De laatste electriciteitsrekening was bij ons echt absurd hoog. Normaal gesproken hoefden we nooit of nauwelijks bij te betalen, En nu een bedrag van 450,- (nadat de betaalde voorschotten er al vanaf waren!) over 5 maanden tijd! We zijn eind januari dit jaar verhuisd. We hebben in het begin dus met klussen wel redelijk wat aparatuur gebruikt, wat duur schijnt te zijn. Ook hebben we in maart een grote electrische boiler laten plaatsen 150 liter. (daar komt al ons warme later nu dus vandaan, voorheen stookten we met stookolie (mazout) dus daar gebruiken we wel meer elektriciteit mee. Weet alleen niet hoeveel zo'n ding verbruikt, hij staat wel op economisch ingeschakeld. Ook hebben we nu vloerverwarming in de badkamer, in het vorige huis niet. Voor de rest doen we nauwlijks meer als in het vorige huis, ik let er ook goed op dat ik niet verspil en heb bijna overal spaarlampen. Ik ben me dus wel rot geschrokken van die rekening. Is er een mogelijkheid om er achter te komen waar de pieken in je energie verbruik liggen? Navragen bij je maatschappij? Iemand langs laten komen die alles naloopt? En alle besparende tips zijn ook welkom! Wil nl liever niet meer zo'n rekening.
Dan zou ik die vloerverwarming maar uitschakelen, die krengen vreten stroom, paar sloffen zijn goedkoper.
Ja is dat zo? We hebben hem nu in de zomer wel uit hoor, maar wist ook niet dat dat zoveel kostte. Bedankt voor je tip! Op naar de sloffenwinkel dan maar a.s. winter
Komt ook doordat je de extra kosten van het begin niet hebt kunnen spreiden over een heel jaar, maar opletten kan nooit kwaad natuurlijk. Bij ons is de meterstand nu ook opgenomen, ben benieuwd naar de afrekening..
door vloerverwarming bespaar je wel weer op je gasrekening omdat je als je warme voeten hebt het sneller warm hebt waardoor je dus automatisch minder stookt. Wist niet dat dat zoveel elektra scheelde.
wij moeten 787,00 bij betalen is ook associaal en zo veel extra hebben we naar onze mening helemaal niet verbruikt.
@ Sjalleke Hoop dat ie meevalt. Zijn altijd rot kosten vind ik. @ Ingrid Ja wat je zegt klinkt idd wel logisch. Maar de thermostaat hangt bij ons in de woonkamer. Als de gevraagde temperatuur bereikt is stopt de brander meteen, dus dat zal voor de badkamer denk ik niets uitmaken... Snap je? (Ja klinkt wat ingewikkeld maar we hebben dus geen gas. Maar stookolie) @ Shenoby Oh meid wat een rotbedrag! Over hoeveel tijd is dat?
was over 1 jaar. we schijnen ontzettend veel gas verbruikt te hebben. zal ook wel kloppen hoor,wij wonen in een bovenwoningen en hebben een tijdje geen onderburen gehad. en 3 keer een paar weken in het ziekenhuis gelegen daarna is het dan thuis zo ontzettend koud! helaas is het inderdaad een enorm bedrag,maar ja betaald worden moet het toch
Er schijnen speciale kastjes te zijn die je tussen je apparaat en het stopkontakt kunt plaatsen zodat je kan zien hoeveel stroom zo'n apparaat nou precies verbruikt. Heb het zelf 3 jaar geleden gehad, bleek de thermostaat van een (nogal oude) koelkast stuk te zijn en een tijd op volle kracht te hebben gewerkt... Ik schrijf tegenwoordig elke maand de meterstand op zodat ik het verbruik een beetje in de gaten kan houden en kan zien of mijn maandbedrag nog wat klopt zodat ik aan het eind van het jaar niet voor verrassingen kom te staan.
@ Roelie Wat een handige tip van dat 'kastje'! Hoe kom je aan zo'n apparaat? De meterstand elke maand even opschrijven is ook een goeie tip, ga ik doen. Bedankt! @ Shenoby Ja betaald moet het idd Maar tis wel zuur.
vraag het ff aan mijn man hij werkt er mee boiler 150 liter is heel veel electra en je vloerverwarming ook. daarbij is electra ook weer duurder geworden en hoe staat t met je cv ketel?
ja zal wel meutig klinken hoor maar ik schrijf altijd de 1e van de maand mijn meterstanden op. zo zie ik precies hoeveel ik elke maand aan water gas electra gebruik. ik heb het ook van de afgelopen jaren in mijn computer staan zo zie ik precies wat een beetje mijn verbruik is. ik heb ook een aantal dingen ingevoerd om minder te verbruiken spaarlampen,waterbed 1 graadje kouder,cv niet zomaar hoog zetten,lampen uit waar je niet bent wasmachine op 30 graden i.p.v 40 ja zo zullen er vast nog meer tips zijn
Heb je elektrische vloerverwarming? Wij hebben ook vloerverwarming maar dan met waterleidingen wat verwarmd door de aarde, verwarmd iets langzamer maar verbuikt bijna niets, weet niet of jij dat ook hebt? Elektrische vloerverwarming komt bijna niet voor, meestal is het waterbasis verwamrd door de ketel. (vriend zit in de bouw en in de vloeren/timmeren/elektra) Als je wel alles elektrisch hebt kost dat handen vol met geld, maar dit komt echt amper voor, dus denk niet dat het aan je vloerverwarming ligt, als je normale met waterleidingen hebt, kost het niet zo veel.
