Hoi hoi, Ik werk via PGB en heb net de belastingdienst gebeld om te vragen hoeveel ik precies moet afdragen van mijn brutoloon als ik volgend jaar aangifte doe. Dat is voor mij 33% van mijn maandloon, plus 5% over mijn bruto jaarloon voor de zorgverzekeringswet. Dus ik ben mooi op schema, leg iedere maand 40% opzij. Maar bestaat de belastingvrije voet nog? Er staat me iets van bij dat je tot een bepaald bedrag geen belasting hoeft te betalen maar pas over wat je daarboven verdient. Bestaat dat nog?
Sorry, even nieuwsgierig... Je werkt VIA pgb?! Werk je als freelancer in de grafische sector? Volgens mij moet er op de site van de bd toch wel te vinden zijn of de belastingvrije voet nog bestaat?
Ah, verwarring... Pgb is mijn pensioenfonds, ik dact dat we collega's waren Maar pgb is idd nog een andere afkorting....
De belastingvrije voet bestaat inderdaad nog en is opgebouwd uit de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Hij zakt helaas ieder jaar een beetje maar bedraagt nu nog zo'n 5.500 euro.
ik weet het exacte bedrag niet maar ligt inderdaad rond 5500 euro. betaald de werkgever jouw rechtstreeks? misschien eens aankaarten dat betalingen en dergelijke ook via de sociale verzekeringsbank kan? ik werk via pgb bij een oudere dame. zij heeft de hele administratie uitbesteed aan de SVB. dit is gratis. ze hoeft alleen urenbriefjes op te sturen en ik krijg via de svb uitbetaald. belasting is er al vanaf gehaald. als ik ziek ben dan moet ze de svb bellen en dan regelen die het verder met mijn ziektegeld en zo. aan het einde van het jaar regelen ze alles qua jaaropgave enz. voor beide partijen erg handig. zij hoeft zich niet bezig te houden met betalingen en belasting en dergelijke en ik hoef er niet aan te denken dat ik geld apart moet zetten.
maar die 5 % zorgverzekeringswet moet je wel betalen, ook al verdien je minder dan 6000 euro per jaar. die 33% komt wel te vervallen als je onder de 6000 euro blijft. je kunt trouwens een voorlopige aanslag programma voor 2012 downloaden via de belastingdienst.nl en dat invullen! maar niet versturen natuurlijk..
Oké nog 1 vraagje: Ik krijg al maandelijks mijn voorlopige teruggaaf 2012 uitbetaald. Zit daar die belastingvrije voet al bij inbegrepen?
Waarschijnlijk is dit de heffingskorting. In dat geval verminderd dat inderdaad je belastingvrije voet.
Oké nu snap ik er helemaal niks meer van haha! Mijn inkomen blijft toch hetzelfde? Ik word toch niet benadeeld omdat mijn heffingskortibg al wordt uitbetaald? Morgen nog maar eens bellen geloof ik.