Mooie taarten maken (met fondant?)

Discussie in 'De lounge' gestart door 1981Mama, 22 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ha ladies,

Ik wil binnenkort een taart zelf maken met rolfondant. Mijn zoontje wordt 1 en ook voor mijn man's verjaardag wil ik een taart maken.

Ik onderschat het zelf maken van zo'n taart vast, maar ik denk wel dat ik het moet kunnen? Je moet rolfondant hebben, een caketaart, poedersuiker(?) En botercreme, volgens mij is dat het?

Maar voordatik allemaal nutteloze dingen aanschaf, kan ik gewoon rolfondant van de xenos kopen?

Als je rood en blauw hebt kan je dan zelf paars mengen pf moet je dan paars ook nog kopen? Of kan je wit kopen en met kleurstof werken?
    En waar koop ik uitsteekletters?
    Lukt het me zelf om een fatsoenlijk dikkiedik figuurtje (plat) te maken?

Waar zijn jullie begonnen en is het te doen?

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Oefenen oefenen oefenen. Ik denk dat ik het best wel onderschat. De fondant strak om de taart krijgen kan best wel een dingetje zijn. Een plaatjes kost tijd frustratie in het begin en Is niet altijd makkelijk.

Fondant Is per persoon verschillend wat je fijn vind werken. Ik werk alleen met witte fondant die ik zelf kleur. Uitstekers kun je overal wel kopen.

Ik maak nu een 20 tot 25 taarten per jaar de eerste was echt ruk en nu gaat het goed

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Goed even inlezen en dan beginnen!

Fondant vab de xenos is een ramp om een taart mee te bekleden. Probeer funny cakes.
    En ja je kunt mengen, handiger is met kleurstoffen weeken.
    Je moet je taart ook vullen trouwens

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Waarmee wil je hem vullen , 1:1 botercreme is niet lekker als vulling ( ook niet als afsmeerlaag vind ik , maar dat kan wel) .

Tip: doe en basiscursus bij een taarten winkel in de buurt.

5. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

#5 Rietje88, 22 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2016
    Ik zou zeggen pak youtube er eens bij. Daar laten ze zien hoe het moet. De fondant van xenos is prima. Maar een kunsstof roller is onmisbaar. En ik zou voor biscuit mix gaan, dat is wat minder zwaar.

Oefen van tevoren. Dan kan jij evt ook zien waar je tegen aan loopt zonder stres.

6. Rietje88

Als afsmeerlaag is het lekker om er een paar druppels vanille aroma doorheen te doen.

7. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Ik heb het geleerd dankzij het leukste taarten forum hier, en heel veel YouTube. Ik vind de mix van funcakes voor de biscuit ideaal en fondant ook v funcakes. Iig geen xenos dat is prut, plakt alleen maar. Ik werk met kleurstof, makkelijk tenzij ik een taart in 1 kleur wil bekleden dat koop ik wel. Maar voor plaatjes niet.

Puzzel plaatje vond ik niet zo moeilijk. Plaatje printen op juiste grote, uitknippen en overtrekken met plastic mesje op fondant. Desnoods in verschillende stukjes. Kan dagen van te voren. Mijn volgende wordt buurman en buurman. Op de camping is mijn zoon jarig dus dan een taart vd winkel maar voor de visite die later thuis kont wel een eigen.

8. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Ik ben jaaaaren geleden eens begonnen met deze hobby. Vond de prijzen voor een babyshower taart toen echt idioot! En ben het zelf gaan proberen, heeft me tig eieren gekost en geduld en uiteindelijk opgegeven... Maar na veel inlezen op het leukste taarten forum en veel proberen is het me uiteindelijk gelukt!
    Er zit zo veel tijd in het maken van zo een taart. Maar zo leuk om daarna de reacties te zien! Laatst nog een taart gemaakt voor een vriendin van marsepein was haar wens ipv fondant... Dat is wel een tikkie moeilijker..maar gelukt en godzijdank was het toen 'slecht' weer haha de dag dr na was het 33 graden en dan smelt alles zo in je handen weg... Al mijn creaties staan op mijn hobby pagina. Van de eerste tot laatste taart..https://www.facebook.com/sylviahobby/ mocht je weten wat je ongeveer wil kab ik je alles stap voor stap uitleggen en laten zien waar je het beste spul kan bestellen, maar dan zou je even een pb of bericht op fb sturen ;) laatst een vriendin nog geholpen met taart maken op afstand in spanje en zelfs dat is gelukt ;)

9. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik heb inmiddels honderden taarten gemaakt. Had zelfs een online winkel. Ben gestopt omdat er teveel tijd in kwam te zitten (naast mijn fulltime baan en gezin).
    De belangrijkste tip die ik je kan geven: kijk op youtube hoe je je fondant netjes om je taart heen moet vouwen/wrijven. Als de basis er netjes uitziet scheelt dat al zóveel.
    En neem de tijd voor je plaatje. Denk niet dat je in een uurtje klaar bent.
    Ik zou kleurstof gebruiken.
    Fondantkleuren mengen vind ik zelf niet zo mooi.
    En gebruik voor het uitrollen van je fondant geen houten roller maar 1 van plastic. Of gewoon een simpele pvc buis. Net zo effectief.
    Op aliexpress kan je megaveel spullen kopen voor heel weinig geld.
    De botercreme van funcakes is lekker om te vullen (in combinatie met jam bijvoorbeeld. Dan hoef je de taart ook niet in de koelkast te bewaren).
    Succes! Komt vast helemaal goed!

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Nou, de eerste taart vordert!

Ik heb nog wat vraagjes:
    Klopt het dat je fondant op fondant plakt met water?
    Klopt het dat je de taart buiten de koelkast moet bewaren?
    Hóe maak ik mooie strakke donkere lijntjes? (voor omtrek dikkiedik hoofd in dit geval)

Uiteraard besloot ik zaterdagavond dat ik het tóch moest gaan oefenen dit weekend, dus alleen de Albert heijn was open. Ik dacht als het dan bevalt ga ik nog wel naar de bakwinkel verder weg. Kant en klare wit uitgerolde fondant gekocht (smaakt vies! Maar wel handig), wat andere kleurtjes , botercreme ingrediënten, een plastic roller, van die bewerkstokjes (ziet eruit als tandarts assortiment haakjes), en wat stekertjes.

De biscuit bakken is 3x mislukt :( blijkbaar verkeerde recepten ofzo. Terug naar de Appie, kant en klare mix van dr oetker, primA gelukt!!

Fondant eroverheen ging ook aardig maar had nogal een kier aan de onderkant (snij je normaal een stuk af?). Toen oranje mengen (mental note, oranje kópen) en rollen. Zo'n plastic roller daar blijft het fondant ook aan plakken??

Dikkiedik uitgeprint en uitgesneden, op de taart geplakt.
    Maar toen moest Dikkie nog zwarte omlijning hebben... Chocola gesmolten en in een pen gedaan (ook van ah)... Pen maakte voor heen

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik smeer alleen af met genache ;)

Botercreme is bij mij een vulling met echte vanille, witte chocolade etc erdoorheen .maar ik maak de taarten meestal niet voor eigen gebruik :);)

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

randjes om puzzelplaatjes maak ik van zwarte fondant , omdat chocolade er te snel een puinhoop van maakt en een fondant platjes kan uitharden en dus van te voren gemaakt kan worden

13. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik was ervan overtuigd vannacht dat mijn berichtje weg was en dat ik hem vanmorgen opnieuw moest typen. Behalve niet helemaal afgemaakt, staat het er dus wel :)

Die zwarte randjes lijken me niet te doen zó dun? Het is echt voor een heel dun lijntje en voor een oogje?

Mijn taart bestaat uit biscuitmix, botercreme, Jam en fondant. Mag ie dan wel of niet in de koelkast?

Ik had een pen die ik kan vullen maar het is niet een al te beste denk ik. Wat doe je in zo'n sugarpen? Icing? Gesmolten chocolade?

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zie dat je al aardig opweg bent. Zelf werk ik alleen met marsepein omdat ik, maar ook mijn omgeving fondant echt niet lekker vinden.