@ Mirell Thanks super als je het eens wilt navragen! @ devilschase Ik denk het dus wel. We hebben gewoon zo'n pakket vd gamma. Zelf gelegd. Het ligt wel iets verder uit elkaar als in de boekjes, maar is dus wel hartstikke electrisch
hier ook zo hoor we hebben geen nieuwe elektrische aparaten, maar toch een kwart meer verbruik? We hebben nu een daltarief genomen, zodat we het verbruik in de nachtelijke uren doen (wassen, vaatwasser) en in het weekend. We houden de stand bij en het verbruik neemt iets af. vloerverwarimng hebben we al sinds 4 jaar uit staan. Die verbruikt idd veel stroom en gas in ons geval.
Hoop dat dit je ook kan helpen. 23-05-2008 Energierekening met 10 euro per maand omhoog De energierekening van de Nederlander wordt vanaf 1 juli gemiddeld 10 euro per maand duurder. De dure olie dwingt de energiebedrijven Essent, Nuon en Eneco de prijs voor gas te verhogen. De recordhoge olieprijs, boven de 130 dollar per vat, werkt door in de gasprijs door de koppeling van die prijs aan de prijs van olie. Indirect werkt de prijsstijging ook door in de prijs van geproduceerde elektriciteit. Bij de energiebedrijven Nuon, Essent en Eneco gaat het variabele tarief voor gas 15 procent omhoog. Bij Nuon gaat ook het elektriciteitstarief 3 procent omhoog. Bij Essent is dat 6 procent. Eneco blijft elektriciteit leveren tegen het bestaande tarief. Dit blijkt mogelijk omdat het bedrijf zelf geen elektriciteitscentrales exploiteert maar elektriciteit inkoopt bij derden. Die prijzen liggen tot begin volgend jaar vast. Wij hebben ivm dieren, onze energierekening extra omhoog gegooit, zit met 2 personen op bijna 185 euro per maand wat wij betalen. Een tip, ook jij kan je energierekening verhogen per maand, aan het einde van de jaar krijg je je geld wat jete veel betaald heb terug. Wij horen officieel rond de 120 euro te zitten, gemideld 60 tot 65 euro per maand te veel en dat keer 12, mooie bedrag wat we terug krijgen. Moet ik er wel bij zeggen, wij hebben 2 wasmachines erop draaien,een lappie die veel aanstaat en we hebben een daltarief in het weekend
Hoi, Het je een nieuw huis gekocht of huur je? Wij hebben een koophuis en moesten na een paar maanden ook behoorlijk bijbetalen. Maar ze hadden gewoon het hele jaar gerekend, dus ook de periode dat de vorige bewoners er nog inzaten (die het maandbedrag vrij laag hadden staan). Die waren met z'n vijven en wij nog maar saampjes en dat scheelt behoorlijk. Was niets aan te doen. Ik heb het maandbedrag flink omhooggegooid en krijg nu ieder jaar iets terug.
@ cam Moet hier ook eens uitzoeken of het mogelijk is om een dag- en nachtmeter aan te schaffen. Zal zo eens op de site kijken. Gek dat het ineens zoveel meer is... @ Tinus Koop. Maar de standen kloppen wel hoor. Is goed gegaan met overschakeling vd oude bewoners op ons. Ons maandbedrag gaat na deze faktuur automatisch omhoog. Is per maand even slikken, maar beter als een hoog bedrag in 1 keer achteraf @ Alecia Thanks voor je info. Woon wel in Belgie, dus weet niet hoe de cijfers daar zijn. We hebben trouwens wel een aanvraag ingediend om naar een andere leverancier over te stappen, en dan voor 3 jaar vast ipv variabel, omdat hoogstwaarschijnlijk de prijzen toch weer fors omhoog zullen gaa. Wow jullie hebben wel een heel hoge maandlast zeg! Maarja idd beter als de 'verassing' achteraf
Dat is ook de reden geweest dat we het bedrag flink omhoog hebben gegooid. Beter een spaarpotje dan dat je je spaarrekening moet plunderen....
Heb je het nu puur en alleen over de electra rekening of zit er bij jullie ook gas bij? Ik heb namelijk zo'n akkefietje gehad met onze oude gasmeter... Die heb ik laten vervangen toen wij 8 maanden in dit huis woonden omdat het wieltje zo irritant piepte. 4 maanden later kreeg ik de eindafrekening van het eerste jaar, en of ik even 1100 euro bij wilde betalen... Toen ik de rekening eens goed ging bekijken zag ik dat we volgens de oude meter gemiddeld 100 kuub per maand aan gas verbruikt hadden terwijl dat met de nieuwe nog geen 11 kuub was... Bijna 10x zo weinig! Na met de Nuon overlegd te hebben (met vaak heen en weer bellen) mochten we de rekening van het volgende jaar afwachten en zouden ze het dan verrekenen. Dat hebben ze gedaan en uiteindelijk hoefden we "maar" 300 euro bij te betalen... Nog een klap geld, maar wel de moeite waard van zo vaak bellen.. Overigens was die 1100 euro niet alleen gas maar wij verbruikte ook iets meer electra als de vorige bewoner... De Nuon vertelde ook dat ze eventueel je meter kunnen nakijken maar daar moet je dan wel voor betalen. Als er een fout in zit krijg je dit terug, anders is het voor eigen rekening. Bij ons konden ze de meter niet meer nakijken omdat deze al vernietigd was... Maar zelfs de Nuon vond het verbruik achterlijk hoog.. . Edit: Dit jaar hoefde ik trouwens maar 70 euro bij te betalen..