Is gruzielement echt een bestaand woord? Ik dacht dat het door de vertaler van Harry Potter was bedacht.
Feeëriek Zielsverwant Patisserie Bamboe Saffraan Indigo Liefde Filosofie Mysterieus Juweel Illusie Lotus Sphinx
Ik vind 'Requiem' en 'dominus' mooie woorden. Sowieso veel latijnse woorden. Maar ook woorden als desalniettemin, desondanks, doorgaans, ogenschijnlijk, erudiet, etc vind ik mooi. Ze hebben iets chiques, ze stralen wat uit, geven een gevoel mee.
Niettegenstaande en bombastisch vind ik mooie woorden. En ik heb echt een zwak voor het ouderwetse Amsterdams (Jiddisch) dat mijn Nederlandse opa en oma spraken. Vooral: miesgasser, linkmiegel, goochem en mesjogge.
Grappig, ik kan dat woord niet meer horen zonder er achteraan te denken 'Heb ik een vriendin'. Volgens mij uit een heel fout Jan smit liedje, of iets Volendams in ieder geval. Vond dat zo'n stomme tekst, dat mn man me er nog steeds aan herinnert als iemand desniettemin zegt.
Sindsdien is het een bestaand woord Vind het echt een prachtige vertaling, combinatie van gruzelementen en ziel, zo mooi.
Pittoresk en idyllisch Dan denk ik meteen aan een lief, schattig dorpje met mooie pleintjes en straatjes.
- Natuurlijk (doet denken aan natuur maar ook aan dat het gemakkelijk is) - Creëren (klinkt alsof je iets ontdekt) - Hansop (klinkt zo leuk huiselijk en kneuterig, gek woordje) - Ritueel (alsof het erg speciaal is wat er gebeurt, terwijl dat niet zo hoeft te zijn) - Lief (gewoon zo’n fijne betekenis)