16e op wachtrij voor basisschool. Nog kans?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Lt20, Jan 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Hallo,

We waren eruit, dus we dachten 'ff' onze dochter in te schrijven.

Ze staat als 16e op de wachtrij! Voor schooljaar 2014-2015.

De kleuterbouw bestaat uit 6 groepen 1-2.

Wie heeft er ook op een (lange) wachtrij gestaan en kon uiteindelijk toch beginnen?

Ik kan echt geen andere basisschool bedenken die overal bij aansluit :(.

2. gien

gien Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    sorry geen ervaring maar wat vervelend zeg! ik ga nu pas voor N een kijkje nemen op de school (heb al wel even gevraagd of ik nog op tijd ben) en een gesprekje houden met de directeur en ze is 3 jaar en 2 maanden... hoop voor je dat ze alsnog terecht kan! gelukkig duurt het nog even!

3. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Ik kom jou ook overal tegen haha!

Is de wachtlijst de reservelijst?? Wat voor school zoek je?
    Z gaat dalijk naar de Jenaplan school hier, lijkt me super. Al is dat voor jou misschien net wat te ver...

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

16e, dat is een halve klas. Een hoop scholen schrijven alleen in als je aangeeft nergens anders ingeschreven te staan. Ik vrees daarom dat de meeste kinderen ook echt naar deze school zullen gaan. Er zal vast wel iets afvallen ivm verhuizen enzo maar 16.... Ben bang van niet. Wellicht hebben zij het beleid een extra klas te openen als ze er 1 vol krijgen. In dat geval hoop ik dat er nog een hoop kindjes zich zullen aanmelden.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat zei de school zelf? Misschien beginnen ze volgend jaar weer een extra kleuterklas, dan maak je natuurlijk ineens wel veel meer kans.

Maar 6 kleuterklassen, jeetje wat een enorm grote school zeg! :$

Wij gaan de oudste pas (of nou ja, ik vind het al ;) ) dit najaar inschrijven, maar op de school die wij op het oog hebben is zeker wel plek.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wat zegt de school zelf?

En hoe zit het met inschrijvingen in de regio, mag je op meerdere scholen inschrijven, want dan is de kans dat er meer wegvallen.

Hier hebben ze vanwege zo'n halve extra klas een extra groep begonnen.

7. Coortje

Coortje Niet meer actief

Is een school niet verplicht om een kind aan te nemen?

8. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Haha inderdaad!

Ja het is de reservelijst.

We willen haar eigenlijk naar de basisschool doen waar T. en ik allebei op hebben gezeten (lang het jbc dan weet je wel welke ik bedoel), dit komt qua opvang echt goed uit. Dan hoeven ze maar 1 dag naar het kdv/ naschoolse opvang.

Gaat ze bij ons in het dorp naar school dan moet ze 3 dagen naar de naschoolse opvang + N. moet dan 1 dag naar het kdv en dat kost netto € 425,-! :$

Op zich is de afstand tot jou het probleem niet, het probleem is echt de naschoolse opvang die zoveel geld kost..

9. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Ik had gisteren de directeur gesproken en hij kan geen plek voor haar garanderen. Ik heb hem naar ons telefoongesprek nog gemaild met de vraag hoeveel leerlingen er voorgaande jaren nog zijn doorgestroomd vanuit de wachtlijst.

Het is inderdaad een grote school er zitten bijna 500 leerlingen.

Heb echt de hele nacht lopen piekeren :(

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Alleen reguliere openbare scholen. Maar soms is er lokaal dan nog de regeling dat een kind op een andere openbare school in de buurt geplaatst mag worden.

11. twinkle star

Alleen openbare scholen mogen geen kinderen weigeren omdat zij subsidie krijgen van de gemeente.

12. twinkle star

Bedenk wel dat het voor kinderen veel fijner is om in hun eigen omgeving op school te zitten.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,910
    3,935
    113
    Eh subsidie van de gemeente? Waar is dat??

Het is gewoon het principe van de openbare school hoor... wettelijk vastgelegd en zoals het op iedere school zou moeten zijn..

