Hoi iedereen! Mijn dame heeft sinds een paar weken onstilbare trek in de middag. Ontbijt gaat er prima in maar ze komt niet verder dan 1 tot 1,5 boterham. Rond 10.30 eten we altijd fruit en drinken we thee. In de middag eet ze 1 - 2 boterhammen (meer hoeft ze ook echt niet). En dan begint het. Ongeveer een uur naar de lunch krijgt ze trek. Ze begint altijd met vragen om een snoepje. Dit krijgt ze dan niet. Vervolgens bied ik haar omdat ze aan blijft geven dat ze trek heeft een ontbijtkoek aan, nog een boterham of een rijstewafel o.i.d. Daarna gaat het maar door, mag ik een banaan, mag ik een mandarijn, mag ik een koekje? Ze krijgt van mij over het algemeen wel gewoon fruit. En dat eet ze dan echt snel op waarna ze dan een half uur weer komt vragen om iets te eten. Verder geef ik haar tussendoor vaak een beker water (buiten de normale drink momenten om) in de hoop dat ze wat verzadigd raakt. Met het avondeten eet ze tegenwoordig ook goed. Behalve als we iets eten wat haar niet aanstaat . Ze is verder absoluut niet dik en volgt goed haar eigen lijntje. 92 cm en 13 kilo. Is dit herkenbaar? Is dit een groeispurt ofzo?
Onze dochter is wat jonger, maar heeft afgelopen periode ineens veel gegeten. Ik heb gemerkt dat ze gegroeid is, dus ik wijt het daar maar aan. Als ze na een koekje nog wat wil, dan krijgt ze ook fruit. Ik zou wat minderen met de ontbijtkoek. Hier zit best veel suiker in, hierdoor krijgt ze sneller weer zin in wat. Misschien kun je haar een (spelt of wasa) crackertje met wat boter geven. Ik heb ergens gelezen dat de maagjes van die kleintje niet zo groot zijn en dat ze daarom vaak meerdere keren op een dag aangeven dat ze eten willen hebben.
Ik denk ook groeispurt. Dan hebben ze meer behoefte aan eten tussendoor. Denk ook dat je beter dan gezonde snacks kunt geven die ook wel vulling geven. Een stukje kaas kan je beter geven dan ontbijtkoek. Of een paar nootjes (wel in bijzijn van iemand). Of misschien wel een boterham ergens in de middag. En verder ook altijd goed zijn komkommer, tomaatjes, worteltjes of paprika oid. Dan heeft ze ook vast wat groente gehad.
Mijn dochter vraagt ook regelmatig 's middags om eten. Ik geef haar dan zoiets als fruit, tomaatjes, komkommer, soepstengel, stukje kaas, olijven. Vaak heb ik ook wel zoiets als soep of hartige taart, dat lust ze ook graag. Mijn dochter is wel erg slank, dus er mag best wat aan En ik vind, honger is honger, dus dan geef ik gewoon iets (gezonds).
Thanks voor de tips dames! Ontbijtkoek krijgt ze niet vaker dan 1-2 keer in de week. Ze raakt namelijk makkelijk verstopt en daar helpt dat ook niet aan mee. Ik zal eens wat snackgroente neerzetten. Hier is ze niet zo dol op (nog niet) maar misschien wel als ze het wat vaker proeft. Daar is de middag een mooi moment voor. Ik wijt het ook maar aan een groeispurt.
Banaan vind ik zelf altijd goed vullen. Misschien kun je wat wortel in patatjesvorm snijden en met een lekker (gezond) dipje erbij. Een stuk kaas vind ik ook wat te zout voor de kleintjes. Misschien een bakje met kwark of yoghurt en wat ongezoete muesli. Ik maak trouwens vaak cakejes van speltmeel met een appeltje of peertje erdoor. Het vult, ze vindt het lekker en ik weet wat er in zit. En ook wel fijn toch, dat ze een eetlust heeft. Verbruikt ze lekker wat energie.
Hier is ook een groeispurt gaande denk ik. Eet sinds een paar dagen 3 broodjes als lunch, normaal 1, en dan krijgt ie 's middags nog iets van een koekje/rozijntjes/mandarijn maar als ie 's middags niet slaapt vraagt ie ook nog om een bakje komkommer met tomaatjes...een cracotte is misschien ook een optie.
Heel herkenbaar. Hier gaan er dagen voorbij waarin ik de hele dag hoo: mama ik heb aweeeeeer honger! Ik heb zo'n honger mama. Ik test vaak even of het echt is of trek in lekkere dingen. Dan vraag ik: wil je een boterham? en ja, soms eet hij die ook nog! Groeien, lekkere trek en ja het wakker zijn helpen niet mee..! maar hier ook altijd wat. Ik merk trouwens dat ik ze beter even goed kan vullen, dan elke keer een happie.
Hier ook gehad en ze is als een speer de lengte in gegaan. Hier eet ze oneindig veel komkommer en snacktomaatjes. Ik gaf er aan toe met gezonde dingen.
Misschien is het dat ook wel. Ze is een enorm bezig bijtje. Nu ze niet meer slaapt, speelt, rent en vliegt ze de middag door. Natuurlijk bouwen we ook rust momentjes in en lezen we smiddags zeker een half uur boekjes en af en toe kijkt ze een uurtje filmpjes maar merendeel van de tijd is ze lekker bezig. Daar zou ik ook trek van krijgen iig. Ik geef er maar gewoon aan toe. Jullie hebben me wel wat inspiratie gegeven wat betreft andere tussendoortjes. Niet dat wij ongezond eten, integendeel. Maar dat fruit etc. kan ik haar ook moeilijk 5 x per dag geven..
Die cakejes? Hoe maak ik dat? Ik ben geen bakwonder, maar vind dit eventueel ook wel leuk om samen met haar te doen en daarna op te eten!
En als je niet meer slaapt maar stiekem toch een beetje moe bent, heb je energie nodig om aan de gang te blijven. Extra eten dus!