hi meiden, hoe kiezen jullie de naam van jullie kindje? Ik vind het echt super lastig! Kijken jullie ook naar de betekenis van de naam, of het een top 10 naam is enzovoorts? Ben benieuwd hoe jullie kiezen!
Ik had een heel dik boek, voor de helft doorgekeken, niet gevonden... Top tien naam wilde ik per definitie al niet... Ik moet het toch meer hebben van namen die je op tv of in tijdschriften langs ziet komen.... Ik heb bij mij 1e zwangerschap ook gewacht tot ik het geslacht wist... En dat gaan we nu ook weer doen.... Succes in elk geval!! O ja let ook een beetje op of het niet raar rijmt ofzo....
Pfff, sja hoe zijn we aan de naam gekomen? Beiden vonden we dezelfde naam mooi en stoer, maar we hebben eerst allebei een top 5 voor onszelf samengesteld en hierbij hebben we ook wel in namenlijsten gekeken hoor. Uiteindelijk een top 3 van ons samen vastgesteld en er daar 1 uitgekozen. We hebben ook gekeken naar onze achternaam natuurlijk en of de afkorting niet raar zou zijn en of er geen gekke dingen van gemaakt konden worden.... Succes met t maken van jullie keuze, het is niet makkelijk in ieder geval
wij hebben de namen al een jaar... Zowel voor een jongen als een meisje, alleen het kindje ontbrak nog... Maar het lijkt erop dat die in ontwikkeling is
Mooi gezegd ! Dit was in ons geval ook zo. Meisjesnaam hadden we al voor ik zwanger werd. Ooit gehoord in Griekenland en we hadden beide zoiets van dit is DE naam. Eleny uitgesproken als Eeleenie en in het Grieks als L.N.ie aan elkaar. Succes ! Komt goed.
Ik vind de betekenis wel belangrijk, verder zal ik het denk ik ook nog wel moeilijk gaan vinden om een naam uit te zoeken. Helemaal jongens namen vind ik moeilijk. En het dan nog eens worden met je partner
Voor onze eerste dochter hadden we vrij snel een leuke naam bedacht. Toen zij er eenmaal was hadden we zoiets van... Nou als er ooit nog een meisje komt noemen we haar zo. Dit ook met mijn zus gedeeld, zij kreeg een dochter en 'pikte' de naam. Nu dus zwanger van ons tweede meisje, en hard aan het verzinnen. Het lijkt erop dat we de naam gevonden hebben, maar we balen nog steeds dat mijn zus haar dochter zo heeft genoemd
Hier de naam van mijn zoontje gekozen via de volgende route -manlief is fransman dus wouden graag franse naam (passend bij achternaam) -mijn broertje is overleden en ik wou hem graag benoemen maar niet vernoemen.. -een korte, stoere naam en het is geworden: Beau Angelos (roepnaam Beau) Vertaald: mooie engel het pastte precies! het is inderdaad iets wat je toekomt.. heel veel succes met kiezen!
Wij kijken naar de betekenis van de naam: het moet iets zijn wat we ons kind echt mee willen geven. Thirza heet voluit Thirza Sophie. Thirza betekent welgevallen/lievelijkheid/(innerlijke) schoonheid. Sophie betekent wijsheid. Nouja: wie zou dat z'n kind niet mee willen geven? Bovendien komt de naam Thirza in de bijbel ook voor in een verhaal waarin -heel vooruitstrevend voor die tijd- 4 dochters het vermogen van hun overleden vader erven. Een beetje emancipatie vond ik ook wel mooi Grappige is dat iedereen om ons heen ook zegt dat ze die naam helemaal waar maakt Ik geloof daar ook wel in, dat de naam die je kiest, als een zegen kan werken op het leven van je kind. Ik zou dus nooit een naam kiezen die ik qua klank leuk vind, maar die een vreselijke betekenis heeft. Verder kijken wij of de naam bij onze achternaam past: hoe het in z'n geheel klinkt. Meer eigenlijk niet. Ik ga me niet druk maken om de vraag hoe vaak een naam voorkomt, (maar toevallig is ook de naam voor ons tweede kleine dametje eentje die niet in de top 100 voorkomt ). Een naam is leuk of een naam is niet leuk, los van de vraag hoeveel anderen er zijn die de naam leuk vinden Oja, we kijken wel of er van een naam niet te gemakkelijk iets raars gemaakt kan worden, of dat er iets raars op rijmt Afkorten maakt mij niet uit, als het maar niks raars wordt
Wij wilden perse geen top10 naam. Ik dacht echt dat wij met de bevalling nog geen naam zouden hebben maar met een week of 36 kwam ik J.ulan ergens tegen. En dit was voor ons de naam, past ook echt bij hem (maargoed dat is altijd hihi)
De namen zijn gewoon op ons pad gekomen. Kylian is een soort bier van de heineken en dat vonden we leuk klinken. Toen zijn we verder gaan zoeken en bleek het een keltische naam te zijn en betekend man van de kerk. Kinley is een bitterlemon die verkocht wordt bij de hema. Vonden we erg leuk klinken voor een meid dus weer verder zoeken en wat blijkt ook een oude keltische naam die blonde viking betekend. Beiden maken ze hun naam waar Kylian is een echte denker en Kinley is een eerst doen en dan pas nadenken typje, een rauwdouwertje ( en in tegenstelling tot haar rode broer is ze ook nog eens blond )