Niks niet subsidie. Ja geld per kind waar de leerkrachten van betaald worden, even heel simpel uitgelegd, maar dat geld komt gewoon van de overheid.
    De christelijke/katholieke scholen krijgen 'subsidie' van de kerk, dat is heel wat anders.

14. twinkle star

De overheid zal elke gemeente geld geven voor scholing maar in onze stad bepaald de gemeente de hoogte van de subsidie per school. Hier hebben ze aangegeven dat daarom een school geen leerlingen mag weigeren.

Andere scholen krijgen idd geld van de kerk, op is op heel kort door de bocht gezegd. Ook heeft de gemeente hierdoor geen invloed op de inschrijvingen.

15. Lt20

Lt20 Niet meer actief

In onze straat wonen geen kinderen + ze kan (als ze zou willen) 4 dagen per week naar schooltijd met kindjes afspreken. Dus ik zie daarin eigenlijk geen problemen. Ook zit in onze buurt geen middelbare school en rondom die basisschool staan 4 middelbare scholen.

16. twinkle star

Hier zie ik met vriendjes van mijn zoon die ver van school wonen dat het lastig is vrienden thuis te maken omdat alle vriendjes op school zitten en wel met elkaar kunnen spelen na school. Hierdoor is 1 vriendje heel regelmatig bij ons.

Zelf zat ik ook in een hele andere wijk op school en heb dit als niet prettig ervaren misschien dat ik er daarom zo'n tegenstander van ben.

En ja..... Middelbare scholen, dat duurt in jullie geval nog zo lang. Misschien wonen jullie dan al wel heel ergens anders. Bij ons in de wijk is ook geen middelbare school daar moet onze zoon volgend jaar een half uur voor fietsen maargoed dan hebben we het over kinderen van 12 die al veel zelfstandiger zijn dan een kleuter van 4.

17. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    volgens mij niet als er een andere basisschool in de buurt zit waar je kind ook naar toe kan!

18. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Je mag inderdaad maar bij 1 school tegelijk inschrijven dus ik denk niet dat je kind dat gaat halen. Ik zou elders gaan inschrijven.

Het gaat ook snel dat inschrijven.. Mijn oudste kan ook niet naar mijn (toen) eerste keus, en ik heb hem 21 maanden voor hij 4 wordt ingeschreven. Uiteindelijk is dat maar goed ook want hij blijkt meer structuur nodig te hebben dan gemiddeld en nu denk ik dat klassiek onderwijs daar beter bij past dan de enigzins vrije school die ik eerst wilde.

19. Bri

Bri Niet meer actief

In deze regio zit er vrij veel verloop op de wachtlijsten; er wordt relatief veel verhuisd en er is een zó grote keus in scholen dat mensen nog wel eens van gedachten veranderen. Hoe dat bij jullie is, ik zou het niet weten.

Wij hebben onze zoon ingeschreven voor zijn school toen hij 3 was (ongeveer 10 mnd voor startdatum school). Hij stond toen bovenaan op de wachtlijst. Ongeveer 2 mnd later kregen we bericht dat ze hem konden plaatsen.
    Ze gaven toen aan dat er net na de schoolvakantie de meeste mutaties doorkomen.

Ik zou het echt vragen op school, en dan heel duidelijk erbij zeggen dat je ze er niet op vast zult pinnen, en ze er niet op aan zult spreken als het toch anders blijkt. Intussen wel informeren bij je school van 2e keuze, hoe je hem daar nog op kunt krijgen.

Overigens is dit een openbare school, die wel degelijk kinderen op de wachtlijst zet. Kan wel zijn dat ze moeten accepteren, maar als de school vol is, is hij vol. Je kunt toch niet verwachten dat ze er nog even 50 kinderen bijproppen? Er zijn ook andere openbare scholen vlakbij, uiteindelijk kan je kind altijd ergens terecht.

20. Ranja

Ranja Actief lid

Aug 11, 2009
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons zoontje stond ook ingeschreven in 2 scholen en stond bij allebei op de wachtlijst. Het wachten duurde wel lang maar kon uiteindelijk terecht bij beide scholen. Het kan dus maar dat hangt inderdaad van de school af. Succes

Share This Page