Misschien een gekke/stomme vraag, maar kun je je baby ook onbedoeld 'pletten' in je buik? (Waarmee ik bedoel dat als je zit, of naar voren of naar de grond buigt om iets te pakken bijv., waarbij je bovenlijf dus dichter naar elkaar gaat - heeft de baby dan nog genoeg ruimte in je buik?) Reden dat ik het vraag: ik heb vrij veel buikpijn, en heb het idee dat het erger is als ik zit (Hoe of waarop maakt nietuit), of als ik bijv iets wil (op)pakken, of opgekruld in bed lig. Maar ook als ik zacht tegen mn buik duw is het wel gevoelig. En ik merk dat als ik rechtop zit, de baby heel laag (net boven mn schaambeen) raar schopt, terwijl als ik lig hij bij mn navel veel rustiger en anders beweegt. Vroeg me af of hij zich misschien dan niet prettig voelt.. (Misschien moet ik er wel even bij zeggen dat ik blaasontsteking heb (gehad?, nog even laten checken), en dat ik bij een bekkenfysio loop ivm te veel spierspanning bij mn bekken/stuitje. Maar in principe zou blaasontsteking over moeten zijn en de buikpijn is heel anders dan de pijn in mn stuitje/onderrug. Dus lijkt me niet dat het daar van komt? (En ja, buikpijn heb ik al bij elke controle aangegeven bij de vk, maar kwam er op neer dat ik urine moest laten nakijken. Durf nu niet goed meer erover te blijven beginnen..)
Nee, je baby zit goed ingepakt in je buik en je kan hem niet pletten Er zit ook nog vruchtwater om de baby heen zodat hij lekker veilig zit. Toch kan je baby wel vinden dat hij niet genoeg ruimte is. Ik sliep nog regelmatig op mijn buik aan het einde van de zwangerschap en als kleine man dan vond dat hij niet genoeg ruimte had dan werd dat wel even duidelijk gemaakt (dmv schopjes). Ik zou het trouwens wel gewoon bij de verloskundige aangeven, zij is er ook om jou gerust te stellen. Ze vindt het waarschijnlijk echt niet vervelend als je er naar vraagt.
Ik slaap 34 weken zwanger van een tweeling nog half op mn zij half naar mn buik gerold, dus nee, je plet je baby niet hoor! Wellicht heb je een heel gevoelige baarmoeder en banden. En die blaas ontsteking kan flink hardnekkig zijn in de zwangerschap ja!