Kraamweek van tweede kindje?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door ratatosk, 10 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Hoe gaat dat?
    Onze oudste zal 19 maanden zijn als de tweede geboren wordt en ik kan me niet voorstellen hoe dat dan zal gaan.
    Hoe ging het bij jullie?

2. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Mijn oudste was wel iets ouder, namelijk 2,5 (30 maanden). Hij beseft heel goed dat hij een zusje heeft en grote broer is. Hij vindt d'r geweldig!! Maar die eerste week was heel hectisch. Mijn oudste is een lichte slaper, dus de eerste nacht werd hij van elk huiltje wakker. Ze was erg misselijk dus huilde veel die eerste nacht. Waardoor we dus of bij de een of bij de ander stonden. Verder vond ik de avonden loodzwaar. De oudste die dan naar bed moest, de jongste die dan juist veel huilde en voeding moest. Alles tegelijk!! Inmiddels 7 weken verder en het loopt al bijna op rolletjes.

Wat wel zo is, is dat het allemaal veel makkelijker gaat. Je bent al zo gewend aan het moederschap.

3. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Onze dochter was 20 maanden. Ze keek na de geboorte in de wieg, en dat was dat :). Prima, een baby erbij, leek ze te denken.
    Wij hebben onze dochter gewoon naar de gastouder laten gaan op afgesproken dagen, en papa gaf haar verder de aandacht die ze nodig had. Ook de kraamzorg nam van mij een hoop over.

Ik was ook wat huiverig over hoe het zou gaan, maar na een dag was het alsof ik altijd boven had gewoont haha, en de baby er altijd al was.

4. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees even mee, nog niet helemaal aan de orde een tweede, maar lijkt me iig een uitdaging.
    Ik denk dat het slim is om voor de geboorte al wat nieuwe gewoontes in te bouwen.
    Dan bedoel ik zoals in vorige bericht, bedtijden en voedingstijden. Als papa de oudste naar bed doet, kan mama voeden.

Als de kleine gewend is dat mama 'm naar bed brengt, dat dus tijdig veranderen. Ook kan er dan minder makkelijk de link worden gelegd dat de (niet altijd leuke) veranderingen door de baby komen.

Om een warrig verhaal kort te maken, goed nadenken over nieuwe gewenste gewoontes en daar tijdig mee beginnen :D

5. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Layla was 14 maanden toen dani geboren werd, ze was erg nieuwsgierig, ze werd overal bij betrokken, het in bad doen gebeurde in onze kamer en layla keek mee vanaf het verhoogde bed.

Het was wel veel stiller qua bezoek, kaartjes en telefoontjes. Helaas schijnt dat allemaal minder te zijn als je een 2e kindje krijgt. Maar gaf we extra tijd om te wennen en genieten die eerste weken

6. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    hoi

kraamtijd van mij 2e kindje was gewoon KUT
    ik heb echt geen kraamtijd gehad
    ik heb tijdens mijn zwangerschap bekkeninstabiliteit gehad en dus moest van de fysio 1 week plat in bed blijven en de 2e week rustig naar beneden zitten en lopen geen huishouding doen
    en 3e week een straat je om doen en klaar
    dit had ik ook aan gegeven aan de kraamzorg met het intake gesprek
    ik moest ook eigenlijk in het ziekenhuis bevallen maar helaas haalde ik dat niet dus ben thuis bevallen op de bank binnen 3 uur
    dus ik was thuis
    ik moest dit echt even verwerken allemaal omdat het zo snel ging en hektichs ging
    veel naweeeenen gehad ook
    maar goed ik heb het overleeft dat betreft ben ik een harder en bikkel
    elke dag keer ik een andere zuster als kraamzorg
    ik had kraamzorg voor 7 dagen maar ik heb bij 5 dagen naar het kantoor gebelt met een klacht dat ik geen kraamhulp nodig meer heb
    ik had nix aan ze ze praten meer in die 3 uurtjes ze deden nix met mijn dochtertje van 2 jaar en 9 maanden oud
    mij lieten ze niet in bed wat ik moest doen
    ik heb ook het kraamhulp niet betaalt
    me dochtertje kreg met 5 dagen oud een hielprikje en ik ben naar buiten gegaan wezen winkelen terwijl een mederwerker tegen mij zei van prenetal van u moet ik bed legggen hoor ik zeg nee ik voel me goed
    me dochtertje is nu 6 weken oud en ben toevalig afgelopen zondag naar de dierentuin geweest ook daar zeiden 2 verschillde mensen van knap hoor na 6 weken al een hele dag in de dierentuin te lopen
    nou ben ik nou zo gek ? of zijn hun nou zo kleinzeerig ?
    maar goed ik had snel alles onder de knie met mijn 2 meiden
    lijkt net of de baby er altijd is geweest
    en moet zeggen onze kleine meid doet het ook prima snacht ook vanaf de geboorte al 23:00 laaste voeding en komt pas 5:30 uur weer
    nu krijg ze om 22 :00 uur de laaste fels en komt nog steeds om 5:30 uur
    ik heb nix te klachten dus ik kom goed door me nacht rust heen
    en me dochtertje van 2,9 jaar oud doet het ook goed
    ze is niet jaloers en vraag ook niet veel aandacht ze leef in de eigen wereldje ze vind het goed zo
    heel af en toe wilt ze haar zusje vast houden en dat is het dan
    ik had juist meer verwacht van haar dat ze ermee zou gaan tutten
    maar ik vind het goed zo

en kwa bezoek,kaartjes ,telefoontjes,belangstellingen is zeker minder met een 2e kindje
    ik vind dit best erg want of je nou1 of 2 of zelf 10 kinderen krijgt of heb het blijf een wonder
    als ik ooit maar denk het niet voor de 3e zou gaan stuur ik geen kaartjes meer naar buitenstaandes
    ben er klaar mee

succes !!!

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik had bij de tweede een super kraamweek. Ik ben de hele week in bed gehouden en verwend door de kraamhulp, terwijk ze ook het huishouden deed, voor mijn visite zorgde en mijn zoontje een boekje voorlas.

Hij is 2 dagen naar de gastouder geweest, en verder hebben de kraamhulp en papa prima voor hem gezorgd. Echt alles is me uit handen genomen. Heerlijk!

8. Dana

Dana Niet meer actief

geweldig he die peuters :D

ik lees ook graag mee, zit in dezelfde situatie ;)

9. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    daniel was niet echt jaloers, alleen op het badje! Zodra lydia daarin ging moest hij ook! Voor de rest was hij heel lief in die week, al merkte je wel na paar dagen dat hij weer tijd werd voor het normale ritme, zonder al dat bezoek. De eerste dagen soms bewust met daniel bij mij op bed liggen rusten smiddags, zodat hij ff echt alleen aandacht kreeg (en rust!) Dat deed hem wel goed

10. Dribbel32

Dribbel32 Bekend lid

27 mei 2011
    758
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier zit er 22 maanden tussen en ondanks dat mijn oudste een echt mamakind was, moest ze het toch echt een week bijna zonder mama doen!
    Ik moest in bed blijven vanwege een baarmoederverzakking en de oudste werd prima verzorgd door de kraamverzorgster, papa en de opa's en oma's. Natuurlijk heeft ze geholpen met badjes enzo en is ze er echt wel bij geweest, maar niet zoals ze gewend was!

11. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    De kraamweek was hier super vergeleken met mijn eerste kraamtijd.
    Overigens accepteerde onze peuter de kleine meid niet, en was het baby weg baby niet en ga zo maar verder.
    Dus dat was best lastig.

Ook als hadden wij de kleine in het bedje liggen toen we hem aan haar voorstelde, en ondanks alle voorbereidingen maar nu gaat het super en is hij super trots op zijn zusje ;)

Maar verder, ik beviel op vrijdag waardoor mijn man het weekend thuis was en de maandag, dinsdag ging hij gewoon weer werken en ik zag de ellende al beginnen maar het viel reuze mee!

