Hallo allemaal! Heeft iemand van jullie ervaring met de POP-poli in het Lucas Andreas ziekenhuis in Amsterdam? Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn. Mijn ervaring is namelijk niet zo geweldig (en dat is eigenlijk nog zacht uitgedrukt ), ben beniewd of er mensen zijn die dit ook zo hebben ervaren. Even een korte uitleg: De POP-poli is voor mensen die zwanger zijn of willen worden en in het heden of verleden te maken hebben gehad met psychische problemen. Ik ben er zelf heen geweest omdat ik advies wilde, ik heb een periode gehad waarin ik erg depressief was (gelukkig heb ik mijn leven inmiddels op orde hoor, zo stabiel als een rotsblok ). Alleen tijdens het gesprek heb ik totaal niet de ruimte gehad om mijn vragen te stellen en kreeg ik al bij binnenkomst een label op mijn voorhoofd geplakt. Ze hebben totaal niet gekeken naar mijn huidige situatie en een advies gegeven dat totaal niet bij mij past (hier is zelfs mijn huisarts heel boos over). Daarnaast hebben ze in hun evaluatie flinke fouten gemaakt.Zo stond er bijvoorbeeld in mijn historie dat ik al een kind zou hebben (kan me toch echt niet herinneren dat ik die gebaard heb ). Inmiddels heb ik klacht ingediend. Heb je ervaringen, positief of negatief, shoot! Gr. Cybi
Ja, ik heb ervaring met de POP-poli. Inderdaad zijn ze wat slordig zo af en toe. (Zo stond er in de brief die ze schreven naar mijn huisarts dat ik rookte, wat niet zo was.) Ik ging erheen voor advies voor ik zwanger werd omdat ik antidepressivum slik. Een maand of twee geleden voor het laatst geweest. Inmiddels had ik therapie afgebouwd, maar onder meer op hun aanraden, antidepressivum niet. Zij vonden ook dat ik maar beter weer in therapie kon gaan. Het voelde een beetje of het zo ging: ik zeg: ik voel me erg goed. zij zeggen: wacht maar. Dat zeiden ze natuurlijk niet echt, maar ze wilden heel duidelijk wel een vinger aan de pols houden. Wat ook wel te begrijpen is, vanuit hen bezien. Helaas heb ik niet veel keus. Door de AD die ik slik, heeft mijn baby een kleine kans op ontwenningsverschijnselen. Om die eventueel te ondervangen raden ze mij een klinisch kraambed aan. Dus ook al ben ik niet helemaal tevreden met de gang van zaken, ik ben wel blij dat deze poli bestaat. Ik vind het belangrijk voor mijn kind.
Oke dat is heel duidelijk! Lijkt erg op mijn ervaring, het gaat goed met me... 'wacht maar want....' Ik heb succesvol mijn AD afgebouwd eind 2008, ben er nu een jaar af. Maar van hun moest ik nu alvast preventief weer aan de medicatie. Beetje vreemd, maar goed het gevoel dat jij omschrijft herken ik heel erg goed. Ik heb inmiddels een klachtbrief gestuurd en ik heb ook excuses gekregen.
Da's dan wel weer netjes... Tja, zoals ik al schreef heb ik niet echt de keuze, dus probeer ik er maar een beetje positief in te staan. Fijn dat je bent afgebouwd! Ik heb het al een aantal keer geprobeerd en steeds lukte het niet. Had me er toen maar bij neergelegd dat ik waarschijnlijk zwanger zou worden met medicatie. Ben dus toch wel blij dat er zo'n instantie bestaat die er tenminste verstand van hebben.