Foto's jatten van hyves.....mag dit?

Discussie in 'De lounge' gestart door ramona0309, 28 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Mag je foto's van hyves plukken?

1. ja, dit mag altijd ook al is het profiel afgeschermd

2. ja, van vrienden die jou toegevoegd hebben wel

3. ja, voor eigen gebruik, niet om anders te gebruiken

4. nee, je moet het sowieso aan de eigenaar vragen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Hi,

kwam er laatst achter dat een bekende die ik niet heb toegevoegd als vriend mijn profielfoto van mijn zoontje zonder mijn toestemming heeft gebruikt om die iemand (mijn schoonmoeder) in een lijst cadeau te doen?

Mijn hyves site is afgeschermd alleen voor vrienden zichtbaar... had alle foto's al gewatermerkt.... en nog gebeurd me dit, omdat er linksbovenin een kleine foto staat.

Ik vind het helemaal niet leuk... Dat dit op die manier gebeurd is... en vind dat die persoon toestemming had moeten vragen, zeker omdat mijn profiel voor de rest afgeschermd is....

dus mijn vraag wat vinden jullie: mag je zonder toestemming foto's van hyves plukken?

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik vind dat het nooit mag!
    Maarrrrr...het is internet natuurlijk.
    Uit fatsoen hoor je het al niet te doen, vind ik.

De officiele regels van Hyves ken ik niet.

3. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    nou ik heb 3e gekozen omdat ik vind dat als je een foto leuk vind mag je het wel opslaan voor jezelf.. maar gebruiken zoals jij het vertel om een cadeau aan een ander te doen is niet acceptabel. ik zou ZEKER wat van zeggen tegen deze persoon.

4. Roxanne80

Roxanne80 Actief lid

27 dec 2008
    146
    0
    0
    Volgens mij wat van jou is is dus echt van jou en zit dan denk ik ook een soortje van copyright op , maar dit weet ik niet zeker .

Maar je hebt zelfs een watermerk toegevoegd en dat is ook al tegen het jatten.

5. ramona0309

hihi... dacht even waarom zie ik geen stand...
    had ik zelf nog niet gestemd...

6. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Op hyves kun je aangeven of je foto gebruikt mag worden, waarschijnlijk heb je dit met je profiel foto niet gedaan in je privacy instellingen, deze kun je dan ook beveiligen..

Ik zou de persoon er wel op aan spreken.. zou flink :evil: zijn..

7. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    even toevoeging. ik neem alleen fotos van mensen ik ken.. wat moet ik met een onbekende zijn foto namelijk.. 'jat'vaak fotos van mijn broer zijn kinderen of ander familie leden etc als ik de foto leuk vind die ze hebben geplaatst omdat ik foto gek ben en gek op mijn familie ;)

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja, mijn nicht pikt ook foto's van Ruben ;)
    Maar dat meldt ze ook altijd (is het dan nog pikken?)

9. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Ik haal ook wel eens een foto van iemand's hyves. maar deze geen is dan een vriedin of bekende. en deze foto is dan voor me eigen gebreuk inderdaat zoals hier boven beschreven omdat ik het leuk vindt om foto's van me nichtje haar kleintje te hebben en zo

Maar wat jij schrijft daar zou ik ook niet vrolijk van worden.

10. ramona0309

shit....
    Dat wist ik dus niet.... maar had ook niet verwacht dat dit zou gebeuren... of zou kunnen... aangezien de rest van me profiel alleen voor vrienden zichtbaar is...
    Al heb ik het idee dat de hyves "zelf" ook nogal eens wat instellingen wijzigt zonder gebruikers op de hoogte te stellen....

11. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Vind t een rare situatie..hoe haalt iemand dat ook in zijn hoofd he? Ik zou beide er op aanspreken..óók je schoonmoeder, kan die er alsnog eens een hartig woordje met die ander over spreken..besides that, euhm..hoe raar is het als iemand anders JOUW schoonmoeder een foto van JOUW kind geeft? (behalve als t je man is natuurlijk..maar anders is dat an sich toch al vreemd?

12. Roxanne80

Roxanne80 Actief lid

27 dec 2008
    146
    0
    0
    Vreemd ...Ik vind het zelfs ENG !

13. ramona0309

Zit een heel verhaal aanvast.... maar als ik dat hier helemaal neer ga zetten dan krijgen we een heel ander topic... :)

Het gaat mij alleen maar over het gebruiken van de foto's.... en of je dat zomaar mag pikken/ gebruiken

14. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik vind dat je dat eerst hoort te vragen! Verder blijft het natuurlijk wel internet, maar dan nog. Het is toch een kleine moeite om te vragen of ze die foto mag gebruiken?

15. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    excuses dat ik of topic ging ;)

16. ramona0309

hahahaha is goed hoor....
    (want schoonmoeder-topics hebben we al genoeg toch?)

17. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Mijn vriend en ik hebben deze discussie ook al gehad...Wij vinden het niet kunnen, dus maken we alle foto's heel klein, zodat ze niet mooi zijn als je ze pakt.

Als iemand een foto wil kan diegene het vragen!

18. ramona0309

Bij jou werden ze dus ook zomaar eraf gehaald... begrijp ik...?

19. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik heb zelf een website en daarvandaan werden ook teksten "gestolen". Ik heb het eens uitgezocht, maar in principe rust op alles wat je zelf maakt copyright. Met andere woorden: niemand mag het zonder jouw toestemming gebruiken.

Je kunt er dus iemand zelfs voor laten vervolgen. De kunst is alleen wél, dat je aan kunt tonen dat jij degene bent die de tekst of het plaatje/foto hebt gemaakt. Er is ook nog iets met portretrecht, maar hoe dat precies zit, durf ik je niet te zeggen.

Op zich vind ik het een kwestie van fatsoen en respect als je iemand vantevoren vraagt of je zijn/haar creatie mag gebruiken.

20. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik heb voor de laatste gekozen.
    Ik vind dat een mens het fatsoen in zijn fl*kker moet hebben om het eerst netjes te vragen en al helemaal als het voor dit soort doeleinde wordt gebruikt!

Deel Deze Pagina