18mnd: schoppen & te zwaar om te tillen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jalea, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik word er helemaal gek van... sinds zijn broertje geboren is, is mijnoudste van 18mnd erg bezig met negatieve aandacht vragen. ik begrijp het wel, hij is het centrum van zijn universum, en dacht dat hij dat bij ons ook altijd zou blijven :) en nu moet hij vaak wachten, zien dat zijn broertje een fles krijgt en hij niet (vooral de fles is hij erg jaloers op), moet mama-tijd opeens delen...
    ik vind het vooral erg lastig dat hij tijdens het luier verschonen steeds probeer me te schoppen, en dan ook echt gericht en heel hard. als hij me raakt heeft hij de grootste lol. hij is erg sterk voor zijn leeftijd en ook nog eens een flinke boy van 12,5kg.

    daarnaast kan hij best goed lopen maar loopt natuurlijk altijd de kant op die ik niet wil ;) dus ik moet hem vaak tillen en ook de trap op tillen, maar met zijn 12,5kg en mama's niet zo fitte lijf, kan ik hem met de grootste moeite nog net op 1 arm tillen. eigenlijk kan het gewoon niet, maar ik kan hem niet met 2 armen tillen omdat ik ook graag de trapleuning vast wil houden, hij heeft namelijk de vervelende gewoonte om totaal onverwachts opeens zijn hele bovenlijf achterover te gooien en naar het plafond te gaan staren! je valt dan dus bijna samen van de trap af als je de trapleuning niet vast hebt.
    ik probeer hem zelf trap te leren lopen maar dat is nog niet zo'n succes, en ik heb ook niet altijd de tijd om er 20minuten over te doen om de trap op te lopen...
    ook buiten het traplopen om kan ik hem niet met 2 armen tillen, want hij duwt zich dan ineens van je af, of word helemaal wild omdat mama's haar heel dichtbij komt of hem raakt (hij heeft opeens een haar-fobie :) word hysterisch als hij mijn (lange) haar voelt of heel dichtbij zijn hoofd is, een elastiekje erin helpt enigzins, maar hij blijft heel moeilijk doen)

    wie heeft er tips om hem het schoppen af te leren, en een handigheidje met tillen?
     
  2. chacha

    chacha Fanatiek lid

    20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Lynn heeft dat ook een tijdje gedaan, het gerichte schoppen (en met zwangere buik is dat niet altijd even veilig)

    Ze ging dan echt voor de reactie van (dus negatieve aandacht vragen). Wat ik deed, was haar resoluut van de commode af tillen en zeggen dat ik haar zo niet ging verschonen. Verder ook geen grote reacties zoals boosheid en gewoon negeren en wat anders gaan doen (iets opruimen ofzo) Meestal draaide ze dan wel snel bij.
    Afleiden wil ook nog wel eens werken....geef hem iets wat hij erg leuk vindt tijdens het verschonen

    Lynn kon op die leeftijd snel en goed de trap oplopen als ik haar gewoon vasthield aan haar handen, ze stapte dan zelf naar boven.

    Succes ermee
     
  3. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    het afleiden met iets werkt idd ook wel goed maar soms heeft ie zo'n dag... dan wil hij gewoon nieyt afgeleid worden. ik probeer het idd te negeren en heb hem ook wel eens teruggezet in bed/box en idd niet verschonen, maar wat ik lastigvind (en dat weet hij natuurlijk inmiddels haha), wat doe je als je net halverwege een poepluier bent en hij dan niet meer te handhaven is op de commode......?

    dat traplopen gaat hier idd ook wel es goed aan de hand, maar vaak laat ie zich ineens op zn kont vallen, zo van doe het maar lekker zelf, ik loop niet verder hihi
     
  4. Suzanne75

    Suzanne75 Fanatiek lid

    8 mrt 2007
    1.662
    0
    0
    Heb geen tips voor je helaas maar wou alleen even kwijt dat mijn zoontje 8,5 maand is en al ongeveer hetzelfde weegt (10,6 kg met 7 maanden)... En hij loopt voorlopig nog niet dus ik til me ook een breuk!

    Sorrie, was even off-topic maar wilde het toch even kwijt...
     
  5. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik kan me voorstellen dat je als net bevallen mama zo'n 12 kilo wegend kereltje nogal zwaar is..