Wij hebben gekeken naar alle inet namenlijstjes, en hebben los van elkaar namen bdacht die we leuk vonden. Deze dan naar elkaar whatsappen en reactie afwachten Wel heb ik bedacht of de naam past bij de achternaam, onze voornamen, geen gekke woorden van gemaakt kunnen worden, geen seriemoordenaar of typetje joran ofzo is en of het duidelijk is hoe de naam gespeld moet worden.o en aangezien wij een grote familie hebben natuurlijk gekeken of de naam niet al voorkomt, dr zitten al genoeg dubbele in de familie. "bijzondere" namen vind ik vaak bijzonder lelijk, namen als vlinder, apple, etc vind ik niks. Wij kwamen er al snel achter dat kort, stoer en hollands bij ons past
We hadden voor de eerste de namen al klaar liggen vanaf dat we elkaar 2 weken kenden. Een jongetje zou vernoemd worden naar de opa van mijn man, een meisje naar mijn moeder, maar dan wel met een eigen draai. Nu we een jongetje hebben, hebben we besloten dat we de combi van die jongensnaam en de oorspronkelijke meisjesnaam niet leuk vinden en dus zijn we opnieuw begonnen met nadenken. Ik neig ernaar om een "eigen" naam te maken, 2 traditionele namen die samen wat aparter zijn. Mijn man moet nog wennen aan de naam, maar ik ben verliefd. Voor een jongen moeten we heel hard nadenken, want de naam die we hadden is een top 50 naam. En eigenlijk vind ik dat al te veel. Ik vind het belangrijk dat een naam past bij de achternaam. De initialen moeten ook werken. Onze achternaam begint met een S dus een voornaam met een S vind ik wat onprettig bijvoorbeeld. Bij een tweede vind ik het ook wel belangrijk dat het bij de eerste werkt.
hier ook hetzelfde met de achternaam begint met een S. Wij wilde geen naam met een S. Verder is betekenis wel belangrijk, maar is niet het uitgangspunt. Meisjes naam had ik al. Mijn man had er ook 1 dat is van voor deze meid haar 2 namen geworden (iedereen in onze families hebben 2 namen.) Voor een jongen zijn we er nooit uit gekomen. We willen een redelijk zeldzame naam, maar wel goed uit te spreken. Het moet niet zo zijn dat mensen zich afvragen of we in een scrabble zak wat letters hebben gepakt en daar een naam van gemaakt hebben. Ook willen we dat de naam gewoon uit te spreken is en niet op 5 verschillende manier uitgesproken kan worden. Zie hier, een naam moet aan heel wat eisen voldoen en we moeten het alle 2 mooi vinden. Soms vindt de naam jou, zoals met de meiden naam, maar voor een jongen, zou ik echt nog diep moeten nadenken.....
Wij wilden namen waar ze hun hele leven mee vooruit kunnen. Geen schattige namen die leuk zijn voor een kind maar minder voor een volwassene (de wat vage leraar maatschappijleer die Valentijn bleek te heten staat mij nog als levendig en tragisch voorbeeld bij) en we wilden ook geen hoezegjedat??/hoeschrijfjedat??? namen, ik heb zelf aan het begin van elk schooljaar m'n naam kunnen verbeteren op klassenlijsten, leuk hoor. Betekenis en of het een beetje goed loopt met de achternaam (en nu met de tweeling met elkaar en die van hun zus) tellen ook mee. Dus tsja, zonder de top 10 lijsten ernaast gehad te hebben blijken we 3x op een top 10 naam uitgekomen te zijn. Lekker boeiend, wij vinden ze mooi, blijkbaar een hoop andere mensen ook dus zo beroerd zal onze smaak wel niet zijn
wij hadden hem ook ineens... zo.. door samen wt te brainstromen.. en, onze namen zijn niet veel voorkomend!!
Ik lees even mee. Wij zijn er ook nog steeds niet uit.... We hadden al jaren (10jaar) een naam die inderdaad naar ons toegekomen is en we beiden erg mooi vinden. Maar die naam komt al in de familie voor ondertussen. Nu vind ik dat niet erg, want we zien dat kindje of haar moeder bijna nooit. Maar mijn man wil het niet (is ook in zijn kant van de familie) Uiteraard begrijp ik die mening wel, maar stiekem vind ik dat nog steeds niet leuk. Ik vind nu namelijk geen enkele naam meer zo mooi.....
Tja... Een goede naam zoeken is moeilijk! Ik vind een aantal dingen belangrijk: - Het moet géén top 10 naam zijn. - De naam moet ook weer niet heel vergezocht zijn. Mag best uniek, maar niet vreemd. - Het moet niet te gemakkelijk verbasterd kunnen worden. De naam is de naam, geen verwarring mogelijk. - De naam moet passen bij achternaam. - Voorletters moeten geen gekke combi zijn. - Ik vind het zelf ook heel erg leuk om een eigentijdse naam te geven maar die wel te herleiden is. Zo is mijn naam afgeleid van de namen van mijn (over)grootouders. - Een mooie betekenis is een pluspunt. Maar vooral géén gekke betekenis. Verder is het natuurlijk zo dat smaken verschillen.. Ik hou zelf wel van een beetje klassieke namen. Een heel lijstje dus! Ik heb ondertussen een naam gevonden die aan alle punten voldoet. Was een hele bevalling haha..
wij hebben beide gewoon geroepen op het moment dat we iets zagen/bedachten: dus internet, tv, boeken, tijdschriften maar ook als we in de auto zaten onderweg of op de fiets of wat dan ook. En als we bij elkaar waren dan gaven we direct aan wat de ander ervan vond. EN zo hebben wij de namen gekozen. xx