De taart vul ik met twee smaken. Meestal jam en gele room om chocolade mouse met slagroom.

Ik heb een tang waarmee je marsepein in allerlei vormen/slierten kan "spuiten". Wanneer ik een plat puzzelplaatje maak dan maak ik hier de lijnen mee. Maar meestal puzzel ik hem 3D, dan is dat niet nodig.

15. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Met een suiker gun kan je de lijntjes strak maken. Maar kost ook wel wat! Hier doe je fondant of marsepein in. Als noodoplossing kan je ook van die dropveters gebruiken als lijn ;)

Zit er melk in je botercreme? Zo ja moe hij in de koelkast. Zo nee kan je hem beter buiten de koelkast bewaren.

Ik denk dat je zo een rubber chocolade pen heb, hier kan geen fondant in. Icing wel, maar heb je wel een vaste hand nodig om strak te omlijnen. Evt een grote spuit bij de dokter halen kan ook tijdelijk als suiker gun gebruikt worden.

Zorg dat je het fondant goed kneet bij het verwerken. En tegen plakken kan je poedersuiker gebruiken of verhard ongezouten frituurvet blokken. Even je hand er overheen halen als het erg plakt

16. Rietje88

Dat kende ik nog niet. Als ik ga googlen kom ik uit op een chocolademengsel?

Chocolade smelt ik en giet ik er overheen. Dan word het lekker knapperig. Maar ik ben nog beginnende. Iedereen doet aan de lijn en mijn vriend houd er niet van als er iets ander in zit dan alleen cake. dus ik heb ook niet veel ruimte om te oefenen en door de deur te blijven passen :p

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Genache is inderdaad (kwaliteits) chocolade en ongeklopte slagroom in een bepaalde verhouding . Wit bijv: 1 deel slagroom op 3 delen chocolade om af te smeren. Zit wel koel tijd( liefst een nacht)en dan weer iets verwarmen voor verbruik ( naar 25/28 gradenbij wit).

Giet chocolade maakt een knapperige laag indd, genache word stevig maar niet hard en knapperig.

Ts: oogjes is gewoon mini mini mini bolletje tussen je vingers rollen en op goede plekje leggen/duwen met tooltje.

18. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Even korte vraag tussendoor, dat oogje ieniemienie maken en met een tooltje op z'n plek duwen, moet je dat dan ook plakken met water?

19. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Fondant smelt langzaam zelf aan elkaar. Maar mocht je het goed vast willen hebben is een heeeeeeel klein beetje water al ruim voldoende. Zou dit niet doen bij een wit oog een een zwarte pupil. Omdat de kans groot is dat je teveel water gebruikt en het uit gaat lopen de zwarte pupil. Water doet fondant laten smelten namelijk

20. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Die sliertjes maken gaan idd goed met een spuitje zonder naald. Heb ze standaard in huis dus dat is mooi hahaha.

Mijn Dikkiedik plaatje is inmiddels helemaal hard geworden? dat terwijl het fondant wat om de taart zit nog soepel is? Had ik de dikkiedik anders moeten plakken dan met water?

Ik ga de taart niet meer opeten hoor maar moet wel even oefenen;) ik hoop straks hem "af" te maken.

Ik heb nog geen mooie steekletters gevonden. Het lijkt allemaal een beetje op comic sans, maar ik had liever iets meer gewild zoals de letters in de krant (vooral de T moet mooi zijn ;) )

Kan je figuurtjes ook een dag eerder uitsteken/uitsnijden?en hoe bewaar je dat dan?

En rolfondant heb ik nog niet groot hoeven uitrollen (had prefab gekocht), maar hoe doen jullie dat? Op t aanrecht? We hebben natuursteen denk ik (weet ik niet, zat er in toen we het kochten)

Hoe zat het nou met de koelkast? Ik moet vrijdagavond de biscuit bakken, zaterdag versieren en zondag aansnijden. Er zit geen melk in de botercreme (wel roomboter). Wordt t niet oud buiten de koelkast?

To be continued ;)

Deel Deze Pagina