De kraamhulp zorgde voor mijn zoontje, voor mij en de baby!
    Tevens ging ze om 11.00 met hem naar de speeltuin omdat hij even uit moest razen. En dit iedere ochtend.
    Ik kon als ik wilde heel de dag in bed blijven maar deed dit niet, smiddags lag ik wel even maar vaak met een boek.

Wel ging ons zoontje gewoon 2x in de week naar de gastouder zoals daarvoor, zodat hij niet uit zijn ritme gehaald werd.

12. adi

adi Niet meer actief

Misschien begrijp ik het niet zo goed, maar waarom was je kraamweek kut? Dat lees ik alleen in je eerste zin eigenlijk.
    En waarom heb je alleen 3uur pd kraamhulp genomen als je BI had? In die 3 uur kunnen ze inderdaad maar weinig doen met de oudste.

13. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Mijn oudste 2 schelen 19 maanden. De 3e en 4e schelen 20 maanden en de 4e en 5e schelen 18,5mnd.

Mijn zoon was meteen helemaal dol op zijn zusje, helemaal trots. Hij is zelfs onbedoeld bij de bevalling geweest. Madam kwam nl een heel stuk sneller dan verwacht, kreeg onverwachts persweeën onder de douche en de papa en vk zaten beneden thee te leuten, dus moest wel roepen waardoor hij wakker werd. Ik weet zo niet meer zo goed hoe de kraamweek was, is ook al 10 jaar geleden ;) Maar ik voelde mijzelf heel goed en hij was dol op zn zusje. Ze is een dag voor mijn verjaardag geboren, die hbben we ook nog gewoon gevierd.
    We hadden toen kraamzorg, eerste 2 dagen 8 uur, dan 2 dagen 6 uur, vervolgens 2 dagen 4 uur en de laatste 2 dagen 2 uur. Ze heeft toen wel het eea met mijn zoon gedaan maar vooral huishouden ed.

Toen nr 4 werd geboren hadden we hele leuke kraamhulp die ook veel met nr 3 deed en ervoor zorgde dat papa ook rust kon nemen. Zij was ook meteen dol op haar zusje. Ze werd ook overal bij betrokken.

En nr 5, nu 3wk, meiden beide dol op hun zusje. De kraamverzorgsters waren super. Die brachten ook de kids naar school en creche.

We hebben wel de kids gewoon steeds in hun ritme gelaten, dus gewoon naar de creche / psz laten gaan.

Mijn laatste kraamweek was heerlijk! Ik heb 12 dagen kraamzorg gehad en heb deze keer echt goed bij kunnen komen.

14. redchevy

redchevy Actief lid

23 aug 2010
    199
    0
    0
    zuidholland
    ik lees ff mee, ben heel erg benieuwd. Mijn dochtertje is nu 14,5 maanden en ik ben over 3 weken uitgerekend van numero 2:D

15. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Hier was mijn 2e kraamtijd ook veel en veel relaxter. Wel 2 kraamverzorgsters gehad, maar die waren allebei super! De laatste vrouw kende ik nog, want die kraamde altijd bij mijn moeder hihi.

Bij Fabiënne werd ik ingeleid met 38 weken omdat ik tijdens de zwangerschap aan de anti depressiva moest. Liever had de gyn, het anders gezien omdat ik bij Dinand een KS had gehad vanwege stuitligging. Dan willen ze liever niet inleiden i.v.m. opnieuw scheuren van het litteken.

Afijn, de hele bevalling ging supersnel. 8 uur vliezen gebroken, 9 uur het infuus erin en 10.43 uur is ze geboren! Ik moest 2 dagen in het ZH blijven omdat ze wilde kijken of Fabiënne afkickverschijnselen had van de AD die ik slikte. Gelukkig had ze nergens last van!

