lekker koken zonder zakjes en pakjes; recepten gezocht

Discussie in 'De lounge' gestart door Amethist, 25 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik echt geen wonder in de keuken ben ;).

Dat gezegd hebbende...wij ( als in: ik en mijn gezin) zijn de standaard aardappelen, groente en vlees nogal zat. We eten natuurlijk ook wel eens macaroni of een ovenschotel oid, maar omdat ik eigenlijk niet goed kan bedenken hoe ik lekker avondeten kan maken zónder zakjes en pakjes te gebruiken val ik toch vaak terug op agv.

Gisteren heb ik voor het eerst een saus voor de pasta gemaakt zonder een zakje te gebruiken *TROTS* :) en eigenlijk wil ik dat veel vaker gaan doen. Maar ik ben dus echt clueless en heb hulp en inspiratie nodig. Dus bij deze mijn oproep:

Heb je lekkere recepten zonder gebruik van pakjes en zakjes...make my day :D en laat ze hier voor me achter!

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat wil je eten? Koken zonder pakjes is best makkelijk op zich, maar de opties zijn nogal groot :)

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    * leest mee*

Ik ben zelf ook geen held in de keuken en wij zijn dus NIET van de AGV, maar aangezien we voor de kinderen nu echt gezond willen koken zodat ze lekker mee kunnen eten....

Pasta is wel favoriet: met een pakje tomatenpuree/ gezeefde tomaten, zelf basilicum of provencaalse kruiden toevoegen, klein beetje sambal en een roerbak pakket groenten of van alles wat je lekker vindt: paprika, champignons, courgette etc en dan kip of gehakt er door.

Verder dan dit gaat mijn inspiratie niet echt...

4. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    tja ik gebruik zelden pakjes of zakjes... maar je kan inderdaad nogal wat maken..
    vandaag zelf pizza gemaakt. naanbrood, sausje van tomaten italiaanse kruiden in de blender. Mozzarella erover, pijnboompitjes, tomaatjes, rucola parmezaanse kaas.
    Rijst met een prutje van kip met wat kruiden, paprika, champignons, tomaten en wat je eventueel nog in huis hebt bv courgette ui broccoli roerbakken.
    Morgen eten we aardappelpuree met pangiusfilet en worteltjes ( verse )

5. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    overigens is bv zelf hamburgers maken met tartaar en zongedroogde tomaatjes feta erdoor. Italaanse bol blaadjes sla, schijfje tomaat en komkommer, beetje ketjup helemaal niet zo slecht en weer eens wat anders dan agv

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hoe krijg je een prutje van de rijst dan? kan me een rijst zonder saus haast niet voorstellen, dat is toch erg droog?
    Je zelfgemaakte hamburgers klinken erg lekker!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou zeggen: koop het boek van Jamie Oliver: Kook met Jamie.
    Ik heb het van mijn man voor mijn verjaardag gehad en daarin staan allemaal heerlijke recepten die hij de jongens en meiden in zijn Fifteen-restaurants aanleert: niet te moeilijk en lekker alles vers dus :) Alles uitgelegd vanaf de basis!

8. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    als je een tijdje tomaten en wat ander groente mee laat sudderen krijg een een soort tomatensaus erdoor. Als het te droog is wil ik er nog wel eens een blikje gezeefde tomaten doorheen doen ( OK is dus toch een blikje ) maar een lepel pesto en wat roomsaus kan ook.. dan is erwtjes er ook wel lekker door

9. Amethist

Ok, wat specifieker wat voor soort recepten ik zoek.

Het moet iets zijn wat beide kids (27 & 13 maanden) mee kunnen eten. Iets van pasta-, rijst- en couscousgerechten bijvoorbeeld.

Mijn "probleem" zit 'm erin dat ik niet goed kan bedenken als ik bijv. rijst wil eten hoe ik het smeuig krijg. Dus dan koop ik vaak maar weer zo'n pakje zodat we niet van die droge rijst zitten te eten.

Of bijvoorbeeld couscous -> wat doe ik daarbij/erdoor zodat het niet alleen couscous met groente is.

Mijn god...ik kom volgens mij een beetje warrig over ;), ik hoop dat jullie me snappen.

10. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Rijst, kip champignons roomsaus en crenberries is lekker. Pasta; gehakt rul maken, prei, paprika, champignons, paprika tomatensaus door de macaroni

11. Amethist

Maar hoe maak je dan roomsaus? Van crème fraiche ofzo?

En zie hierboven dus precies wat ik bedoel...ik weet niet goed welke producten waarvoor te gebruiken.

12. puna

puna Bekend lid

23 feb 2011
    517
    0
    0
    werkzoekende
    Krimpen
    precies. Je kunt wereldgerechten best zelf maken zonder dat pakjes.
    En t scheelt ook nog is in de prijs.

