Hee dames Ik ben me aan het verdiepen in hypnobirthing. Lijkt me prachtig, maar ik ben soms ook nog wel een beetje sceptisch... Ik ben nu het boek van Marie Mongan aan het lezen en ik begrijp al wel dat deze methode niet gaat werken zolang ik sceptisch ben. Dus, om het positieve in mij te versterken ben ik op zoek naar succeservaringen met hypnobirthing! Wie heeft er een mooi inspirerend verhaal om te delen? Die hoor ik graag. Verhalen over pijn en andere negatieve ervaringen, of meningen van hen die dit te zweverig vinden mogen achterwege blijven. Allemaal prima, maar mijn doel hier is juist om mezelf te omringen met positiviteit!
Ik ben ook bezig met het boek, we starten de cursus in augustus! Nog geen ervaring dus, maar ben wel heel benieuwd! Het boek issoms erg Amerikaans, beetje tel sell en veel dingen gaan hier gelukkig al heel anders. Mijn vk zei er zeker achter te staan, ze heeft een paar stellen gehad die de cursus ook hebben gedaan en zij hadden er allemaal iets positiefs uitgehaald zei ze. Ga jij ook de cursus volgen of hou je het bij het boek?
Ik ben bevallen 'met hypnobirthing' (ik heb het boek drie keer gelezen, vond het een prachtige methode, de cursus heb ik niet gedaan). Wat mij ook heel erg hielp is het kijken van hypnobirthing fimpjes op youtube! Daar staan echt prachtige filmpjes, wauw.. dat geeft echt vertrouwen en moed! Mijn beide bevalling waren geweldig mooi en bijzonder (beide thuis in bad en zonder complicaties, zelfs geen scheurtjes oid). Ik zou het zo nog 100 keer willen doen! Uiteindelijk komt het er gewoon op neer, welke methode je ook gebruikt, dat je begrijpt hoe je lichaam werkt en daar vertrouwen in hebt en op het moment dat de bevalling begint alles kunt loslaten en je volledig kunt overgeven aan alles wat komt. Hoe minder spanning, hoe makkelijker de bevalling meestal. Succes!
Bedankt voor jullie reacties! Nonie, ik snap wat je zegt over het tellsellgehalte van het boek soms. Daar loop ik ook wel eens tegenaan! Maar aan de andere kant: als er toch één land is waar ze je optimisme kunnen verlopen, is het Amerika wel! Dus het is ook juist wel goed! Wij gaan geen cursus volgen. We hebben vorige zwangerschap de Samen Bevallen cursus gevolgd en vooral mijn vriend vindt het daarmee wel mooi geweest. Snap ik ook goed. Dus ik ga het ook proberen met zelf lezen en oefenen. En jij? Bloembloem, dankjewel voor je ervaring. Ik hoop dat het bij mij ook zo gaat zoals jij beschrijft! Ik geloof ook heel erg dat het vrouwelijk lichaam dat in principe ook gewoon kan. En hoewel ik een goede eerste bevalling heb gehad, ben ik wel teleurgesteld dat het toen anders liep. Dus ik hoop inderdaad zoals jij zegt dat ik nu beter in staat zal zijn de spanning los te laten. Die youtubefilmpjes zijn een goede tip, bedankt, ga ik proberen!
