Ja dat snap ik ook niet helemaal samen met je post hierboven. Ze geeft aan het niet te willen, dan moet je het toch ook niet zo doen lijkt mij?nee mag, als dat kan, toch welzeker bepalen hoe je aan je einde komt.
Ik ben ermee eens dat het woord doodgemarteld een beetje onnodig is en deze situatie. Harder dan nodig is.
Ik vind het ongepast dat een hoogbejaarde, die aangeeft te willen leven op zo'n wrede manier aan haar lot wordt overgelaten. Zoals ik al schreef, ik vind dit een duidelijk teken van hoe fout het in Nederland gaat. Ook als je hoogbejaard bent, ook als je stervende bent heb je recht op een goede behandeling (goede palliatieve zorg) en hoor je niet op zo'n onnodige manier te lijden!
Ik heb dit één keer in mijn omgeving mee moeten maken, nooit meer. Geloof, me, het woord is niet misplaatst.
Sorry hoor , mijn oma KAN niet meer drinken! Slikken gaat namelijk niet meer. Zij is niet bij bewustzijn dus ze maakt niks bewust meer mee. Ze heeft hier zelf toestemming voor gegeven , zou zij dit niet op deze manier gedaan hebben zou ze gestikt zijn. Dus denk dat dit de beste manier is om haar te laten gaan. En ook vind ik het erg ongepast, en absoluut niet netjes hoe jij de dingen verwoord.
Dat jij hier zo instaat is prima, ieder heeft hierin een ander standpunt. Maar ik vind het misplaatst jouw heftige mening te plaatsen in een topic wat iemand geopend heeft die haar oma gaat verliezen. Jouw heftige reacties voegen in dit geval niks toe aan haar vraag en zullen alleen maar vervelend vinden komen. Als jij jouw mening over dit onderwerp wil geven prima, maar open dan een eigen topic ipv zo'n verdrietig topic hiermee te vervuilen.
Er worden fouten gemaakt ja maar volgens mij weten de medici en familie in dit geval heel goed wat de situatie is, beetje ongepaste ongevoelige reactie in deze topic... Ik had m'n vader toen nog een slokje drinken gegeven maar hij stikte er half in, vreselijk gezicht...daarna mochten we z'n lippen nog wat bevochtigen met een wattenstaafje...maar ze ligt nu wel al rustig?
Sorry Fleur, maar uit je eerste bericht begreep ik dat je oma dit niet wilde! En morfine is niet het beste middel in dit soort situaties omdat het het lijden kan verlengen. Sterven kost tijd Morfine gebruikt voor verborgen euthanasie - Nieuwsuur.nl
Twinkle Star, dit onderwerp gaat me na aan het hart! Het is ontzettend verdrietig om een familielid te verliezen. Het is nog pijnlijker als je iemand zo moet zien worstelen en lijden. Dat is iets wat ik me heel erg aantrek.
Het gaat er toch helemaal niet om wat wij vinden ... Ts vraagt tekst en uitleg geen mening! TS hoe gaat het nu met je oma? Heel veel sterkte
Lijkt mij nou niet een topic om een discussie te starten over mofine gebruik. De arts die in dit geval de morfine heeft voorgeschreven zal niet willen en wetens iemand willen laten lijden. Dat jij dit ook eenmaal hebt meegemaakt wil niet zeggen dat je nu ervaringsdeskundige bent op dit gebied. Ik hoop dat je oma snel de rust kan vinden om naar gene zijde te gaan en dat jullie met zijn allen terug kunnen kijken met een tevreden gevoel!
Als het je zo aan je hart gaat dit onderwerp, dan laat je je kwetsende reactie's achterwege waarmee je zelf ook weet dat je ts er alleen maar meer verdriet mee doet. Juist als je weet dat het ontzettend verdrietig is om een familielid te verliezen zet je dit soort dingen niet neer in een topic waar iemand steun kan gebruiken. Ik lees uit haar zin dat haar oma niet wil sterven. Maar ze is stervende, hoe rot ook. Nu kan ze sterven volgens ts zonder morfine dat ze stikt of met morfine dat ze rustig heen gaat. Stikken lijkt mij pas een martelgang. Heel veel sterkte ts!
Gecondoleerd met je oma! Verdrietig voor jullie, hoop dat rustig is ingeslapen. Ik wens je veel kracht en sterkte toe en een mooi en waardig afscheid.
Las deze reactie maar wat voor reden jij ook mag hebben dit kan je niet zo maar neer zetten. Echt niet. Hoop dat jij je excuus nog aanbied aan t.s. En beseft dat je zo iets niet kan neer zetten.