13. prettymum

prettymum Niet meer actief

Een roux maken als basis voor je sausje. Evenveel boter nemen als bloem. Boter laten smelten en bloem hierin beetje laten bakken. Dan scheutje voor scheutje melk, water of bouillon erbij en je krijgt een sausje zoals je dat ook krijgt uit een pakje.

En dan lekker maken met bv room, kaas, kerriepoeder, afhankelijk van wat voor sausje je wilt. Kerriesaus met kip en bv broccoli over de rijst, kaassaus voor pasta, roomsaus voor lasagne of voor champignonroomsaus... Wees creatief.

Nadeel van de bouillon is het zout dus kun je kiezen voor alleen water of melk en dan je eten zelf op je bord op smaak brengen met zout en peper.

Of je neemt natriumarme bouillon dat in de supermarkt bij de zoutloos/Zonnatura afdeling te vinden is.

En met die bouillon kun je ook lekkere risotto of couscous maken.

Verder gewoon googlen, op internet staan genoeg recepten en filmpjes met uitleg. Bv op Allerhande of Youtube.

Succes!

14. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

pangusfilet kruiden met ketjap en ontbijtspek eromheen, kastanjechampignons alles in een ovenschaal, en spagetti erbij koken...

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Heerlijk op deze warme dagen: kisir (bulgursalade). Bulgur is vrijwel hetzelfde als couscous.

Kisir
    1 glas koftelik/cigkoftelik bulgur
    1 glas kokend water
    1 ui
    tomatenpuree
    1 groene peper
    platte peterselie
    romainesla
    halve citroen
    munt
    paprikapoeder

Doe de bulgur in een ruime schaal en giet het water eroverheen. Dek de schaal af en laat het 10 – 15 minuten staan. Snipper de ui en fruit hem aan in ruim olijfolie. Voeg 1 eetlepel tomatenpuree toe en bak even mee. Voeg zout en peper toe en een klein beetje water zodat het een mooi mengsel wordt. Voeg toe aan de bulgur, roer goed door en dek weer af. Snij de groene peper, wat slabladeren en peterselie fijn. Als de bulgur voldoende is afgekoeld, voeg dan citroensap, gedroogde munt, paprikapoeder en eventueel zout naar smaak toe en doe de peper, sla en peterselie erbij. Serveren met romainesla en augurken en zure uitjes.

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dit is ook erg lekker, met rijst, er zit al een sausje bij ;)

Zoetzure Indische kip
    400 g kipfilet, in blokjes
    1 gesnipperde ui
    2 teentjes knoflook
    9 el ketchup
    9 el ketjap
    6 el azijn
    5 el bruine suiker
    2-3 el pindakaas

Verhit boter en olie in een wok en roerbak de kip, bestrooi met peper & zout naar smaak. Haal kip uit de pan en even apart houden. Fruit de ui en de knoflook. Voeg kopje water, ketchup, ketjap, bruine suiker, azijn en de pindakaas toe. De kip terug in de pan en warm goed door. Lekker even laten doorsudderen. Serveren met rijst en Oosterse roerbakgroenten.

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ook een heel erg zomers gerecht, ook lekker met zoute haring ipv gerookte zalm, als je daarvan houdt.

Aardappelsalade met gerookte zalm
    1 kilo vastkokende aardappels, gekookt en afgekoeld
    2 bakjes zalmsnippers
    1 bosje dille
    half potje zoetzure augurken
    1 komkommer, geschild
    half bekertje crème fraiche
    mayonaise

Aardappels, augurken en komkommer in blokjes snijden. Mengen met zalmsnippers en fijngehakte dille. Aanmaken met crème fraiche en mayonaise en evt. wat augurkennat.

18. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Ja met creme fraiche of kookroom net wat ik in huis heb vaak. Soms een bouillionblokje erdoor of alleen wat kruiden. ( sorry ik ben eigenlijk geen goed voorbeeld ... ik doe altijd maar wat en proef dan en doe er dan nog wat bij of niet .. kook zelden 2x percies hetzelfde en houdt me al helemaal niet aan recepten :) kan het dus ook niet zo heel goed navertellen merk ik ;)

19. Amethist

@ Eylem: Dank je wel skatti!
    Kan ik voor dat eerste gerecht ook gewoon couscous gebruiken?

20. Amethist

Nou, daar heb ik echt wat aan zeg ;):p:D

Ik had gisteren saus gemaakt door een gesnipperde ui en champignons te fruiten/aan te bakken, een puntpaprika erbij, dan crème fraiche en op smaak brengen met zout, peper en oregano en als laatste hamblokjes erbij. Maar goed, dat idee had ik van Caro, dus niet zelf bedacht...

Deel Deze Pagina