Dag dames Ik ga binnen enkele weken naar de huisarts op controle en zal mijn vraag daar sowieso ook stellen, maar vroeg me af of er ondertussen dames zijn die hier hun ervaringen kunnen delen. Ik zit namelijk met het volgende. Tijdens de zwangerschap van ons eerste kindje heb ik last gekregen van hele hoge bloeddrukken en dit is niet meer weg gegaan na de bevalling. Geen zw-vergiftiging gelukkig maar werd goed in de gaten gehouden. We zijn nu enkele maanden later en met medicatie is het goed onder controle. (Van 180/130 1 week na de bevalling naar 120/70 nu enkele maanden later). Hij is wat aan de lage kant zelfs nu (gisteren zelfs opeens 111/63), daarom binnenkort naar de huisarts om het te bespreken of er mag afgebouwd / geminderd worden. Ik neem Sevikar = olmesartan medoxomil (40mg) + amlodipine (5mg) 1 x per dag. Wat bij een nieuwe kinderwens? Dan moet ik wellicht een ander soort medicatie gaan nemen (of geen meer?). Maar zou je dan van zodra je die andere medicatie neemt terug mogen zwanger raken? Of moet je rekening houden met een bepaald aantal weken of maanden dat je dan nog niet zwanger mag raken? Tot je lichaam de nieuwe medicatie goed verdraagt / bevestigd wordt dat de bloeddruk voldoende onder controle blijft / de huidige volledig uit het lichaam verdwenen is? Het zou handig zijn om te weten of er rekening moet gehouden worden met een bepaalde wachtperiode of niet zodat ik dan niet teleurgesteld word dat de kinderwens nog x aantal tijd moet uitgesteld worden als je eenmaal beslist hebt dat een tweede kindje welkom is Elke dag uitstel voelt dan aan als een eeuwigheid denk ik. Er is nu nog geen kinderwens hoor, maar tegen het jaareinde zal het wel beginnen kriebelen wellicht.
Dat middel wordt in elk geval afgeraden tijdens de zwangerschap. Dus dan zul je een ander middel moeten gaan nemen. Als je pas eind van het jaar misschien er weer voor wil gaan, heb je mijns inziens tijd genoeg om goed ingesteld te raken op andere medicatie.
Ik gebruikte ook bloeddruk medicijnen die niet samen mocht met een zwangerschap. Ik had met de gyn afgesproken dat wanneer de wens er was om langs de huisarts te gaan en over te stappen op medicijnen die wel samen mag. Paar maanden wachten om te kijken of ik goed was ingesteld en daarna konden wij er voor gaan. Uiteindelijk is het anders gelopen en ben ik per ongeluk zwanger geworden met de medicijnen niet samen mag. Ben toen gelijk bij de huisarts geweest en overgestapt op andere medicijnen.
Afspraak maken bij de huisarts om je om te laten zetten. Voor zover ik weet mag deze medicatie beide niet. Is natuurlijk niet te voorspellen hoelan tijd nodig is om je stabiel in te stellen.
Afspraak maken bij de huisarts om je om te laten zetten. Voor zover ik weet mag deze medicatie beide niet. Is natuurlijk niet te voorspellen hoelan tijd nodig is om je stabiel in te stellen. Hou er wel rekening mee dat de medicatie die wel mag vaker bijwerkingen geven dan de nieuwe soorten .ook normaal gezie meerdere keren per dag inname. Ik ging van 2 soorten 1 X daags naar 4x dd 1 soort en een andere 3 X dd waarbij er ook nog steeds echt 6 en 8 uur tussen moest zitten.
OK, bedankt. Zal ook rekening houden met wat de huisarts zegt. Ik las hierboven iemand die zei 'paar maanden wachten en zien hoe het werkt'. Daar vreesde ik dus voor. Had gehoopt om nieuw soort medicijn op te halen bij de apotheek die wel OK was bij zwangerschap en de dag erna te stoppen met de pil bij wijze van spreken Maar het zal dus iets 'geplander' moeten gebeuren allemaal wellicht.
Mijn zusje gebruikt ook medicatie vanwege "standaard" te hoge bloeddruk. Bij haar is op voorhand al vastgesteld welke medicatie zij mocht gebruiken ivm de aanwezige kinderwens (ook nog op termijn, aangezien ze toen net een jaar samen was met haar partner) maar zij heeft toen direct medicatie voorgeschreven gekregen die zonder al te veel problemen samen kon gaan met een eventuele zwangerschap. Pas wanneer hun kinderwens vervuld is, zal zij overstappen op andere, modernere medicatie. Dus mijn advies zou inderdaad zijn om nu al over te stappen op medicatie die wel samen kan gaan met een zwangerschap en daar alvast op ingesteld te geraken.