Halo iedereen, Ik heb van mijn verloskundige te horen gekregen dat ik me best laat inenten tegen Tetanus en Hepatitis B, als ik deze nog niet gehad heb. Ik vertelde haar dat ik het eerst moest gaan nakijken op mijn vaccinatiekaart omdat ik het me niet meer herinnerde. Hierop staat dat ik mijn Hepatitis B vaccinatie in 2008 heb gekregen, en Tetanus vaccinatie in 2010. Ik heb ze dus alletwee gehad, maar ik vraag me af of deze inentingen nog steeds inorde zijn... of is er teveel tijd over gegaan en moeten ze hernieuwd worden? Ik heb er geen idee van om de hoeveel jaar dat eigenlijk zou moeten... Ps: Ik woon in het buitenland, ik weet niet of men in Nederland/Belgie deze vaccinaties nodig acht tijdens de zwangerschap.
Aan 30w kreeg ik een Boostrix injectie. Dat is voor kinkhoest, tetanus en difterie. Van hep b of andere werd niet gesproken (België).
Wat ik op Google vind is dat Hep B levenslang goed is wanneer hij aanslaat en Tetanus 10 jaar goed is. Beide zouden bij jou dan nog gewoon goed moeten zijn. Bij mij hebben ze er helemaal niks over gevraagd maar, weet niet in hoeverre het wordt nagekeken tijdens het eerste bloedonderzoek. (NL)
8 jaar geleden gaven ze dit in elk geval niet in NL. Ik heb beide vaccinaties nog nooit gehad en is ook niet voorgesteld door de VK toen.
Tetanus werk 10 jaar. Hoelang Hepatitis B werkt is afhankelijk van hoeveel vaccins je daarvan hebt gehad. Als je de hele reeks van 3 hebt gehad ben je 25 jaar beschermd. Dan hoef je beiden niet te halen. Overigens raad ik vaccineren tijdens de zwangerschap af. In elke bijsluiter staat dat het effect op de ongeboren baby niet voldoende onderzocht is. Er is dus te weinig bekend of het schadelijk is voor de baby of niet.
In het buitenland wordt over het algemeen meer gekeken naar de titerwaarden in je bloed. Ook in Duitsland wordt dit aan het begin van de zwangerschap gecontroleerd, oa rode hond wordt bekeken. Indien nodig wordt je bij-geënt.
Dit is nog steeds zo. Ik heb hep B vaccinaties gehad, maar dat is omdat ik in de gezondheidszorg werk. Dit waren er 3, dan wordt de titer bepaald om te kijken of je genoeg antistoffen hebt. Zo ja, dan minstens 25 jaar, maar waarschijnlijk levenslang beschermd. Tetanusvaccin werkt 10 jaar, dus die heb je niet nodig.
Hier komt geen prik in mijn zwangere lijf.. Wat een onzin.. Die ziektes komen allemaal bijna niet eens meer voor.. En tetanus? Hepatitus? Verdiep je er in en je weet dat het onzin is om hiervoor te prikken.. Ook voor rode hond.. Is alleen schadelijk eerste weken zwangerschap en ze willen prik pas later zetten.. Wat is dan nog het nut?(als vaccinaties überhaupt zin hadden)
Eefje, dat is wel heel kort door de bocht! Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg, dus komt hep B veel voor. Daardoor ben ik ingeënt. Maar er zijn ook echt nog wel andere landen waar het veel voor komt. Waar woon je ergens? Hep B wordt afgeraden om tijdens de zwangerschap te vaccineren, dus zou dit niet doen!
HepatitisB is 100 keer besmettelijker dan HIV! En komt echt nog wel voor, alleen weten veel mensen dat niet.
Hepatitis B komt zeker voor, maar loop je enkel op door seksueel contact met iemand die besmet is of wanneer jouw bloed in contact komt met besmet bloed. Je loopt dus een klein risico wanneer je in de zorg werkt (wanneer jij bijvoorbeeld een open wondje hebt en dat komt in contact met het open wondje van een ander en die ander is toevallig besmet met Hepatitis B) en je loopt een risico wanneer je onbeschermde seks hebt met besmette personen of wanneer je tattoos laat zetten in een tattooshop die de hygiëne niet zo serieus neemt of wanneer je drugs gebruikt en naalden deelt. Als je seksueel contact alleen bij je eigen partner houdt (en die geen HepB heeft) en je niet in de zorg werkt, enkel goede tattooshops bezoekt (of helemaal niet) en geen drugs spuit is de kans om besmet te worden met Hepatitis B behoorlijk klein. Ik heb me zelf laten inenten tegen Hepatitis B toen ik in een ontwikkelingsland waar het veel voorkomt met kinderen zou gaan werken, tenslotte vallen kleine kinderen weleens en zou ik regelmatig kleine open wondjes moeten verzorgen daar, dus dat risico wilde ik niet nemen. Achteraf bleek ik ook van de inenting zelf enorme bijwerkingen te krijgen waar ik een jaar voor nodig heb gehad om er weer bovenop te komen. Ook iets wat je moet afwegen, inenten is ook niet zonder risico's. Nog één ding om te overwegen: Hepatitis B is vervelend en kan lang blijven hangen, maar niet dodelijk en de kans op blijvende schade is heel klein. Als ik zelf destijds meer informatie had gehad had ik me denk ik niet laten inenten tegen Hepatitis B. De bijwerking van het vaccin was in mijn geval erger dan de ziekte zelf.