    Besteed je ook nog ergens echt tijd aan alleen de oudste? bijv als je man 's avonds thuis is en op de jongste "past". Dat jij even met de oudste kunt spelen?
    En misschien van het verschonen ook proberen een leuk ik-en-jij momentje te maken. Even een geintje met een speeltje, vrolijk een liedje zingen, of zo?
    Maar het is een lastige leeftijd met uitproberen en frustaties (ik wacht nog rustig af ;) )

    trapkruipen doet mijn zoontje al wel, het duurt wel even, maar hij wordt met de keer vlugger..
     
  6. Dushi

    Dushi Niet meer actief

    En als je 'm laat helpen? Het is maar een idee hoor, maar hij kan op verschillende manieren 'helpen' natuurlijk.

    Ik geef bv Vera een extra luier en zeg dan dat ze me kan helpen haar poepluier af te doen....

    Voordat de kleinste aandacht krijgt, eerst met hem iets ondernemen. Hoeft niet lang te duren, maar zeg 'm dat je daarna iets met de kleine moet doen.

    Sterkte.
     
  7. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik probeer hem idd zoveel mogelijk te laten helpen, hij helpt ook altijd met kleren aan- en uittrekken enzo. geef hem altijd iets in handen, maar hij heeft vaak zoiets van ja leuukkk die sokken/knuffel/whatever, maar nu ga ik fijn schoppen ;)

    ik probeer idd om ook echte 1-op-1momenten te creeeren, idd als papa thuis is als ik hem naar bed breng of in bad doe oid. daar geniet hij erg van. maar voor alsnog helpt het niet in het verminderen van z'n leuke peutergedrag ;)
    hou m'n hart vast als ie echt 2 is :) :)
     
  8. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Mijn oudste had dat ook toen de 2e kwam.
    Wilde ook opeens een fles. Ga ik niet moeilijk over doen, dus gaf hem ook en fles als de kleine dat kreeg. Gaat vanzelf wel weer over.
    En wat dragen betreft, ons meisje is ook zo lekker beweeglijk, ik draag haar vaak op mijn heupen en heb zo 1 hand vrij om andere dingen mee te doen.
     
  9. marsab

    marsab VIP lid

    6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    En misschien kan hij ook meehelpen om zijn broertje te verzorgen!
    Samen de fles geven, is dat misschien een optie?
    En samen in bad doen, helpen wassen, verschonen (luier laten pakken o.i.d.) Zodat hij zich nuttig voelt en dé grote broer!
    Veel positieve feedback geven -> complimentjes etc.

    Blijft hij negatief doen, dan zou ik het gedrag negeren....en juist rustig blijven.
    Misschien daarna dingen vragen (opdrachtjes geven) als: wil jij dit voor mama/ je broertje weggooien?
    Wil jij samen met mama de fles geven...
     
  10. fioontje

    fioontje Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    onder de koude douche zetten ........... heb ik 1 keer gedaan, nu hoef ik daar alleen nog maar mee te dreigen.
    meestal zeg ik eerst dat vervelende jongetjes naar bed moeten, maar als dat niet werkt zeg ik dat ik hem weer onder de koude kraan ga zetten, dan is hij meestal lang genoeg rustig om hem weer schoon te krijgen en aan te kleden :)
     
  11. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    de positieve benadering, laten meehelpen, etc allemaal geprobeerd maar voor alsnog nog niet heel erg effectief. tis ook wel lastig dat hij nog niet begrijpt dat hij niet met zn volle gewicht op zn broertje kan leunen, ogen uitprikken niet echt de bedoeling is, etc. hij bedoelt het soms heel lief maar doet zn broertje dan echt flink pijn. dus dingen als laten helpen met de fles dat is nog geen succes.

    onder de koude kraan.. hhmm.... dat vind ik dan wel weer een erg heftige maatregel (vooral omdat mijn moeder dat vroeger ook deed, en ik er totaal niet van onder de indruk was haha, toen had ze wel een probleem... want wat doe je dan :D)
     
  12. Carmen11

    Carmen11 Niet meer actief

    haha dat onder de koude kraan deed mn pa ook altijd bij mij :confused:
    dat weet ik nog goed was echt heel naar :eek:
    maar ik besefte niet waarom dat gedaan werd :rolleyes:
    dus het hielp niet.. sielige ikke;)
     
  13. fioontje

    fioontje Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    ik had hem onder de douche gezet omdat hij een enorme ontplofte plakpoepbroek had, doe ik wel vaker, maar omdat hij die keer vreselijk vervelend was heb ik gewoon niet gewacht tot het water warm was maar meteende kraan erop gezet :D dat was dus alleen op zijn billen, niet helemaal.
     

Deel Deze Pagina