Hallo dames! (en heren ) Kan er iemand mij helpen aan een recept voor een voorgerecht of soep voor ongeveer 10 personen? Het mag wel een beetje werk zijn, hou erg van koken, maar ik heb geen zin om op Kerstavond uren in de keuken door te brengen. (als je naar m'n banner kijkt snap je het wel ) Hoofgerecht is varkensgebraad met verschillende groenten en aardappelsalade&kroketjes Nagerecht een simpele ijstaart (of twee...) Alvast erg bedankt!
wat dacht je als soep bospaddestoelensoep, lekker zacht van smaak en mooi voor bij kerst sfweer, of cise erbij weet even niet hoe je het schrijft, het zijn van die kleine taartjes met groenten erin je kan ze kopen bij de alberheijn. en dan ( kweet niet of je van die kleine bakjes heb? ) sla mixen met, gerookte kip ik stukjes snijden met sla tomaat komkommer sla kruiden annanas en mix nootjes dan heb je een heerlijke salade waar je niet echt vol van raakt kheb egt zoveel ideen voor je als je een beetje zeg wat je lekker vindt kan ik wel veel verzinnen ( ik werk in de catering vandaar )
carpaccio met mosterddressing en pijnboompitten. kant en klaar te koop, niet echt goedkoop maar kan in principe bij elk hoofdgerecht opgediend worden als voorgerecht.
Niet veel werk en erg feestelijk: Bordje met wat sla, daarop "garnalenbootjes" (komkommer in de lengte doorsnijden, ontpitten, garnalen erin, in stukjes snijden van ongeveer 3 cm en een beetje wiskeysaus erop) en zalmrolletjes (komkommer in de lengte met kaasschaaf snijden, gerookte zalm erop en oprollen. Prikkertje erdoor en tatada!) Nog een heerlijk ijstaartgerecht (mocht je 'm zelf willen maken ) bodem maken van verkruimelde chocoladekoekjes (die met suiker erop) vermengd met een beetje gesmolten boter. Dan roomijs, ongeklopte slagroom en een zakje saroma (caramel) mixen. Oploskoffie oplossen in een heel klein beetje warm water (heeeel sterke koffie zeg maar) en dat erdoor doen. Dit mengsel bovenop de bodem doen en ongeveer 6 uur in de vriezer....
Ook ik moet dit jaar aan de slag.... voor 9 personen. Heb altijd eerst amuses, erg lekker! Daarna 2 soepen... voor ieder wat wils. Vaak een paddestoelenbouillon en een zalmroomsoep. Heel handig, die zalmroomsoep. Met zo'n pak roomsoep (1 literpak van Knorr?) en daar dan zalmsnippers bij, wat kruiden en nog wat peterselie. Erg lekker!
dit voorgerecht maak ik regelmatig en kan je ook een dag van te voren maken, dus hoef je niet op de dag zelf lang in de keuken te staan. het is een spaans voorgerecht genaamd "huevos a la flamenca" en er heeft nog nooit iemand gezegd, geef mijn portie maar aan de hond 8) je heb alleen wel voor 10 personen kleine 1-persoons ovenschaaltjes nodig, zeg maar van die kleine ragout of pindaschaaltjes. (ca. 2 dl) voor 4 personen heb je nodig (dus in jou geval alles ff ruim dubbel op doen) 200 gram chorizo 1 ui 2 teentjes knoflook 200 gram paprikamix (rood, geel en groen) 1 blik tomatenblokjes (400 gram) 1 kruidenbouillontablet 1 theelepel suiker 1 theelepel cayennepeper peterselie olijfolie 4 eieren (per pers. 1 ei, dus in jou geval 10 eieren) bereiding: snij de chorizo in kleine blokjes of reepjes ui en knoflook pellen en fijnsnipperen verhit 1 eetlepel olijfolie in een hapjespan en fruit de chorizo 3 minuten. met de schuimspaan chorizo eruit halen en uit laten lekken op keukenpapier. voeg aan het bakvet nog 1 eetlepel olijfolie toe en fruit hierin de ui en knoflook. voeg de paprikamix toe en de tomatenblokjes met sap. bouillontablet verkruimelen en samen met de suiker en cayennepeper er doorroeren. laat een minuutje of 10 op halfhoogvuur inkoken (regelmatig doorroeren) tot een dikke saus. zet het vuur uit en roer de chorizo door de saus. tot zover dus de voorbereiding als je het een dag van te voren wil maken. verwarm de oven voor op 225 graden. vul de ovenschaaltjes voor de helft met de saus, breek boven elk schaaltje een ei, liefst met de dooier heel, als je dat lukt en zet de schaaltje in de oven, laat 10 à 15 minuten bakken tot het ei gestolt is. voor het serveren een beetje peterselie er over strooien. voor ieder persoon 2 à 3 stukjes ciabattabrood en een klodder roomboter op een bordje doen en je heb een smakelijk voorgerecht wat niet al teveel werk is. als je de saus een dag van te voren maakt raad ik je wel aan om het nog even op te warmen voor je het in de schaaltjes doet want de oventijden zijn gebaseerd op warme saus en niet koud uit de koelkast. hoop dat je er wat aan heb
wat ook lekker is, gevulde portobella's....... ff googlen en je krijgt een keur aan recepten waar je deze paddestoelen mee kan vullen. wil je vis als voorgerecht heb ik deze nog voor je maar ik heb er geen hoeveelheden bij, doe het zelf altijd uit de losse hand (met veel proeven tussendoor ) tonijnsalade in witlofbladeren 2 rode uien (gesnipperd) verse peper zout selderij blikje tonijn naturel (uitgelekt) meng dit alles door elkaar en schep de tonijnsalade in de buitenste bladeren van witlof die je even besprenkeld heb met een beetje citroensap. dit alles door elkaar mengen
Courteggesoep met boursin soepstengel met rauweham er om heen parmaham met meloen runder/kip pastijtjes
Wauw,wat lekkere dingen tot nu toe! (alleen de carpaccio lijkt me op dit moment niet zo'n goed idee, maar wel een lekkere suggestie! ) Ik ga het nog moeilijk hebben met kiezen tussen al die lekkere dingen van jullie! (oh ja, nog vergeten te zeggen, er zijn 2 kinderen bij van 8 & 12 jaar, maar die zijn niet erg moeilijk met eten.Alleen geen speciale visdingen enzo zeg maar.)
@Inimini: Heb jij een paar goede amuse recepten? Die op zo'n amuselepel passen? Ik heb van die lepels, ik heb ze alleen nog nooit gebruikt want ik kan er geen goed receptenboek voor vinden Liefs, Wup
Heb een beetje rondvraag gedaan hier, en we gaan waarschijnlijk voor een lekker soepje! Maarreeuh...Ienieminie: ik ben ook wel benieuwd naar die receptjes!
Heb nog eens even gekeken; - kleine stukjes meloen, gandaham eromheen, vastzetten met cocktailprikker - ham besmeren met beetje pesto/tapenade, 2 of 3 groene asperges erin rollen - komkommer in de lengte doorsnijden, uithollen (dus pitjes eruit), mooie lengte snijden en dan vullen met allerlei salades - gerookte zalmplak insmeren met boursin, oprollen, even opstijven in de koelkast, in stukjes snijden en dan garneren met toefje peterselie (kan ook met wrap/tortilla) - tomaat in schijven snijden, plakje mozarella erop, olijfolie en dan in de oven Meer weet ik effe niet...