden? (Beetje ingewikkeld uitgelegd, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel) Na het overlijden van onze tweelingzoontjes vonden wij ook dat wij de 2 mooiste namen al vergeven hadden, maar we hebben toch weer een hele mooie naam gevonden voor hun broertje waar wij heel blij mee zijn.
Nou, die namen zijn persoonlijk niet zo mijn smaak. Maar ik vind op zich dat namen niet hoeven te matchen. Onze ene zoon heeft van oorsprong Engelse naam en de ander een naam die oorspronkelijk uit Italië komt. Er zitten ook niet dezelfde klanken in ofzo. Toevallig wel evenveel lettergrepen, maar niet evenveel letters. Ik vind dat echt totaal niet van belang. Als ouder heb je het natuurlijk wel over Sjaak en Mohammed. Maar voor vrienden vannje kind en later collega's etc heet die persoon gewoon Sjaak. Of Mohammed. Maar niet "Sjaak en Mohammed" Als dubbele naam vind ik het trouwens wel minder geslaagd: Sjaak-Mohammed. Ook vanwege de afkorting.
Das idd. later als ze groot zijn. Maar als je het over je kinderen hebt (zat mensen die gedurende je leven vragen hoe je kinderen heten), dan zul je dus altijd roepen 'Sjaak en Mohammed'. Zou ik persoonlijk dus niet doen.
Lastig, maar ik zou het in dit geval echt niet doen.. Als het goed is heb je nog even de tijd dus ik hoop dat je DE naam binnenkort tegenkomt.
Heb je nog even om een andere naam te vinden? Persoonlijk zou ik dat wel echt proberen namelijk. Dit klinkt namelijk wel echt als heel dichtbij en daarom zou ik het vermijden. Of.... Van de andere kant... hoeveel heb je met elkaar te maken? Niet veel zeg je. Als ik in mijn familie kijk: ik heb twee neven die Bart heten. Op zich is dat helemaal geen probleem verder. En de ene Bart was er (duhh) eerder dan de andere Bart en volgens mij wordt het niet echt ervaren als na-apen. Ze vonden het gewoon allemaal een mooie naam. Niks mis mee! Je zou het ook even kunnen bespreken met je stiefzus als dat een optie is? Dat waardeert ze vast en zeker dan dat ze na de geboorte 'ineens' De Naam hoort. En kan jou een hoop stress schelen. Want de kans is natuurlijk ook gewoon groot dat ze zegt 'geen probleem joh'. Om jouw vader & stiefmoeder zou ik het niet laten. Die zouden daar gewoon aan moeten kunnen wennen als je het mij vraagt. Succes! Sorry een beetje een lang verhaal.
In de fam van mijn partner hebben ze veel dezelfde namen. Zo komt aan moeders kant toch al 4 keer dezelfde naam voor. En veel namen 2 of 3 keer. Vroeger was dit ook veel normaler dan nu. Anders een keertje met je stiefzus bespreken? Misschien vindt zij het helemaal niet erg en ziet ze het als een compliment?.
Ik zou lekker doorgaan met zoeken naar een andere leuke naam. Ik denk dat je je daar uiteindelijk zelf ook veel beter bij voelt. Wij vonden het ook lastig om een leuke jongensnaam te vinden. Ook onder andere omdat veel namen die ik leuk vond al in gebruik zijn bij vrienden/familie. Maar nu hebben we een naam gekozen en is het helemaal onze naam.
Ik ook en dit is zelfs van mijn broer. Dat gaat m niet meer worden. In jouw geval lastig maar het echt dé naam is en je ziet hen amper, gewoon doen!
Volgens mij was dit vroeger overigens doodnormaal, maar is het tegenwoordig not done? Mijn moeder heeft dezelfde naam als haar nicht (de dochter van de zus van wijlen haar moeder). Twee zusjes die dus dezelfde naam aan hun dochters gegeven hebben. Toen kon het nog. Toen werd je er niet raar op aangekeken. Tegenwoordig kan het plots niet meer....... Er zijn toch ook genoeg mensen die hun kind dezelfde naam geven als de vader of de moeder? Ik noem maar een André Hazes jr. of straks een Johnny de Mol jr.. Dat vindt men toch ook niet vreemd? Waarom kunnen dezelfde namen dan niet in 1 familie?
Als het voor jullie de naam is zou ik het doen. Onze oudste zal ook nog genoeg mensen tegenkomen met dezelfde naam, want die is in het jaar waarin hij geboren is al meer dan 700 keer gegeven. Als mijn schoonzus dezelfde naam aan haar toekomstige kind zou geven als dat mijn oudste heeft zou ik daar helemaal geen problemen mee hebben. Als het dezelfde naam zou zijn als van mijn andere zoon, die veel minder voorkomt, zou het denk ik iets anders voelen. Het is maar net hoe jullie erin staan. Ik zie het probleem in ieder geval niet zo. Edit: Nu ik erover na denk zou ik het bij beide namen geen probleem vinden, juist speciaal.
Als je niet echt iets hebt met je stiefzus en elkaar bijna niet ziet zou ik gewoon lekker voor die naam gaan! Jij moet 'm straks elke dag gebruiken en waarom zou zij er meer recht op hebben dan jij?