Eenmaal thuis kreeg ik een schat van een vrouw. Was wat ouder, had begrip voor de hele situatie, vertroetelde mij, mijn man en Dinand enorm. Was altijd bezig met Dinand als ze even niets te doen had. Dat is echt iets wat ik enorm fijn vond! Fabiënne moest toen ze 6 dagen oud was, terug naar het ziekenhuis. Ze had flinke spruw en wilde daardoor niet drinken. Dat in combinatie met de warme dagen, wilde ze haar 2 dagen ter observatie houden.

Na 2 dagen mocht ze weer mee naar huis, en kregen we de dag erna dus een bekende kraamverzorgster. Een enorme kwek, super gezellig en erg leuk (maar wel vermoeiend haha).

Dinand en Fabiënne schelen 16 maanden met elkaar. Dinand moest de eerste paar dagen niets van Fabiënne afweten. Hij vond het maar raar en eng, zo'n klein kindje. Hij had wel belangstelling hoor, maar zolanghet maar van een afstandje was. Maar zijn eerste reactie was zo mooi (zal foto toevoegen!) Maar na een week was het ijs gebroken, en wilde hij alleen maar kroelen en kusjes geven. Echt zo leuk/mooi om te zien.

16. MommyLoves

30 okt 2011
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mn dochter ging een week uit logeren bij opa en oma. Hier ging t in precipe wel gewoon goed. Toen mn dochter terug kwam wende ze snel aan de nieuwe situatie. Ik had haar dan ook er heel erg op voorbereid voor zover dat kon. Na de bevalling zo veel mogelijk betrekken bij de verzorging en proberen om meer aandacht aan haar te besteden. Dit ging vrij goed, omdat de kleine weinig aandacht nodig had.

Even dacht ik dat ze jaloers zou worden maar gelukkig was dat nooit t geval geweest! Wat ook erg slim is om te doen is om namens de baby een kadootje te geven, vaak pakt dat goed uit! En wat ook erg belangrijk is, is dat het kindje extra vertroeteld wordt. De mijne kreeg allemaal kadootjes van haar ooms en tantes enzo, dat was echt super! Misschien kun je dat ook bespreekbaar maken met je familie, dat ze daar rekening mee houden voor zover het mogelijk is om het aan te geven want het is natuurlijk ook wel raar om om kadootjes te vragen haha.

Toen ze thuis kwam mn oudste, was het wel ff tijdcrisis omdat ik moest wennen aan 2 kinderen, maar dat ging in precipe al vrij snel goed. Je leert er mee omgaan en hoe je het beste je tijd moet indelen. Natuurlijk moet je heel wat vrije tijd die je met je 1e had opofferen.. maar ach dat nemen we maar voor lief he!

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vond het wel zwaar de eerste tijd. Mijn man moest meteen weer aan het werk, familie was er niet en de kraamzorg wilde niks met mijn dochter doen omdat dit niet in haar takenpakket zat. Was dus constant met haar bezig. Bij de volgende zal het vast net zo gaan, denk niet dat ik het bed ga zien.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Misschien andere kraamzorg aanvragen? Ik ben gewend (als kraamverzorgende) juist veel met de kindjes te doen.
    Ik laat ze helpen met de verzorging van de baby, kindjes van rond 2,5 vinden het vaak leuk om te mogen helpen schoonmaken, lees boekjes voor, wandelen, etc.

19. mroos

mroos Niet meer actief

Hier een geweldige kraamweek, morgen is de kraamhulp er voor het laatst. Dit is prima, we zijn er klaar voor, maar ze heeft het geweldig gedaan.
    Ontzettend veel verstand van borstvoeding en verzorging(ik heb veel geleerd terwijl ik er toch echt al 1 heb rondlopen..), erg stipt met rusttijden, waardoor we gedwongen werden onze rust te pakken, heel leuk met mijn oudste zoon, fruitcoctails als we(ook voor mijn man) 's middags klaar waren met rusten, etc..

Het was echt genieten(en voor mij weer heel anders dan de kraamweek bij mn eerste, dat was verschrikkelijk..)

20. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wat een ontzettend lekker mannetje is dat! En wat kijkt hij blij naar de tweede spruit. Echt superlief <3

Deel Deze Pagina