Hier een positief verhaal ! Mijn eerste bevalling duurde 26 uur en ellende. Bij de tweede was ik eigenlijk tot 20 weken overtuigd preventief met ruggenprik te willen bevallen en toch kwam ik toen terecht bij Hypnobirthing. We hebben de cursus gevolgd en de 2e geboorte duurde 5 uurtjes in bad en of ik nou echt pijn heb gehad? Inmiddels ben ik Hypnobirthing docent en heb nu 5 stellen op cursus gehad, deze zijn allen lyrisch ! (en echt er zaten hele nuchtere mensen tussen) Ik verkoop mijn cursus niet als pijnvrij bevallen want dat is gewoon voor iedere vrouw anders, maar het is zeker te doen en daarnaast heeft het nog veel meer voordelen ook voor je kindje en je partner. De cursus is allesbehalve zweverig, ik als docent pas mijn lesmateriaal aan op het 'soort' mens dat ik in de cursus heb. Eigenlijk draait de hele cursus om dehypnotiseren aangezien wij allemaal overtuigd zijn dat bevallen zeer doet... En niet omdat ik docent ben maar ik raad je zeker aan de cursus te volgen. Wij hebben ontzettend veel aan onze docent gehad destijds, continue begeleiding voor vragen of onzekerheden. Ik kreeg de geboorteademhaling niet goed onder de knie dus is ze na de cursus nog een keer 30 minuten geweest om te oefenen. Daarnaast geloof ik ook zeker in al het lesmateriaal dat je bij de cursus krijgt zoals geboorteplan , houvast briefjes voor de geboortepartner enzovoort. Hou er wel rekening mee dat je zeker om de dag moet oefenen. Ook de cursus doe die optijd zodat je met 35 weken alles onder de knie hebt ! Voor meer vragen mag je altijd pben
Ik heb samen met mijn partner een cursus gevolgd en ook al ben ik nog niet bevallen, ik ben er al erg blij mee. Het boek wilde ik aanschaffen, maar heb ik na de cursus niet meer gedaan aangezien de cursus juist heel nuchter en realistisch was en het boek erg Amerikaans is (een beetje alsof je door hypnobirthing in blije extase met zingende engelen op de achtergrond er even een kindje uitzucht) en dat totaal niet bij mij past. Wat ik fijn vond aan de cursus is dat niet werd verkondigd dat een bevalling zonder ongemak verloopt, maar dat je het wel hanteerbaar kunt maken door te snappen hoe je lichaam werkt en ademhaling- ontspanningstechnieken toe te passen. Met je lichaam meewerken in plaatst van tegen zoals dat werd uitgelegd. Ik merk dat ik sinds de cursus veel rust heb en niet bang ben voor de bevalling (terwijl ik een angst- en paniekstoornis heb!) wat ik erg prettig vind. Ik probeer de technieken eigenlijk zoveel mogelijk in mijn leven te integreren en toe te passen in alledaagse situaties ipv elke dag 15 minuten stil te zitten en de oefeningen te doen. Zo ben ik een tijdje terug een paar dagen flink ziek geweest met veel overgeven, wat doorgaans een drama voor mij is. Ik sla compleet in paniek als ik moet overgeven en stik zowat. Nu heb de de hypno technieken toegepast (ontspanning, ademhaling, met de lichaam meewerken, beseffen wat je lichaam doet en waarom) en ik heb nog nooit zo 'zen' overgegeven hihi. Als het dus bij mijn bevalling ook zo werkt zou dat super zijn.
Ik heb samen met mijn vriend ook de cursus gevolgd. Het is idd fijn dat er wordt uitgelegd hoe je lichaam werkt en wat je baarmoeder doet tijdens de golvingen. Dit maakte mij al gelijk een stuk rustiger. Je lichaam is er in principe voor gemaakt om een baby te baren en tijdens de cursus leer je met je lichaam te werken. Het boek heb ik wel gelezen, maar als je de cursus volgt hoef je het eigenlijk niet te lezen. Ik vond het wel fijn om te lezen, want dan heb ik het idee dat ik alle info extra goed ken zeg maar . Bovendien vind ik dat Amerikaanse wel grappig . Ik moet overigens nog bevallen, maar heb alle vertrouwen in mijn lichaam en kijk uit naar een mooie ervaring .
Mag ik vragen waar je de cursus hebt gevolgd? Want bij de officiele cursus krijg je het boek en cd ... Mag ook via pb..
@Tweekids: even een vraagje aangezien je Hypnobirthing docent bent . Tijdens de Regenboogoefening op de cd val ik bijna altijd in slaap. Lijkt wel of ik steeds minder meekrijg, terwijl ik normaalgesproken juist helemaal niet snel kan slapen. Is dit erg? Of juist een goed teken? In het boek staat dat je dan niet echt slaapt, maar onder hypnose bent em dat je onderbewustzijn alles meekrijgt. Klopt dit? Hoop het maar, want krijg de laatste tijd bijna niks meer mee van de oefening terwijl de bevalling wel al in zicht komt!
Wat goed dat je nu zo snel kan ontspannen. Klopt inderdaad je onderbewustzijn neemt het gewoon op. Geen zorgen maken jij en je baby zijn er helemaal klaar voor blijf vertrouwen houden!
Bedankt voor je snelle reactie! In dat geval blijf ik gewoon trouw de regenboogoefening doen (en de andere oefeningen natuurlijk!). En ik blijf zeker vertrouwen houden. Tot nu toe verloopt m'n zwangerschap ook prima, dus zou super zijn als ik de zwangerschap afsluit met een mooie bevalling zoals ik deze wil. Ik werk er in ieder geval naartoe .
@Nonie: wij kregen ook de Nederlandse versie van de cd die je in het boek vindt. Weet niet of dat bij elke docent zo is, maar vaak staat het wel aangegeven op de website. En anders zou ik het van te voren vragen. Ik vind die Nederlandse versie erg fijn iig!