Hallo meiden, Alvast bedankt voor het lezen en antwoorden van dit lange verhaal... Ik zal vanaf het begin beginnen want ik wil het goed en compleet uitleggen. Ik ben bijna op het punt gekomen om maar te stoppen met de bv maar dat wil ik eigenlijk echt niet! Ik was van plan om zeker een jaar bv te geven.. Ik ben op 18 november bevallen van een zoontje.Hij is nu dus bijna 8 weken. Hij was 4025 gram en 52 cm. Na 40 uur wee en te hebben gehad bleek iknog steeds 0 cm ontsluiting te hebben. Ik heb toen een keizersnede gehad en na de keizersnede ben ik 2 liter bloed verloren door een complicatie. Het herstel van de keizersnede ging op zich goed. Al bleek ik na 5 weken gecuretteerd te moeten worden omdat er nog stukjes placenta waren achtergebleven. Dit is 3 weken geleden gebeurd. Mijn borstvoeding kwam de eerste paar dagen niet goed op gang. In het ziekenhuis kreeg mijn zoontje al bijvoeding. Friso hypo-allergeen. eerst vanuit een cupje, later een flesje. Hij dronk wel heel goed aan de borst en ik legde hem goed aan volgens de verpleegkundige. Maar hij bleef maar afvallen. Hij was ruim 7% van zijn gewicht kwijt. Hij was te moe om na de borstvoeding die een uur duurde nog te drinken uit een cupje. Vandaar dat we het via een flesje hebben gegeven. Dit ging goed, hij kwam weer aan. Ik had alleen hele erge kloven op mijn tepels. Ik begreep er niks van want ik legde goed aan volgens het ziekenhuis. Later bleek dat ik mijn zoontje verkeerd van de borst haalde. Ik trok hem er gewoon af! Dat deed dus veel pijn maar daar zeiden ze niks over in het ziekenhuis. Ik zat echt huilend voeding te geven en zag er heel erg tegenop. De kraamverzorgster heeft mij toen geleerd hoe dat moest. Ondanks de pijn heb ik toch doorgezet en na een paar dagen goed loskoppelen waren mijn tepels weer minder pijnlijk. Op dag 5 of 6 kreeg ik hele erge stuwingen. Ik werd er ook koortsig van, en dat bleef zeker een paar dagen aanwezig. Mijn zoontje dronk nog steeds zeer goed aan de borst en verslikte zich zelfs met die hele erge stuwingen niet. En hij kon ook de tepel nog goed pakken. De kraamverzorgster ging weg en ik was helemaal blij dat de borstvoeding gelukt was en ik nu dus volledige bv gaf. 1 dag nadat de kraamverzorgster weg was begon het gedoe!!! De stuwingen waren weggetrokken en meteen daarna had ik bijna geen melk meer. Endat is tot op de dag van vandaag nog steeds mijn probleem. Ik wist dit niet maar ik kwam erachter doordat ik op het weeguurtje zagdat mijn zoontje niet was gegroeid. Ik moest dus bijvoeding geven en merkte dat mijn zoontje toen opeens wel wilde slapen. Want door het te weinig voeding krijgen wilde hij ook niet slapen. Hij had dus al die tijd gewoon honger. Ik heb die bijvoeding in een flesje gegeven omdat hij toch al heel goed aande borst dronk. Ik gaf gewoon maximaal elke 3 uur borstvoeding zoals altijd en gaf daarna een flesje kv na. Dit ging goed en hij kwam weer heel goed aan dus ben ik gestopt met bijvoeding geven. Toen kwam hij weer niet aan en was weer ontevreden. Dus ik weer aan de bijvoeding. Nu gaf ik 60cc bij want hij was inmiddels toe aan meer voeding. Hij dronk het overigens niet altijd op en dat doet hij nu nog niet. Ik ben zo een aantal weken doorgegaan enheb ondertussen vanalles geprobeerd om mijn productie omhoog te brengen. Ikheb heel vaak gekolft tussendoor, mijn zoontje bloot op bloot gevoed, wisselvoeden enz... Ook heb ik nu nog pijn aan mijn tepels eigenlijk de hele dag door. Behalve tijdens het voeden gelukkig. Ik heb vaatkramp. Niks helpt! Ik heb nu de neusspray en ik gebruik domperidon (nu 5 dagen). Maar zelfs dit wil niet helpen. Voor mijn eigen rust heb ik nu een babyweegschaal gekocht om hem voor en na de voeding te wegen. Hij krijgt ongeveer per voeding (als het om de 3 uur is anders nog minder) 50 tot 70cc melk binnen. Als hij er snachts meer tijd tussen laat (dat is bijna nooit zo, (toevallig liet hij er vannacht voor het eerst 5 en een half uur tussen) had hij 110cc uit mijn borsten kunnen krijgen. En dan heeft hij beide borsten helemaal leeg gedronken. Maar normaal dus tussen de 50 en 70. Heel soms 80cc. Savonds is het vaak rond de 50 a 60cc. Dan geef ik als hij erom vraagt nog een flesje van 60cc na. Ik heb dan vaak nog een beetje bv in de koelkast staan van wat ik tussendoor gekolft heb en dat geef ik dan als dat er niet is dan geef ik kv. Dat kolven doe ik eigenlijk ook steeds minder want dan haalt hij de volgende voeding nog minder uit mijn borsten. Ik ben dan bang dat hij doordat hij te kort aan mijn borsten drinkt dan, dat hij het verleert ofzo. Dus dan kolf ik liever niet zodat hij tijdens een voeding wat meer uit mijn borsten haalt met het live-drinken. Maar ja ik doe het soms toch wel een uur na de voeding omdat ik het gevoel heb toch iets aan mijn productie moet doen.. Maar ja al met al ben ikbang dat ik nooit volledige bv kan geven. Ik wil graag van iemand horen hoe je over mijn situatie denkt. Heeft het wel zin om hiermee door te gaan? Het vergt veel van mijn lichaam en tijd om én gewoon iedere voeding bv te geven én daarna nog een flesje. Ook snachts, want hij komt eigenlijk altijd om de 3 uur in de nacht en ook dan haalt hij maximaal 70cc uit mijn borsten. Ik ben ook maar steeds bezorgd of hij wel genoeg binnen krijgt. Dit is trouwens wel het geval want hij groeid ongeveer 300gram per week. Terwijl hij niet eens altijd zijn flesjes van 60cc bijvoeding leegdrinkt. Hij is nu bijna 8 weken en weegt ongeveer 6 kilo. Ik heb ook contact gehad met een lactatiekundige maar ik heb met haar alles geprobeerd en tja het is ook niet echt goedkoop. (mijn vergoeding is maar 80 euro via de verzekering). Wat moet ik nu doen? Kan ik ooit volledige borstvoeding geven? Want als dit zo doorgaat vind ik het eerlijk gezegd niet meer de moeite waard. Wat kan ik nog doen? Ik weet het echt niet meer.. Alvast bedankt voor dit lange verhaal te lezen.. Groetjes Houda Oja, mijn linkerborst doet het eigenlijk helemaal niet. Daar drinkt mijn zoontje 1 minuut aan en slikt 1 of 2 keer en dat was het. Dan kolf ik die kant vaak nog na maar ook dan komt er niks uit. Ik geef altijd beide borsten tijdens een voeding en hij drinkt ze eigenlijk altijd allebei leeg.