wie doet dat ook? in het begin toen voelde dat zoo ontzettend raar..bijna tegen stom aan omdat hij in mijn ogen toch niks begreep dus waarom zou ik uitgebreid lopen kletsen met hem? maar nu heb ik er spijt van dat ik dat niet heb gedaan want sinds een paar maanden praat ik dus echt veel met ons zoontje vooral voordat hij naar bed gaat doe ik even van het dagje zit er weer op voor jou je hebt leuk gespeeld, goed gegeten, geslapen gelachen gehuild enz enz (dat zeg ik dan niet hoor dat enz enz) en leg hem vervolgens uit dat hij nu lekker naar bed gaat zodat hij morgenochtend goed uitgerust is om weer leuk te kunnen spelen. en als er iets anders voor de volgende dag op het schema staat dan zeg ik dat ook. ik bereid hem dus elke keer voor op wat er gaat gebeuren..en dat de hele dag door als we boodschappen gaan doen leg ik stap voor stap uit wat we gaan doen, even eten schone broek wat drinken schoentjes aan wannttt we gaan straks naar buiten. ik merk ik heel goed dat hij begrijpt wat ik hem vertel alleen nog niet veel terug kan zeggen. als ienieminie baby lijkt het me heel rustgevend en vertrouwd als mama/papa met hem/haar praat. of zien jullie dat anders in en denken jullie van..nouuu zij is knetter
ik praat al vanaf dag 1 met mn dochtertje, ze zegt pas sinds dat ze 11 maanden is wat terug, maar dat mag de pret niet drukken De belangrijkste voorwaarde om taal te leren is dat taal aangeboden wordt. Dus nee, ik vind je niet knetter, het is gewoon heel verstandig. Hier werkt het iig, ze is nu 2 en er komen hele volzinnen uit.
wat je al zegt van: ik ga je nu aankleden, ik doe nu je broek aan. Dan kun je er straks ook een spelletje van maken, waar moet je broek, waar zijn je voetjes en waar is je buikje bv.
nou .. toen ik nog geen moeder was kletste ik ookal de hele dag tegen mn kat Das nog veel gekker! Maar ik praat ook heel veel tegen mn kindje, hardstikke gezellig, en hij praat in zijn taaltje ook lekker terug!
Hier ook lekker kletsen vanaf dag 1.. Ik vind dat heel erg belangrijk zelfs. Sowieso is het al rustgevend voor een pasgeboren baby, je stem is nl in je buik ook goed te horen! En het is toch heerlijk.. Heb soms hele verhalen tegen haar hoor! En soms brabbelt ze lekker terug!!
hihihiih leuk hoor dat jullie dat ook doen. ik voelde me een beetje voor lul eingelijk maar goed dat kon me niks schelen, ik brabbelde maar gewoon verder. en het is nog leuk ook want hij praat nu leuk terug..dan wel in zijn eigen taal met af en toe een bestaand woord ertussen. maar ik zal het straks zeer zeker ook vanaf dag 1 bij zijn zusje doen.
hier klets ik ook de hele dag met mijn meisje, ik denk er hetzelfde over als tulip? als ze de taal wil leren moet ze het ook toegereikt krijgen.. ik klets zelfs in de AH tegen haar van zo nu even dat pakken en dan even daarheen, spruitjes pakken, hoeveel banaantjes zullen we meenemen?? krijg genoeg gekke gezichten maar ik heb er piep aan!!!
Ik heb het altijd automatisch gedaan, en ik zie nu het resultaat: een super kletsende dreumes! Niet dat het alleen daardoor komt hoor, maar het helpt wel, ook boekjes lezen.
hier een baby die volgens mij gek van mij wordt whahah. Hij zit me soms echt aan te kijken van wat zeg je nu weer? De hele dag praat ik tegen hem aan. Ik vertel aan hem wat ik ga doen, wanneer ik het ga doen hoe ik het ga doen. Dan zingen we nog de hele dag liedjes en nog erger: regelmatig liggen we samen in een deuk (tycho ligt sinds een week in een deuk als wij lachen). Dus ik lach af en toe heel hard om niks en dat vindt hij geweldig en schatert dus vrolijk mee. Ik denk weleens wat zouden de buren van me denken als ze me eens zouden horen. Vanmiddag was ik bij de slager en praatte ik ook tegen Tycho en Tycho was lekker terug aan het "praten". Er was en man die me heeeeeel vreemd aan zat te kijken hahaha. Ach ja waarom niet? Ik vind het gezellig en hij blijkbaar ook en indd als er geen taal wordt gebruikt, kunnen ze het ook niet leren toch? xxxx
Ik praat ook vanaf dag 1 tegen mijn zoontje. Mensen kijken me vreemder aan als ze me horen kletsen tegen de poezen of mijn paardje.
Ik praat volop tegen de kleine! Ik deed dit al vanaf ik wist dat ik zwanger was. Ik vertelde over onze dagen, over de leuke en minder leuke dingen! Toen de kleine er was, was het wel een beetje wennen, want ineens kon ik de kleine echt bij naam noemen. Nog steeds voel ik me er ontzettend goed bij om lekker te kletsen. Ik vind het gewoon echt ontzettend gezellig en dus blijf ik lekker alles zeggen en uitleggen en kletsen we er samen op los! (bij de kleine is het brabbelen, nog geen woorden hoor!)
Ik praat van mezelf al veel dus ook tegen mn zoontje vanaf het begin zei ik eigenlijk alles al. Ik zing ook dus zingen doe ik ook heeel erg veel, zong ook al veel voor hem toen hij nog in mn buik zat. Nu praat ik ook de hele dag tegen hem, als we buiten lopen of in de winkel en stel ook gewoon vragen aan hem ook al zegt hij nog niks terug. Vindt het wel gezellig en misschien stimuleert het hem op een gegeven moment om eindelijk eens te gaan praten
Hi Dames, Nee, ik vind je niet gek, ik vind het meer dan gewoon om tegen mijn kind te praten. Ze is nu bijna 9 weken en vanaf dag 1 praat ik tegen haar. Kan me eerlijk niet voorstellen dat je dat niet zou doen. Ze zal nog weinig snappen van wat ik eg, maar ik denk dat er meer aankomt dan we vermoeden. Mijn zoon praat pas meer dan een paar woorden sinds hij 2.2 maand is, veel praten en extreem vele lezen heeft volgens mij dus niets te maken met hoe vroeg of laat het kind praat.
Ik vond het tijdens de zwangerschap en in het begin wel wat 'vreemd' aanvoelen, omdat je nog weinig zichtbare reactie terug krijgt. Inmiddels l*l ik de hele dag de oren van zijn hoofd en hij dus ook bij mij, hahahahaha. Hij kletst enorm veel en ik merk ook dat hij wat heeft aan mijn uitleg van bepaalde dingen. Als hij iets niet mag, niet snapt, onze dagindeling, etc. Het zorgt ervoor dat hij een stuk gemoedelijker is dan wanneer ik hem niks vertel!
Ik heb tijdens mijn zwangerschap niet tegen de baby gekletst maar sinds ze geboren is babbel ik de hele dag met haar en ze vindt het prachtig. Maar ik hou me wel in als ik met haar in de AH sta
Is zoooooooo belangrijk! Dus vooral mee door gaan. Gelukkig doen de meeste ouders dit al vanaf de geboorte uit hun zelf. Maar soms moeten ouders daar even op gewezen worden, door bijvoorbeeld de kraamverzorgster. Niet iedereen krijgt dat van nature mee, maar dat geeft helemaal niets. Die papa's en mama's zijn vast weer ergens anders heel erg goed in. Ikzelf ben ook zo'n kletskous. hi hi hi
Wij hebben het hier vanaf de eerste dag gedaan, alles wat wij doen zeggen we dan ook tegen het kleintje, idd. melk drinken, verschoond worden enz enz. Ik praat tegen me meisje in het nederlands en mijn man in onze "moedertaal" omdat we haar wel tweetalig (later nog meer talen erbij) willen opvoeden. ze is nu bijna 4 maanden en merk echt dat ze het leuk vindt, op het moment dat wij gaan praten begint ze echt te brabbelen en te lachen.
Ik praat ook veek tegen mijn dochter en als ik niet tegen haar praat, praat tegen de hond.. Beiden kunnen me dan echt heel verwonderd aan zitten kijken..
Ik klets al wat af vanaf de geboorte, over welke kleren we aan zullen trekken, over het weer buiten, wat we moeten verzinnen om te eten 's avonds, maakt niet uit wat, ik babbel wat af. En ook in AH, als ik loop te wandelen, noem maar op. Kan me helemaal niets schelen wat anderen er van vinden. Ik praat ook tegen de hond en de kat hoor, wel wat minder, maar die praten uiteraard ook nooit terug en dat maakt me niet uit. Gezellig toch?
Vanaf dag 1 hebben we tegen onze baby gekletst, is toch ook gezellig? Vooral simpele dingen: wat gaan we doen, veel complimentjes geven enz. Nu is hij 3,5 en zijn spraak is heel erg goed. Qua uitspraak, woordenschat en zinsconstructies is hij voor op schema. Wil niet zeggen dat dat perse door mijn geklets van de eerste tijd komt, maar ik denk dat het zeker heeft geholpen.